2025-09-12, 13:40
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jamila-avvisades-fran-tunnelbanan-sl-ber-om-ursakt/

Jamila Khavari hade precis stigit på tunnelbanan när kontrollanter tvingade henne att gå av igen.

– Jag har ett tidigare liv med vardagsrasism. Men det här är första gången som det hänt mig sedan jag flyttade till Sverige, säger hon.

Nu ber SL om ursäkt och säger att de ska se över rutinerna.

Hon hade giltigt biljett men fick inte visa upp den på tåget.

Är detta rasism? Vad säger ni om detta? Jag är tyvärr inte förvånad.
Citera
2025-09-12, 13:55
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Hon avvisades aldrig från tunnelbanan utan bara från tåget för att utföra en kontroll.

Måste ha varit en tuff upplevelse att tvingas kliva av tåget, visa biljett och hoppa på nästa tåg.

Hoppas på stora skadestånd för detta uppenbara brott mot mänskligheten.
Citera
2025-09-12, 13:56
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jamila-avvisades-fran-tunnelbanan-sl-ber-om-ursakt/

Jamila Khavari hade precis stigit på tunnelbanan när kontrollanter tvingade henne att gå av igen.

– Jag har ett tidigare liv med vardagsrasism. Men det här är första gången som det hänt mig sedan jag flyttade till Sverige, säger hon.

Nu ber SL om ursäkt och säger att de ska se över rutinerna.

Är detta rasism? Vad säger ni om detta? Jag är tyvärr inte förvånad.

Mer ur artikeln:

Citat:
Ungefär samtidigt kom hennes dotter Fatemeh Khavari, 25, ner på perrongen och fick se sin mamma i chock.

Fatemeh Khavari, 25 år - är det vänsterextremisten som blev känd för sina afghanuppror?

Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fatemeh_Khavari

Fatemeh Khavari, född 26 januari 2000 i Teheran i Iran, är en svensk aktivist i flyktingfrågan.

(FB) Fatemeh Khavari Var tog hon vägen?
(FB) Fatemeh Khavaris släktingar semestrar i Iran får gratis flyg hem från Afganistran?
(FB) Skattefinansierade Sveriges Radio gör afghanen Fatemeh Khavari till sommarpratare
(FB) Afghanstrejkens Fatehme Khavari, finns hon ens?
Citera
2025-09-12, 14:01
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Snurrig artikel, hon blev alltså så totalt chockad över en vanlig biljettkontroll att hon inte kunde sova senare? Dags att besöka psykakuten?
Citera
2025-09-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
Mer ur artikeln:

Fatemeh Khavari, 25 år - är det vänsterextremisten som blev känd för sina afghanuppror?

(FB) Fatemeh Khavari Var tog hon vägen?
(FB) Fatemeh Khavaris släktingar semestrar i Iran får gratis flyg hem från Afganistran?
(FB) Skattefinansierade Sveriges Radio gör afghanen Fatemeh Khavari till sommarpratare
(FB) Afghanstrejkens Fatehme Khavari, finns hon ens?
Good catch! Så kan det säkert vara

Sedan brukar väl kontrollanterna till 80% vara invandrare själva (i alla fall är det så i Götet).
Citera
2025-09-12, 14:16
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Snurrig artikel, hon blev alltså så totalt chockad över en vanlig biljettkontroll att hon inte kunde sova senare? Dags att besöka psykakuten?

Det kan vara en traumatisk upplevelse för vissa. Speciellt när man har gjort rätt för sig och sedan blir utsatt på det sättet.
Citera
2025-09-12, 14:44
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

Det där kan jag ju tycka är lite konstigt om det stämmer, och om det stämmer så skulle nog ett årskort på SL inte sitta fel som plåster på såren.
Citera
2025-09-12, 14:59
Moderator
Ancistruss avatar
Herregud att Expressen orkar skriva en artikel och dessutom har tid att intervjua både henne och hennes dotter om en sådan ointressant händelse. Händer det öht inget intressantare i världen än att någon fick gå av en tunnelbana och kliva på nästa?

Undrar om de brytt sig om att skriva en artikel om det var en vit svensk som varit med om en så extremt traumatisk händelse?
Citera
2025-09-12, 15:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Hon avvisades aldrig från tunnelbanan utan bara från tåget för att utföra en kontroll.

Måste ha varit en tuff upplevelse att tvingas kliva av tåget, visa biljett och hoppa på nästa tåg.

Hoppas på stora skadestånd för detta uppenbara brott mot mänskligheten.

Det låter inte så allvarligt men visst var det helt fel sätt de hade mot henne. En lagom kompensation borde vara ett årskort på tunnelbanan som plåster på såren.

Att de tar upp att hennes dotter är den knepiga tjejen som alla ogillar borde de nog varit tysta med för det gör bara att man undrar vad som inte stämmer med berättelsen och då ser man extra noga på det. Då reagerar man på att hon mår så dåligt i livet och grinar om rasism av det inträffade att det känns överdrivet.

Så rent strategiskt borde de nog utelämnat vem dottern var om folk ska känna sympatier för tant-muslim. Nu tänker man bara att det är något surt med historian. Men som sagt om det skedde så som det redovisas så är en lagom reaktion från SL att ett årskort skickas med posten.
Citera
2025-09-12, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det kan vara en traumatisk upplevelse för vissa. Speciellt när man har gjort rätt för sig och sedan blir utsatt på det sättet.

Men lägg av! Förbannad möjligtvis? Men att inte kunna sova eller en dotter på 25 år ska få såna Men av händelsen är inget annat ett försök att få skadestånd! Även en korkad brud som du borde kunna lista ut sånt.
Citera
2025-09-12, 15:28
Medlem
KlappMungons avatar
Min gissning:

Kontrollanternas uppgift var att stå och kontrollera resenärer på väg ut genom spärrarna.

De har på något sätt fått för sig att J och hennes vännina har kommit nerifrån perrongen och vänt när de sett kontrollanterna vid utpassering.

Därför har de gått ner till perrongen och letat upp J med vännina. Eftersom kontrollanternas arbetsplats är stationen vill de inte åka med tåget utan ber J och vänninan gå av så tåget kan åka.
Senast redigerad av KlappMungon 2025-09-12 kl. 15:33.
Citera
2025-09-12, 15:37
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream

Som jag skrev, då är det ett fall för psykakuten.
De flesta som kontrolleras har gjort rätt för sig, detta är det normala.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2025-09-12 kl. 15:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in