Citat:
Jag tror att vi lever i ett post-patriarkalt samhälle, och det är i sin ordning i sig. Till stor del beror det på den tekniska utvecklingen. Det beror också delvis på att kristendomen är på väg bort, vilket är en utveckling jag välkomnar i sig.
Jag är däremot bekymrad över att det som ersätter patriarkatet just nu fungerar väldigt dåligt. Vi föder för få barn och försöker ersätta underskottet med invandrare, som mestadels kommer från betydligt mer patriarkala kulturer - inte bara mer patriarkala än det vi har idag, utan mer patriarkala än vad som någonsin funnits i Skandinavien.
Jag är helt enkelt rädd att vårt folk håller på att trängas undan och ersättas av folkslag som fortfarande praktiserar patriarkat, vilket ger dem en fördel i konkurrensen så länge vi går med på att låta dem ta över vårt territorium. Och de som går med på detta är mestadels kvinnor, och särskilt feminister.
Jag är däremot bekymrad över att det som ersätter patriarkatet just nu fungerar väldigt dåligt. Vi föder för få barn och försöker ersätta underskottet med invandrare, som mestadels kommer från betydligt mer patriarkala kulturer - inte bara mer patriarkala än det vi har idag, utan mer patriarkala än vad som någonsin funnits i Skandinavien.
Jag är helt enkelt rädd att vårt folk håller på att trängas undan och ersättas av folkslag som fortfarande praktiserar patriarkat, vilket ger dem en fördel i konkurrensen så länge vi går med på att låta dem ta över vårt territorium. Och de som går med på detta är mestadels kvinnor, och särskilt feminister.
Jag hatar också den arabiska/muslimska kulturen och är alldeles förfasad över att det nu befinner sig ca 30 miljoner araber i Europa. Jag hade inte haft något emot dem alls om de hade stannat i sina hemländer och levt så som de vill leva där. Det hade till och med varit intressant att besöka dessa länder och tagit del av kulturen och speciellt matkulturen på semestern.
Men det är otroligt svårt att sia om framtiden. Det finns ingen sammanhållning dessa länder eller folkslag emellan. De hatar inte bara västliga värderingar och tankegods, de hatar också varandra, kanske till och med ännu mer. De unga (iallafall i städerna) vill ha reformer och slippa religionsförtryck. Födelsetalen sjunker även i länderna i Mellanöstern och många av dessa länder kommer vara för varma att leva i inom en snar framtid. Kanske svälter de flesta ihjäl. Who knows. Med de 30 miljonerna som redan bor här i Europa gäller det bara att sätta hårt mot hårt. Och jag tycker mig se en attitydsförändring bland andra europeer.
Till och med våra trögtänkta politiker verkar ha fattat att det räcker med invandring från arabländerna nu. Jag vill inte ens veta hur många miljarder invandringen från balkan och Mellanöstern har kostat de svenska skattebetalarna sen 80-talet och fortsatt kostar.
Att 'vi' föder för "få" barn handlar som sagt om att fler barn överlever 5 års åldern, det är dyrt, dyster framtidstro, osv osv.
Citat:
Vårt samhälle under patriarkal tid (som varat från stenåldern till någon gång i slutet av 1900-talet eller så, beroende på var man drar gränserna) har varit livskraftigt. Barn har fötts och fört släktet vidare. Inkräktare har hållits borta. Vi har överlevt som folk. Patriarkatet har därmed tagit sitt primära samhällsansvar.
Ifall post-patriarkatet kan fås att ta över detta samhällsansvar, är avskaffandet av patriarkatet i sig en icke-fråga för min del. Enkelt uttryckt kunde jag inte bry mig mindre om regeringens könsfördelning så länge den agerar som om den hade bestått av "riktiga män", det vill säga rationellt och med en stark känsla för att det finns ett "vi" som ska försvaras och främjas.
Ifall post-patriarkatet kan fås att ta över detta samhällsansvar, är avskaffandet av patriarkatet i sig en icke-fråga för min del. Enkelt uttryckt kunde jag inte bry mig mindre om regeringens könsfördelning så länge den agerar som om den hade bestått av "riktiga män", det vill säga rationellt och med en stark känsla för att det finns ett "vi" som ska försvaras och främjas.
Jo folk överlevde nätt och jämnt och blev grymt utnyttjade och dog unga.
Mmmm, jag kan inte riktigt se skillnaden mellan hur det ser ut idag och hur ett post-patriarkat skulle se ut.
Citat:
Men hittills fungerar det väldigt dåligt, och jag tror inte att det är orelaterat till de skillnader i hjärnan som finns mellan män och kvinnor.
Vi var ett gäng här på forumet som hade en mastodont diskussion om manliga vs kvinnliga hjärnor med mera. Kommer inte ihåg exakt vad tråden hette men nåt i stil med - IQ skillnader mellan män och kvinnor. Det kom iallafall fram att det inte finns så stora skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor. Skillnaden var större mellan individer än mellan män och kvinnor. Och jag är beredd att hålla med, jag har mycket mer gemensamt med en intellektuell man från storstadsregion än med en stenkorkad tvåbarnsmamma från Oxie.
Citat:
Problemet är ju att de inte är det, inte tillräckligt talrik avkomma i alla fall. Och därför håller vi på att bli överkörda av mer patriarkala folkslag. Ett samhälle som föder tre barn per kvinna varav ett dör, har fortfarande två barn per kvinna. Ett samhälle som föder ett barn per kvinna är dödsdömt ifall det konkurrerar med det förutnämnda.
Ja jo, det är enkel matematik. Men om vi inför några av mina förslag så skulle säkerligen fler kvinnor och män skaffa fler barn. Det som stjälpte hemma-fru modellen på 50- och 60 talet var ju att kvinnor blev ekonomiskt beroende av sina män och det var en väldigt sårbar situation att befinna sig i. Så mitt ena förslag är helt enkelt att hemmafruar skulle få en nettolön på 20 000+ i månaden.
Citat:
Jag har ingenting emot demokrati, jämlikhet och jämställdhet. Men inget av dem (nej, inte ens demokrati) är värt att försvara för dess egen skull. De är värda att försvara om de inte bara skapar tillfällig lycka utan kan bygga ett samhälle som är livskraftigt och livsbejakande. Manliga egenskaper behövs för att försvara samhället och dessa egenskaper upplever jag trycks ner idag.
Håller inte med dig. Jag tycker demokrati är värt att dö för. Håller inte med dig om att manliga egenskaper trycks ner heller. Vi har precis gått med i NATO och försvaret ska rustas upp som fan i kommande framtiden. Tack vare pissryssarna och Putin.
Citat:
Det ligger definitivt inte i mannens natur att ta hand om barn som inte är hans egna. Så hur tycker du att vi löser det?
DNA test?
Citat:
Exakt vad är det du förespråkar här? Att den genetiskt bästa hälften (tiondelen?) av männen ska avla alla barnen av eugeniska orsaker? Missförstå mig rätt, jag är en stor anhängare av eugenik, "högerextrem" som jag är, men jag tror att det blir svårt att få ett harmoniskt samhälle ifall en stor del av männen hamnar utanför den sexuella marknaden. Plus att klassisk eugenik håller på att bli obsolet genom gentekniska framsteg, snart kommer vi att kunna välja ut de bästa äggen och spermierna.
Jag har dålig koll på eugenik.
Där var väldigt många män i det patriarkala samhället som aldrig fick avla av sig, helt enkelt för att de inte hade råd att försörja en familj.
Sen kommer vi aldrig komma ifrån det faktumet att många män inte ska avlas på. I och med att mannen bara har en komplett X kromosom är de känsligare för defekter och medfödda personlighetsstörningar, samt kognitiva funktionsnedsättningar.
Men som du säger, allt detta kommer snart vara ett minne blott antagligen.
Citat:
Hur ska det se ut rent praktiskt, särskilt ifall kvinnor ska ha rätten att knulla runt? Hur ska vi få stabila familjer där mannen tar sitt föräldraansvar? Eller menar du att rätten att knulla runt ska upphöra när väl en familj är bildad? Eller att enbart kvinnorna ska uppfostra barnen?
Du tycks ha en viss förmåga att tänka utanför boxen och någon form av uppriktigt engagemang för vår framtid, vilket är sällsynta egenskaper, så jag är genuint nyfiken på ditt svar. (Kommer dock att ha betydligt mindre tid för Flashbackdiskussioner framöver.)
Du tycks ha en viss förmåga att tänka utanför boxen och någon form av uppriktigt engagemang för vår framtid, vilket är sällsynta egenskaper, så jag är genuint nyfiken på ditt svar. (Kommer dock att ha betydligt mindre tid för Flashbackdiskussioner framöver.)
Fast kvinnor har "rätten att knulla runt" redan nu. Kvinnor knullar inte runt mer än män, män och kvinnor knullar runt ungefär lika mycket. Män och kvinnor är också ungefär lika mycket otrogna. Om man som man är osäker på om han är far till sina barn så får han fixa DNA test. Det har nog inte varit så enkelt som idag.
Senast redigerad av Jenny9 2025-09-08 kl. 23:38.
Senast redigerad av Jenny9 2025-09-08 kl. 23:38.