2025-09-09, 15:39
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är flera tråddeltagare som har skrivit att boken innehåller felaktigheter. Även Peter Thylén på Kalla fall har skrivit det - till mig ... Peter Thylén är således MIN källa! Det krävs ju inte mycket hjärnkapacitet direkt för att se att boken innehåller felaktigheter.
Kontext är en sak för en universitetsutbildad som jag - kassa, otydliga skribenter som du en annan! Och än värre blir det när sådana kassa, otydliga skribenter inte kan ta ansvar.
nu lämnar du sakfrågan och börjar istället svamla om annat.
Saken gällde att jag hänvisade till en trådskribents inlägg för att visa att den skribenten skrivit att boken innehåller felaktigheter,
en högst relevant källangivelse.

Citat:
När jag vet, då vet jag - och det finns en anledning till det. Kan ju kallas "källa".
när källa efterfrågas förväntas en kontrollerbar sådan,
ofta en länk som leder utanför flashback.
(om inte källan syftar till att visa vad en annan skribent skrivit i tråden, i så fall är ett flashbackinlägg mest relevanta källan, du har upprepat visat att du inte förstår dessa skillnader)
I detta sammanhang är dina inre, overifierbara källor ointressanta.

Citat:
Bara lär er: När jag vet, då vet jag. Då har jag källa eller säker uppgift på det, men jag kanske inte alltid ser ett behov av att kommunicera det.
ännu ett exempel på uppblåst självgodhet/galenskap, i diskussionen om vikten av verifierbara källor.
Om du påstår nåt tvärsäkert, men inte kan visa kontrollerbar källa,
så får du räkna med att din uppgift betraktas som osäker.
Senast redigerad av Elgsadel 2025-09-09 kl. 15:42.
Citera
2025-09-09, 16:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Men seriöst: Den sista säkra iakttagelsen av Helena är när hon passerar över torget förbi Knallen-huset och ut mot Österlånggatan. Hon hade alltså börjat att gå hem, precis som hon hade hörts säga att hon skulle göra. Nästa iakttagelse av den som högst sannolikt var Helena sker på Österlånggatan utanför gamla Systembolaget. Det är bara 70 meter att gå. När man lyssnar på den första delen av radiodokumentären från 2017 säger Pernilla att kvinnan utanför gamla Systembolaget sågs i sällskap med en (1) man. Det här är en intressant detalj. Vi i tråden vet inte om Helena sågs gå ensam vid Knallen-huset, men om hon skulle ha gjort det, så har i så fall en (1) man (inte två) hunnit ikapp Helena där. Så, gick Helena ensam förbi Knallen-huset eller gick hon tillsammans med en man redan där? Vad står det i utredningsmaterialet, tro? Min gissning är att Helena sågs gå ensam just där, men jag kan självklart ha fel.

Om det var Helena som sågs i höjd med gamla Systembolaget - vilket jag inte betvivlar för ett ögonblick - så sågs hon alltså tillsammans med en (1) man. Det här blir ju intressant, för i så fall hade Helena blivit upphunnen av någon mer eller mindre på direkten. Mitt tips är att det är Kl*s som anslöt där. Sedan såg alltså brovittnet en (1) kvinna och en (1) man på Marieholmsbron som utifrån vittnesmålet att döma med största säkerhet var Helena och Kl*s. Lägg till detta att Helenas försök att dela taxi hem gick i stöpet och att hon då i stället hördes fråga om någon skulle gå åt hennes håll. Vi får en hel kedja här som fungerar från Stadt till över bron. Omvänt, då: Helena valde att gå hem. Hon sågs gå mot hemmet vid Knallen-huset. Så här långt är det glasklart! Sedan menar jag att Helena sågs utanför gamla Systembolaget och på bron. Så långt hänger allt ihop: Helena sågs på torget vid Knallen-huset, och typ 70 meter senare sågs Helena på Österlånggatan vid gamla Systembolaget med en (1) man - och logiken säger då att det var Helena som sågs också på bron med en (1) man.

Iakttagelsen vid gamla Systembolaget är viktigare än vad många här i tråden tror, för den stärker faktiskt brovittnets utsaga i och med den logiska kedjan som verkar ha tagit sin början inne på Stadt strax före stängning. Och inte nog med den logiska kedjan: Både vittnet vid gamla Systembolaget och vittnet på bron har den viktiga detaljen gemensam att de såg en (1) kvinna och en (1) man. Hade det funnits en diskrepans här hade saken blivit lite knepigare, men så var det alltså inte.

Men den eviga nöten är ju: Vad hände sedan? Jag tror på att "Hanna" hörde minst två upprörda mansröster, men vilka personer tillhörde rösterna? Kan Kl*s ha varit en av rösterna utan att vara gärningsman? Kan rösterna ha tillhört de två oidentifierade männen i baren? Det är det här som vållar sådana problem. Först är det bekräftat att Helena gick över torget, sedan tyder allt på att hon sågs vid två tillfällen med en (1) man, och sedan hörde "Hanna" minst två (2) upprörda mansröster på det som de allra flesta tror är brottsplatsen. Även GW Persson tror på två gärningsmän. Men var, när, hur och varför blir en (1) man två (2) män?

För att göra några avstängda surpuppor glada så kan jag meddela att den där mannen självklart skulle ha kunnat vara BW som gled med, problemet är bara att han inte verkar passa in på det där med pilotglasögonen (huvudkriteriet för mannen på bron). Plus då att han enligt media inte är intressant i utredningen, vilket måste betyda att polisen inte tror på honom som varken promenadsällskap eller inblandad. Men absolut, jag ägnar honom en tanke då och då ändå.

Kommer du ihåg hur vittnet, som kan ha sett Helena utanför gamla Systembolaget, beskrev henne? Kunde vittnet identifiera Helena, utifrån att h*n kände/kände igen henne? Och killen hon skulle ha gått tillsammans med, beskrev h*n honom också? Jag kommer inte ihåg hur det var.
Citera
2025-09-09, 16:23
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Hade du inte varit så förolämpande, otrevlig och dryg person i ditt meddelande med personangrepp hade jag kunnat förklara så att du förstår. Jag tror att övriga förstår vad jag menar.

Jag förstår också vad du menade. Det vore märkligt om polisen upptäcker ett gammalt vittnesmål och de - om de finner uppgiften intressant - inte kontaktar henne, utan går ut offentligt med informationen UTAN att checka den med uppgiftslämnaren. Denna kanske skulle vilja justera sin utsaga. Eller kanske kommit på något mer som hon vill lägga till. Det hade knappast varit ett korrekt handlande att inte kolla med henne, så länge hon fortfarande fanns tillgänglig (d v s levde 1998) förstås.

Vi vet inte om vittnet kontaktats när hennes ursprungliga vittnesmål uppdagades 1998. Vi vet därför inte om hennes vittnesmål endast består av den ursprungliga utsagan eller om hon, vid en eventuell kontakt 1998, ändrat något. Därför tycker jag att ditt inlägg är befogat.
Citera
2025-09-09, 16:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
Version 4 av
Uppgifter om 22-åriga Helena, delvis obekräftade, kan komma revideras och utökas:

- Studier: gymnasiet, inriktning social, vård eller samhäll. Ev. bytte hon inriktning under studietiden. (Samtliga alternativ förekommer som påståenden i tråden).
Eventuellet även Komvux. Eventuellt planer på högre studier till "lärare". (påstående i tråden)

- Arbete: vikarierat på Mariestads sjukhus, skulle på måndagen börja fast tjänst på medicinska avdelningen. (enl bok).
Eventuellt även jobbat på turistbyrån (trådpåstående).

- Hundägare. Red häst "lite" (en väns häst). Seglade ibland (med vänners båt på Vänern).

- Inte nykterist. Gillade festa. Gick på nattklubb.

- Inte körkort.
- Bodde hemma hos föräldrarna tillsammans med 23-åriga storasyster U, som hade bil och körkort.

- Hade ingen känd ex-relation som strulade?
- Finns ingen uppgift om pojk- eller flickvän?
Dock lär hon sagt i telefon den natten till systern att det på nattklubben fanns en intressant kille.

(Tycks inte finnas uppgift från hennes familj om studier / högre studier och arbete).

Helena ska, enligt uppgift, ha (sommar-?)jobbat på turistbyrån med Björ* Bergre* (BB d ä) som chef. Någon som kan bekräfta det?
Citera
2025-09-09, 16:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Saken gällde att jag hänvisade till en trådskribents inlägg för att visa att den skribenten skrivit att boken innehåller felaktigheter,

när källa efterfrågas förväntas en kontrollerbar sådan,
ofta en länk som leder utanför flashback.
(om inte källan syftar till att visa vad en annan skribent skrivit i tråden, i så fall är ett flashbackinlägg mest relevanta källan, du har upprepat visat att du inte förstår dessa skillnader)
I detta sammanhang är dina inre, overifierbara källor ointressanta.

ännu ett exempel på uppblåst självgodhet/galenskap, i diskussionen om vikten av verifierbara källor.
Om du påstår nåt tvärsäkert, men inte kan visa kontrollerbar källa,
så får du räkna med att din uppgift betraktas som osäker.

Jag tänker INTE lägga upp en dump på mejlet och riskera att min identitet röjs.
Citera
2025-09-09, 16:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Ok, så helt plötsligt duger något som en annan trådskribent har skrivit?! För det är faktiskt bara ett skrivet påstående. Hur kan du lita på att det stämmer? Pucko.
Citera
2025-09-09, 17:36
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
[...]

Citat:
Ok, så helt plötsligt duger något som en annan trådskribent har skrivit?! För det är faktiskt bara ett skrivet påstående. Hur kan du lita på att det stämmer? Pucko.
Ja, vem kan man lita på Ugglan?
The internet never forgets

Citat:
Just de felaktigheterna förstår vi alla, men det är bara det, lelle vän, att det förekommer många fler sakfel. Problemet som du inte begriper är att du inte vet vilka de felaktigheterna är eftersom du inte kan jämföra innehållet i boken mot materialet i förundersökningen. Du är väl inte så förbannad dum att du tror att det inte finns fler felaktigheter i boken? De är väldigt många, enligt Peter Thylén. Men du är kanske synsk. Lista upp, vet jag!
Senast redigerad av Sculley 2025-09-09 kl. 17:39.
Citera
2025-09-09, 21:30
Medlem
CottageQueens avatar
Citat:
Vi försöker verkligen komma vidare - och har också gjort det. Det tråkiga är bara att ett gäng användare har satt i system att söndra tråden, och sådant kräver tyvärr många inlägg för att råda bot på. Men som du kanske såg igår, så känns det som att vi har kunnat reda ut turerna med taxi hem/gå hem: Att Helena sannolikt lyssnade på Ulrika och tänkte dela taxi hem med någon/några men sannolikt övergav den idén när hon inte hittade någon att dela den med. Jag och IB03 tror i stället att Helena då bestämde sig för att gå hem eftersom hon hördes fråga om någon skulle gå åt hennes håll.

Förresten, vad gör du själv för att hjälpa till att komma framåt? Även du tillhör dem som bara hackar och klankar ner.

Min fetning.

De enda användare som satt i system att söndra tråden är du och IB, det vet både ni och alla vi andra.

Att ni tror detta och tror helt på ett vittnesmål som de flesta av oss anser väldigt osäkert vet vi också.
Ni behöver inte fortsätta upprepa det fler gånger nu.

Jag vill veta mer om bilen Helena sågs luta sig in i. Oavsett om det skulle vara GM eller inte så är det en väldigt intressant iakttagelse.
Citera
2025-09-09, 22:18
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Helena ska, enligt uppgift, ha (sommar-?)jobbat på turistbyrån med Björ* Bergre* (BB d ä) som chef. Någon som kan bekräfta det?
Att hon hade jobbat på turistbyrån står i det här DN-reportaget från den 25/6, https://www.dn.se/arkiv/inrikes/sorg-och-radsla-i-mariestad-flera-hundra-frivilliga-letar-efter-forsvunna-22-aringen/. Det framgår dock inte vem som var hennes chef.
Citera
2025-09-09, 22:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Att hon hade jobbat på turistbyrån står i det här DN-reportaget från den 25/6, https://www.dn.se/arkiv/inrikes/sorg-och-radsla-i-mariestad-flera-hundra-frivilliga-letar-efter-forsvunna-22-aringen/. Det framgår dock inte vem som var hennes chef.

Tack för att du kollade upp det innan jag hann!👍

Är säker på att jag fått infon att BB d ä var Helenas chef när hon jobbade på turistbyrån. Kanske någon annan kan verifiera att det var så?
Citera
2025-09-10, 10:24
Medlem
IB03s avatar
Om ni tittar på YouTube och "Efterlyst 96 Helena part 1" från c.a 25min30s in så säger de att Helena går ensam över torget och ses där i höjd med Knallen-varuhuset. Sedan skall hon även enligt dem gå ensam även på Österlånggatan mot Kungsgatan. Detta skiljer sig mot vad P4-dok. säger att en observation med en kvinna och en man gående tillsammans på Österlånggatan i höjd med gamla Systembolaget i riktning Kungsgatan kopplades till Helena. Jag tror helt klart på att detta senare är korrekt då detta stämmer väldigt bra med vad brovittnet senare på sträckan ser. Brovittnet hamnade ju i glömska också emellan 1992-1998. Efterlyst programmet gjordes ju 1996.

Vi måste ta in allting och göra en bedömning. Vissa av er vill helt förkasta brovittnet. Okey, men om vi släpper denna envetna diskussion då för ett ögonblick och hör vad de säger i detta program Efterlyst (1996):

"Hon promenerar ensam i riktning mot Österlånggatan-Kungsgatan där vet polisen att Helena har klivit in i en bil. Sannolikt frivilligt och det tyder på att föraren borde varit någon hon kände."

"I riktning mot Österlånggatan-Kungsgatan", just där i korsen ligger teatern och där Mariestadskällan2 sade att det var ett tidigt rykte som sade att Helena skulle stått lutandes in i en bil och pratat med chauffören.

Det kan ju då högst sannolikt vara så att någon tipsat polisen om detta just tidigt i utredningen och det kan faktiskt vara så att detta tips kan ha stämt och det var Helena som vittnet såg. Vi vet inte men det bränns lite.

Men detta "rykte" sade bara att Helena stått lutandes in och pratat med chauffören i bilen inte att hon satt sig i bilen. Detta är bara vad dessa utredare vid denna tid trodde/antog. Alltså ett felaktigt antagande. Denne Mr X som man drev i detta Efterlyst var Ulrikas fd pojkvän PR som avskrevs senare och hade alibi. Men det är riktigt att Helena skulle satt sig i hans bil och just bara han skulle kunnat kört hem Helena via cykelvägen d v s att han skulle kört in på Ekuddenvägen för att köra hem Helena då han även var skriven på Hällristningsvägen 9, från juni 1991 tills dec.1991. Att han bodde med dem också högst troligt där en kort tid.

Helena var en person som var öppen och hade väldigt lätt att ta kontakt med folk samt dömde ingen som PW och hennes syster berättat om i Förnimmelse av Mord (2003). Hon kan ha lutat sig in i denna bil hos några som hon känt flyktigt i en tidigare kontakt. Kom ihåg då även att Helena gav bort sitt isvatten det sista i baren till dessa två oidentifierade personer. Dessa två personer behöver inte vara GM men det indikerar ändå på att Helena är så vänlig mot dessa personer som ingen vet vilka dessa är.
Senast redigerad av IB03 2025-09-10 kl. 10:33.
Citera
2025-09-10, 15:25
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
... Kom ihåg då även att Helena gav bort sitt isvatten det sista i baren till dessa två oidentifierade personer. Dessa två personer behöver inte vara GM men det indikerar ändå på att Helena är så vänlig mot dessa personer som ingen vet vilka dessa är.

ja dessa två personer som ingen vet vem dom är, kan alltså varit från annan ort på tillfälligt besök i Mariestad.
Efter att nattklubben stängt begav sig den ene till hotellrummet, den andre tog en sväng på stan med bilen... Eller båda tog en sväng med bilen. En eller båda kan vara gm. Okända för utredningen. Så kan det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in