Citat:
Ursprungligen postat av
barkeeper
Beror ju mycket på hur mycket man får ut i pension också. Och det är långt ifrån alla som vill ha sina pengar på börsen. Att betala bort sina lån och veta exakt vad man har och kan göra är en skön huvudkudde för många.
Jo, och jag har full förståelse för det, men man kan ofta räkna hem en fördel även om man placerar lånet på ett sparkonto som ger lägre ränta än vad lånet kostar.
Ett lån om bostaden är skapligt lågbelånad kostar hos Landshypotek 3.74% vid rörlig ränta, 3 månader. Motsvarande med med fast ränta 3 månader får man 2.3% ränta på hos SBAB.
Nu räknar jag väldigt ungefärligt, men säg att ränteskillnaden är 1.5% inklusive avdrag. Ett lån kommer då att kosta ungefär 15 000 sek per år.
Vi säger att man börjar räkna från att man är sextiofem, det är väl där någonstans så gott som det mesta kanske ska vara på sparkonto och inte på börsen, och man bor kvar tills man är åttiofem.
Då har man en miljon delat på tjugo år, det är 50 000 sek/år netto. Av det går 15 000 se/år till räntor, man amorterar inget. Man har alltså 35 000 sek extra per år att leva på. Nu räknat på ett sparkonto som ger mindre ränta än vad lånet kostar. Och vi kan väl räkna med att räntorna på de båda formerna kommer följa varandra skapligt.
Naturligtvis får man räkna på sina egna förutsättningar. Om man har kvar ett lån på två miljoner så har man ännu mer att leva på under sin pension och sina sista dagar.
Efter åttiofem räknar jag med att man säljer bostaden, och då får man loss pengar.
Många äldre missar att man inte kan höja upp sitt bostadslån när man är kanske sextio. Man kan behöva pengar för en ny kyl eller liknande, och då handlar det om blancolån till ofta oförskämda räntor, då de inte har den minsta säkerhet och man är gammal nog att kunna dö innan allt är återbetalt. Samtidigt som man kanske har miljoner bundet i sin bostad - pengar man inte kan få loss, om man inte gett fan i att slutamortera.
Ingen ärver skulder, och banken tycker bara det är okej att man inte amorterar.