2025-09-12, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är en vältränad ung man , dels är han tränad skytt som använde bara ett skott, kan vara en fd militär, men troligen från en paramilitär vänster organisation. Det hoppet han gjorde från taket visade att han var vältränad, då det är lätt att bryta benet eller stuka foten, men han sprang vidare som ingenting.

Det här visar än en gång att säkerheten runt sådana politiska möten är urusel.
Campuspolisen borde varit uppe på taket där.

Ja, skytten är uppenbarligen en man.

Men transaktivisten som begick den senaste skolmassakern var också man. Han tycktes inte ens försöka se ut som en kvinna, han bara kallade sig för det ändå.

Gissningsvis är mördaren i det här fallet en liknande typ.
Citera
2025-09-12, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Stämmer men lagar gör det lättare att stoppa en potentiell mördare tidigare. I Utah så får du ha dolda vapen utan tillstånd. Personer med kort planeringshorisont kanske inte fullföljer sitt brott om det är lite svårare att få tag i vapen. USA har långt mer dödligt våld med skjutvapen än europeiska länder.

Ja det borde stramas åt såklart. Sen kan jag tycka att det är en komplex fråga. Jaktgevär är ju ett utmärkt vapen om man vill döda en person som i fallet med Charlie och jag har svårt att förlika mig med att alla jaktvapen och därmed all jakt skulle förbjudas. Den typ av vapnen som används mest vid mord i Sverige kan ju knappast vara jaktlicenserade gevär? Kanske är det annorlunda i USA? Som någon skrev tidigare i tråden så är ju även köksknivar ett möjligt mordvapen och används ju till det. Vi kan inte lagstifta fram total säkerhet genom strängare vapenlagar vilket det ibland låter som när man lyssnar på amerikanernas debatt om det hela. Att strängare vapenlagar skulle få tex skoldåd att upphöra tror jag inte på. En hemmagjord bomb och ett jaktgevär eller svärd/kniv kan en dåre orsaka enorm skada med. Det man kan undra är hur en del kan bli så radikaliserade.
Citera
2025-09-12, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Om jag inte missminner mig menade han att man inte ska förväxla empati och sympati.

Empati betyder ju att man verkligen ska kunna leva sig in i hur någon annan känner, medans sympati betyder att man kan hjälpa och stötta utan att man ska känna samma
sak.

Sympati är ju mer realistiskt. Jag kan ju rimligen inte veta hur det är att vara icke-binär människa som identifierar mig som en katt. Men tycka synd om dom, det kan jag

Att vänstern sen vill utmåla alla som inte kan känna alla andras känslor som onda psykopater är ju inte speciellt konstruktivt. Eller realistiskt

Om du inte känner empati, så kan du slå ner en annan människa utan att bekymra dig. Du behöver ju inte leva dig in i hur det känns för den andra personen att bli nedslagen.

När Charlie Kirk säger att han inte gillar empati - vare sig han menar ordet eller själva fenomenet - så tror jag absolut att han menar att det är helt okej att strunta i hur människor skulle drabbas om han kunde genomföra sin högerradikala agenda.

Han struntar helt säkert i hur en våldtagen kvinna skulle må om hon skulle tvingas föda sin våldtäktsmans barn. Och om han tycker att kvinnor ska lyda sina män och veta hut, så skulle han nog tillåta män att klippa till sina fruar för att tvinga dem till underkastelse. Han skulle nog säga att män inte ska straffas för att de slår sina hustrur (om det inte ledde till svåra skador), och han skulle säkert strunta i hur kvinnorna skulle må av en sådan behandling.
Citera
2025-09-12, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja, skytten är uppenbarligen en man.

Men transaktivisten som begick den senaste skolmassakern var också man. Han tycktes inte ens försöka se ut som en kvinna, han bara kallade sig för det ändå.

Gissningsvis är mördaren i det här fallet en liknande typ.

Gissningsvis? Varför det?

Ge oss en källa som berättar om transaktivisten som begick den senaste skolmassakern.
Senast redigerad av Egna-tankar 2025-09-12 kl. 09:21.
Citera
2025-09-12, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Inser du hur många av FB:s skribenter som skulle få "kännbara straff" om alla som hyllade våld skulle straffas?

Bra det kanske behövs. Ge varje 100000 i böter. Ett bra tillskott till stadskassan.
Citera
2025-09-12, 09:22
Medlem
Skye Valdez, en transexuell musiker sägs vara den som polisen eftersöker..googla på det! Ev Hallie Lynn Skye Valdez
Senast redigerad av DrGiggles 2025-09-12 kl. 09:27.
Citera
2025-09-12, 09:22
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Om du inte känner empati, så kan du slå ner en annan människa utan att bekymra dig. Du behöver ju inte leva dig in i hur det känns för den andra personen att bli nedslagen.

När Charlie Kirk säger att han inte gillar empati - vare sig han menar ordet eller själva fenomenet - så tror jag absolut att han menar att det är helt okej att strunta i hur människor skulle drabbas om han kunde genomföra sin högerradikala agenda.

Han struntar helt säkert i hur en våldtagen kvinna skulle må om hon skulle tvingades föda sin våldtäktsmans barn. Och om han tycker att kvinnor ska lyda sina män och veta hut, så skulle han nog tillåta män att klippa till sina fruar för att tvinga dem till underkastelse. Han skulle nog säga att män inte ska straffas för att de slår sina hustrur (om det inte ledde till svåra skador), och han skulle säkert strunta i hur kvinnorna skulle må av en sådan behandling.

Nu summerar du verkligen problemet på ett snyggt sätt. När någon inte håller med ska den utmålas som extrem, man skall överdriva hur olika dom tänker, och man skall hata dom. Nu har vi alltså gått från att Charlie Kirk tycker att ordet ”empati” och det påtvingade ”medkännandet” är utslitet, till att han tycker att man ska slå sin fru.

Och det är den typen av tänk och retoriska tekniker som du förespråkar som leder till att vi inte kan prata med varandra i dagens samhälle.
Citera
2025-09-12, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Det är nog inget du skall gå på. Skytten var en ensam transgener person som låg på ett tak. Man har hittat vapnet och kulorna och har bilder på vem skytten är. Han bar en svart tröja med den amerikanska flaggan och en örn. Troligen grips han snart.
Nej, det är inte konfirmerat.
Citera
2025-09-12, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Bra det kanske behövs. Ge varje 100000 i böter. Ett bra tillskott till stadskassan.

Skulle bli en skral jul för alla högersvin om detta infördes.
Tror vi skulle kunna finansiera sjukvården ett par år bara med böter från breiviktrådarna.
Citera
2025-09-12, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Gissningsvis? Varför det?

För att vi inte vet än. Så i nuläget kan vi bara gissa.

Att det är en politisk motståndare är naturligtvis extremt troligt, nästan självklart.

"Transsexualism" går han i hand med psykisk sjukdom och extrema åsikter och de har lägre tröskel till att ta till våld än andra. Vilket vi sett flera gånger i närtid.

Enligt media stod det "transbudskap" skrivna på några av kulorna mördaren lämnat efter sig.

På filmen av mördaren rör han sig som en man. Det är också mycket vanligare att män begår denna typen av brott än att kvinnor gör det.

Så en man som sympatiserar med transrörelsen är enligt mig det överlägset mest troliga. Men eftersom vi ännu inte vet så är det en gissning.
Citera
2025-09-12, 09:25
Medlem
Han hittade onekligen in under huden på vänstern, effektivare än exempelvis Ben Shapiro?

Man är ju nyfiken på vad den utlösande faktorn var som fick terroristen att kliva över gränsen och faktiskt mörda en annan människa?

Det finns ju en så många ömma punkter att trycka för en känslig och depraverad vänster.

Vila i frid Charlie, världen behöver mer frihetsälskande debattörer.

EDIT: Även här på hemma i Norden visar Vänstern sina fula fascistiska nunor. Ledaren för Norska Röd ungdom Amrit Kaur tvingas avgå efter att ha hånat Kirks död. "alla lika värde" etc är ju en tunn fernissa som vi vet.
Senast redigerad av Paddnacke 2025-09-12 kl. 09:30.
Citera
2025-09-12, 09:25
Medlem
Är väl någon dödsängel som tröttnat på Republikanerna och vill att det ska ske rättvisa.
Tror gärningsmanen måste vara förvånad hur lätt det är att knäppa någon nu i USA. Finns det någon med kompetens kvar i USA? Dags att plocka fram vapnen och rensa upp 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in