2025-09-07, 14:15
Medlem
RFTs avatar
I en annons på en svensk second hand-sajt, hittade jag en elektronikpryl jag gärna ville ha, kontaktade säljaren och avtalade om pris (det som stod i annonsen) och dag och tid.

När helgen kom åkte jag iväg, en tur på ca 25 mil t o r med bil.
När jag kommit fram säger säljaren att han fått ett bättre bud, mycket mer än det han skrev i annonsen. Och så frågade han mig om jag ville matcha det.
Jag sa nej och åkte därifrån.
Man kan uppenbarligen inte lita på folk…
Så här i efterhand blir man ju misstänksam, hade han en annan köpare eller ville han lura mig att betala mer?
Och varför kontaktade han inte mig innan jag åkte?

Vad anser ni om sån’t här?
Vad kunde jag gjort?
Citera
2025-09-07, 14:22
Avstängd
Du skulle väl inte kört iväg, till att börja med. Er "handel" verkar ju inte vara särskilt seriös från början.
Citera
2025-09-07, 14:25
Medlem
S.O.Stolps avatar
Vi vet ju inte om det fanns ett bättre bud. Ingen vet. Det är inte mycket att göra åt saken trots att ni hade avtalat om ett pris. Dra det till tinget för avtalsbrott kostar med än det smakar. Lesson learned.
Citera
2025-09-07, 14:26
Medlem
Folk har ingen heder i sverige längre.
Gäller både säljare och köpare.
köpare kan säga att de lovar att komma en viss tid och dag och bara försvinner totalt utan att säga nåt.

På tillexempel blocket finns massa bedragare som säljer grejer och tattare och sista pris kompisar.

Blocket/aftonbladet/shibstedt är förövrigt kommunistiskt skit som spottar på och rånar kunderna pga monopol.
dyrt som fan dessutom så det går inte att använda.
Citera
2025-09-07, 14:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
köpare kan säga att de lovar att komma en viss tid och dag och bara försvinner totalt utan att säga nåt.

På tillexempel blocket finns massa bedragare som säljer grejer och tattare och sista pris kompisar.

Blocket/aftonbladet/shibstedt är förövrigt kommunistiskt skit som spottar på och rånar kunderna pga monopol.
Jag har aldrig betalt för en tjänst på Blocket. Vad är dyrt? Köparen betalar.
Citera
2025-09-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jag har aldrig betalt för en tjänst på Blocket. Vad är dyrt? Köparen betalar.

En bilannons kostar 300 till 600 spänn och många måste annonsera flera gånger innan de får den såld.
Detta höjer försäljningspriserna rent generellt som kunderna får betala .

Kunderna betalar medans aftonbladet/blocket tar in horribla pengar på en lufttjänst.

Sen har de onödiga extratjänster för vanliga varor för att mjölka kunderna på pengar och dyra priser för företag som vill ha annonser.

Även småföretagare får punga ut med fantasipriser för att sälja nån gammal kassa eller butiksvara.
Senast redigerad av Blatteman 2025-09-07 kl. 14:47.
Citera
2025-09-07, 14:41
Medlem
Citat:

Har verkligen märkt de, personer som försöker pruta ännu mer på plats även fast de redan har prutat etc i annonsen och sen att man har kommit överens pris med.
Citera
2025-09-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxitaxiiii
Har verkligen märkt de, personer som försöker pruta ännu mer på plats även fast de redan har prutat etc i annonsen och sen att man har kommit överens pris med.

Jo
säljer du en grej för tillex 20 papp och du köpt den för 30 och den är värderad till 25 så bjuder folk riktiga skambud på priser som man inte ens hittar i fattigare östländer.

Okej förstår om man sagt att det inte är skador eller rost eller nåt och köparen som kommer sen hittar massa skador eller rost osv och därför vill pruta lite till.
Citera
2025-09-07, 14:50
Medlem
Citat:
Jo
säljer du en grej för tillex 20 papp och du köpt den för 30 och den är värderad till 25 så bjuder folk riktiga skambud på priser som man inte ens hittar i fattigare östländer.

Okej förstår om man sagt att det inte är skador eller rost eller nåt och köparen som kommer sen hittar massa skador eller rost osv och därför vill pruta lite till.

Jo, hade en kille som hade gett ett bud på runt 5 k för en sak (ville ha från början 6k) men ville få den bort så acceptera. Han körde om de var 10-15 mil enkel väg, fine. När han sen swishar mig, så ger han mig 4.5 k och då så undrar jag varför, han börjar snacka massa och så. Jag bad han dra åt fanders och sen swisha jag tillbaka de pengarna. Pallar inte sådana som måste pruta mer på plats när de redan prutat och har fått de accepterat
Citera
2025-09-07, 15:06
Medlem
Letade lågintensivt efter ett PS5 för så billigt pris som möjligt under ca 1 års tid. Märkte att det var många bedragare som la ut för skampris. När jag kontaktade dem så var allt ok, en dag senare så fick jag ett meddelande att efterfrågan var så hög att han inte visste vem han skulle sälja till men kunde tänka sig att sälja vid förskottsbetalning.

Eller så bodde de inte på platsen de angivit utan ville att man skulle betala så de kunde skicka den.
Citera
2025-09-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I en annons på en svensk second hand-sajt, hittade jag en elektronikpryl jag gärna ville ha, kontaktade säljaren och avtalade om pris (det som stod i annonsen) och dag och tid.

När helgen kom åkte jag iväg, en tur på ca 25 mil t o r med bil.
När jag kommit fram säger säljaren att han fått ett bättre bud, mycket mer än det han skrev i annonsen. Och så frågade han mig om jag ville matcha det.
Jag sa nej och åkte därifrån.
Man kan uppenbarligen inte lita på folk…
Så här i efterhand blir man ju misstänksam, hade han en annan köpare eller ville han lura mig att betala mer?
Och varför kontaktade han inte mig innan jag åkte?

Vad anser ni om sån’t här?
Vad kunde jag gjort?

Hade du något bevis på ingånget avtal? Isf kan du ju roa dig med att stämma honom för avtalsbrott. Det är inte någon ursäkt att han får ett högre bud, avtalat är avtalat (men ja, om budet är tillräckligt så är det ju rationellt att ta en sådan smäll).

Jag gissar dock att många i branchen bara kör fult och hoppas på/tror ingen kommer göra detta.
Citera
2025-09-07, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vi vet ju inte om det fanns ett bättre bud. Ingen vet. Det är inte mycket att göra åt saken trots att ni hade avtalat om ett pris. Dra det till tinget för avtalsbrott kostar med än det smakar. Lesson learned.

Det beror nog på. Har man på fötterna så är det troligen för motparten det kostar mer än det smakar (om det nu inte är hiskligt mycket mer andra budet var).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in