2013-05-11, 01:52
Medlem
superkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0llarnAiDig
Ofta, en snål kyl och frys drar 60 kWh.

Min är inte fullstor utan typ 2/3. Sedan har jag inte så mycket mer.
Citera
2014-01-21, 18:00
Medlem
526s avatar
Är detta normal?

Vi har får en elräkning på ca 12-1300 kr per månad. Bor i lägenhet, 2 pers, värme och vatten ingår i hyran. Har vanlig kyl och frys, 3 datorer, tv, några lampor. Vanlig spis och micro.

Har för mig att jag betalade runt 5-800 i kvartalet när jag bodde själv i en etta.

Är jag lurad?
Citera
2014-01-21, 18:21
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Tycker det låter mycket. Jag bor i en etta, runt 40 kvadrat, ingen tvättmaskin, en dator som alltid är på förutom på natten. Stor gammal tjock-tv som är på flera timmar per dag, inga lågenergilampor eller sånt tjafs. Dessutom har jag lyset på även där hela tiden förutom nattetid (släcker inte ens om jag lämnar lägenheten). Jag betalar 195 kr i månaden i snitt, uppdelat på två räkningar (avgift + förbrukning).

Även om man har tvättmaskin och tvättar en-två tvättar om dagen så kostar det inte mer än max några hundra extra per månad.
Citera
2014-01-21, 20:10
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Tycker det låter mycket. Jag bor i en etta, runt 40 kvadrat, ingen tvättmaskin, en dator som alltid är på förutom på natten. Stor gammal tjock-tv som är på flera timmar per dag, inga lågenergilampor eller sånt tjafs. Dessutom har jag lyset på även där hela tiden förutom nattetid (släcker inte ens om jag lämnar lägenheten). Jag betalar 195 kr i månaden i snitt, uppdelat på två räkningar (avgift + förbrukning).

Även om man har tvättmaskin och tvättar en-två tvättar om dagen så kostar det inte mer än max några hundra extra per månad.

Låter som en sund siffra. Får kolla mitt elbolag. Det måste vara något skumt. Vad har du för leverantör?
Citera
2014-01-21, 20:55
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Låter som en sund siffra. Får kolla mitt elbolag. Det måste vara något skumt. Vad har du för leverantör?

VEAB/Bixia
Citera
2025-09-09, 18:47
Medlem
Gentss avatar
Lyfter denna tråden.

ELNÄT (611,32 kr)

Fast avgift: 174,11 kr

Elöverföring: 132,65 kr

Energiskatt: 304,56 kr

ELHANDEL (438,31 kr)

Medelspotpris (själva elen du förbrukat): 337,03 kr

Rörliga kostnader: 38,21 kr

Fast påslag: 25,00 kr

Fast avgift: 39 kr

Detta är alltså mina kostnader för el. Jag har förbrukat el för 337 kronor, men jag ska betala 1000 kronor för att ha möjligheten att förbruka el. Okej, jag är deprimerad...
Citera
2025-09-10, 01:24
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Okej, jag är deprimerad...
Räkningen för nätet gäller väl för flera månader? Jag skall också betala ca 1000 kr för nätet men den är för juni till augusti.

Du kanske kan få ner kostnaden för förbrukning om du byter bolag och man slipper månadsavgiften när man binder sig för 1 år, byter därför själv varje år.
Bytte nyss till cheap Energy men du kan jämföra priser hos compricer.se
Citera
2025-09-10, 12:31
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Räkningen för nätet gäller väl för flera månader? Jag skall också betala ca 1000 kr för nätet men den är för juni till augusti.

Du kanske kan få ner kostnaden för förbrukning om du byter bolag och man slipper månadsavgiften när man binder sig för 1 år, byter därför själv varje år.
Bytte nyss till cheap Energy men du kan jämföra priser hos compricer.se

Detta är dessvärre endast för en månad.

Förbrukningen är 1/3 av kostnaden, så även om jag byter bolag så är det endast några kronor det rör sig om. Boven här är alla skatter.
Citera
2025-09-10, 13:00
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:

Förbrukningen är 1/3 av kostnaden, så även om jag byter bolag så är det endast några kronor det rör sig om. Boven här är alla skatter.
Någon måste ju finansiera vindkraften.
Citera
2025-09-10, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Någon måste ju finansiera vindkraften.

Snart tillkommer effektavgift också :-(
Det är väl bara Ellevio som börjat med det hittills.
Citera
2025-09-10, 13:49
Medlem
Citat:

Som värst har jag noterat m min faktiska elkostnad ligga på 17% av totala kostnaden
Citera
2025-09-10, 14:27
Medlem
Många av de fasta avtalen är väldigt dyra.

Kör med rörligt sedan några år och det är billigt. Blir såklart några månader med lite högre kostnad men jämnar ut sig över året.

Senast betalade jag 84 kr +230kr i elavgift för augusti.

Släcker alltid i de rum jag inte använder. Har stor modern TV som oftast är igång. Nyare diskmaskin som körs ca 3 ggr/v och nyare kyl/frys kombo. Inte tvättmaskin i lägenheten.

60 kvm bor ensam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in