2025-09-07, 18:03
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Hahaha så efter denna påhittade skitranten så klämmer du i med lite sympati för de drabbade. Det är vackert. Men du inser att de är dessa människor, åskådare/spelare/deltagare som betalar kalaset?

Jag tror inte att en 7-åring betalar något kalas alls.
Vad har du rökt?
Citera
2025-09-07, 18:11
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Herregud, vilket skitsnack! Travhästar är bland de mest omhuldade och omskötta och mår oftast helt suveränt... Skulle de må så dåligt som du påstår skulle de inte orka prestera på topp. Nej, doping är INTE utbrett i Sverige, även om det såklart förekommer. Så även bakfylla bland kuskarna.

Du har mycket att lära om travsporten, det hör jag det...

Att travhästar som vart asdyra att ta fram måste prestera till varje pris, jo, det är ingen raketforskning men att hästar som piskas och som är dopade och kommer på löpet blir snabbt nertystat, det är ett faktum som inte ens du kan neka.
Att Andre’ Bood körde sitt ekipage full, som du slätar över med ”bakfylla”, säger en del om vad du själv står för.

Jag säger heller inte att ALLA piskar sina hästar eller att ALLA hästar är dopade.
Jag säger att det blir mer och mer vanligt förekommande.
Citera
2025-09-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jag tror inte att en 7-åring betalar något kalas alls.
Vad har du rökt?
En sjuåring befinner sig nog inte i hagarna runt Jägersro under ett travevenemang utan att någon betalat för denne.

Jag röker inte, men har ätit rökt hästkorv.
Citera
2025-09-07, 18:15
Medlem
Citat:
Inte konstigt att detta händer.
Stressade, piskade, slagna hästar som både är dopade och narkotikapåverkade och som har kuskar som inte ens kan hålla sig nyktra i loppet (senast Andre’ Bood för ngn vecka sedan).

Travsporten börjar likna skam på torra land.
Bra att hästarna protesterar, de har inte bett om det här jävla skitlivet. De vill inte åka land å rike runt för att bli piskade för att fortast ta rätt steg i farten, snacka om onaturligt!
Synd dock att oskyldiga råkar finnas i vägen.
Ja...vad gör man inte för pengar..
Citera
2025-09-07, 18:20
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Att travhästar som vart asdyra att ta fram måste prestera till varje pris, jo, det är ingen raketforskning men att hästar som piskas och som är dopade och kommer på löpet blir snabbt nertystat, det är ett faktum som inte ens du kan neka.
Att Andre’ Bood körde sitt ekipage full, som du slätar över med ”bakfylla”, säger en del om vad du själv står för.

Jag säger heller inte att ALLA piskar sina hästar eller att ALLA hästar är dopade.

Nej, du svamlar som vanligt - det blir mindre förekommande ju bättre och mer förekommande kontrollerna blir. Du vet inte ett skit, lilla vän...
Citera
2025-09-07, 18:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Tävlingarna pausades efter olyckan men återupptogs senare. Polisen lämnade platsen vid 16-tiden.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/olycka-pa-jagersro-travbana-tva-allvarligt-skadade

Mycket diskussion hos Svensk travsport att man beslutade om att återta tävlingarna. Visar vad som är viktigt här. Spel och pengar. Extra inom trav som det verkar. Tror inte tex en fotbollsmatch så skulle fortsätta någon timme eller två efter en läktarkatastrof
Citera
2025-09-07, 19:03
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Hästen är undersökt av veterinär och mår under omständigheterna väl.

Det var ju bra.
Citera
2025-09-07, 19:21
Medlem
[/quote]

Jag påstår att det är tvärtom. Dopingtester undersöks mer och mer noggrannare och många tränare som livnär sig i branschen där det är svårt att överhuvudtaget att gå runt med sitt företag är dessutom arbetsgivare för massa personal som ska ha sina löner, och skulle aldrig riskera att åka på en otilllåten medicinering och få på sig ett tävlingsförbud och böter. Rötägg finns som i alla gren.

I detta fall - tror jag - att tävlingarna kördes vidare efter ca 1 1/2 timmes förskjutning då skadorna består av ett underbensbrott och chockskador enligt uppgift från plats. Jag tror inte man hade skjutit på en fotbollsmatch om en i publiken bryter ett ben... Inte heller stängs skidbackarna för det...
Citera
2025-09-07, 19:21
Avstängd
Ksenia74s avatar
Heja hästen! Människor får skylla sig själva när man leker med djur och skrämmer dom.Visste ni att trav är ett jävla djurplågeri där man pisksr upp hästarna så dom ska trava fortare.
Citera
2025-09-07, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Heja hästen! Människor får skylla sig själva när man leker med djur och skrämmer dom.Visste ni att trav är ett jävla djurplågeri där man pisksr upp hästarna så dom ska trava fortare.

Vi vet mer än så!
Det är förbjudet att driva med spö sedan flera år tillbaka.

Citat:
TEMA KÖRSPÖ. Hästarnas välmående är vårt största ansvar. Det är därför vi kontinuerligt har skärpt vårt regelverk gällande användandet av körspö, säger Maria Croon, vd Svensk Travsport. Nästa år förbjuder de körspödrivningar.

Vid årsskiftet 2021/2022 ändras § 60 i Svensk Travsports reglemente. Det blir förbjudet att driva hästen med spö.
– Den nya regeln säger uttryckligen: ”Drivning av hästen är inte tillåten. Endast korrigering och lätt maning är tillåten.” Det är en tydlig markering att det behövs en förändring i användandet av körspöt, berättar Maria Croon, vd, Svensk Travsport, ST.

https://tidningen.djurskyddet.se/2021/12/spodrivning-forbjuds-inom-svensk-travsport-2022-sts-vd-maria-croon-berattar-om-bakgrunden-till-det-h istoriska-beslutet/
Citera
2025-09-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Vi vet mer än så!
Det är förbjudet att driva med spö sedan flera år tillbaka.

På tävling, ja. Men vem kontrollerar vad som sker under träning? Varför räcker det ofta för kusken att klatscha till lite med spöt i tomma luften ovanför hästen för att den ska reagera.. märkligt? 🤨
Citera
2025-09-07, 19:58
Avslutad
Ni som inte vet något om svensktravsport gör bara bort er när ni kommer med felaktiga påståenden och rena fantasier.

Det finns väldigt få djur på denna planeten som blir mer omskötta och får bättre kost och motion, sällskap och blir mer kontrollerade av veterinärer än en svensk travhäst.
Är det något djur jag skulle välja att vara så är det en svensk travhäst.

Ps en travhäst som blir för hårt slagen (driven) eller rädd för ett spö reagerar genom att galoppera!
Senast redigerad av Poteter 2025-09-07 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in