2025-09-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MounjArrow
I morgon är det dags för fjärde sprutan på 2,5mg. -4 kg so far (lite för snabbt).

Har märkt att vid dag 5 kommer suget efter snacks och snabba kolhydrater smygande. Vid dag 6 är suget som innan jag började med Mounjaro.

Om en vecka ökar jag till 5mg, är det någon som märkt av att suget dag 5 & 6 inte är lika starkt efter dosökning?

Känner också av suget på dag 5-6, är inne på min andra 5mg spruta. Kör "golden dose" dvs forcerar ut dos 5 i varje spruta och tar också istället spruta på dag 5 el 6 istället för 7, så på sista raden räcker den lika länge
Citera
2025-09-05, 12:40
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Enligt min doktor så vet man inte riktigt än vad som händer efter man har nått sin målvikt.
Vad jag har sett är att många behåller sin vikt medans vissa går upp igen.
För egen del är jag inte sugen på diverse godsaker efter medicineringen och då kan jag aktivt välja bort dessa, medans det finns dom som väljer att äta godis. Dessa individer tror jag kommer att gå upp igen i vikt.
Sen är det ju tablettversioner på väg ut till marknaden som kommer att ersätta sprutorna.

Nu har jag personligen gått ner i snitt 3kg / vecka.
Inga direkta biverkningar att tala om.

Tack så mycket för svar!
Då får vi vänta och se hur det faller ut för andra, men hur länge sedan är det du slutade och hur många kilo gick du ner totalt?
Grattis till din viktnedgång!
Citera
2025-09-05, 13:55
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaHojt
Haha ja... det som är lite tråkigt är ju att man har ju börjat bli rätt trött på kyckling och ris, det är ju typ det enda jag har ätit i 3-4 år på vardagarna i alla fall. Helgerna är en stor synd och småätandet hit och dit. förra året var jag uppe på 104kg och fattade inte hur jag hamnat där, även ifall man kan trycka en del onyttigheter på helgerna så låg jag ju ändå mycket minus på kalorisidan under vardagarna. Fan känts hopplöst många gånger.

vad ligger ditt kaloriintag på?
Kör du några carbs?
Kör du kosttillskott? proteinpulver exempelvis?
Har en burk kreatin hemma också, men inte vågat ta det förens jag är nere på en låg fett %, vågar man ta det när man går på mounjaro? tänker kanske till våren hehe.

Hoppas denna gången få rätsida på det och det är målsättningen, ska bli sjukt intressant och se vad som händer med en när man har en chipspåse framför sig, kommer man ta 5st och sen inte vilja ha mer eller kommer det vara som tidigare, sluka hela påsen under 20 minuter. Personer som lyckas att ha en chipspåse i skåpet en hel vecka har jag kallat psykopater

Haha ursäkta stentrist torrt svar, "ät kyckling och kvarg" osv, som att man inte vet det redan som träningsintresserad. Men kan vara värt att logga de faktiska mängderna så man vet var man ligger vanliga dagar. Tex jag åt inte alls så mycket som jag trodde för något år sedan innan jag loggade och räknade efter. Tre ägg till frukost är tex i nederkant.

Har räknat kalorier till döddagar tidigare och hållit mig på alltifrån 1200 (vilket är otroligt ohälsosamt för någon med min aktivitetsnivå och kroppsstorlek) till 2500 (mer lagom). Räknar inte nu och äter allt. När man varit ätstörd och kontrollfreak är det vanligt att för strikt kontroll slår över i hetsätning istället. Gått i terapi i omgångar mot det. Tar återfall ibland och räknar kalorier eller går på någon diet men det ger inget beständigt på vågen. Gillar nyttigt mat och äter bra till vardags, blir stökigt först när jag ger mig in i någon diet, då kan jag få enormt sug vilket jag inte har när jag äter normalt.

Är typ normalviktig (enligt BMI par kilon kvar till normalvikt men är vältränad så tänker att jag är normalviktig) så nu för min del är det att jobba med kroppsacceptans och matfrihet (lägga mindre tid och fokus på att tänka på kroppen och maten) som gäller nu.

Kreatin tar jag, det är ju väldigt bra inte bara för musklerna utan för det mentala också. Hur kommer det sig att du vill vänta med att ta det?
Citera
2025-09-06, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofuckyourself
Känner också av suget på dag 5-6, är inne på min andra 5mg spruta. Kör "golden dose" dvs forcerar ut dos 5 i varje spruta och tar också istället spruta på dag 5 el 6 istället för 7, så på sista raden räcker den lika länge

Funderar på detta med ”golden dose” verkar ju vara en stor fråga.. då jag vill betala så lite som möjligt på denna dyra medicin tror jag att jag ska försöka att ta allt. Vad är det som skulle kunna vara fel eller konstigt med det? Samma vätska ju.. tänker nog köpa ”extra sprutor” att ta med. Nått tips på några bra?
Hur ska man säga till sin vårdgivare att man tänker ta femte dosen, sätter de sig emot?
Tar gärna emot era erfarenheter
Citera
2025-09-06, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Jag har hört att en del tar vart 5e dag istället för en gång i veckan för minska suget dom sista 2 dagarna.
Kan bli lite dyrt visserligen, och sen om det är farligt vet jag dock inte.

Citat:

Tack för svar! Ska helt klart kolla upp vad min läkare säger om att t.ex ta var sjätte dag. Ska även kika närmare på och lära mig hur man får ut sista dosen som annars bara slängs.
Citera
2025-09-06, 12:16
Medlem
Dr Wolfs avatar
Ni som går på Mounjaro - kan ni fortfarande njuta av mat och dryck?
Fast i mindre mängder?

En kall öl och lite nötter
En god pasta och vin
En pizza
Etc etc

Hur fungerar en utekväll med kompisar med alkohol och mat?
Citera
2025-09-06, 13:01
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eson57
Jag har tagit Mounjaro i 12 veckor ,jag har gått ner 14 kg. Jag är rörelsehindrad går med rollator.

Citat:
Ursprungligen postat av MounjArrow
I morgon är det dags för fjärde sprutan på 2,5mg. -4 kg so far (lite för snabbt).

Har märkt att vid dag 5 kommer suget efter snacks och snabba kolhydrater smygande. Vid dag 6 är suget som innan jag började med Mounjaro.

Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Jag har hört att en del tar vart 5e dag istället för en gång i veckan för minska suget dom sista 2 dagarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
För egen del är jag inte sugen på diverse godsaker efter medicineringen och då kan jag aktivt välja bort dessa, medans det finns dom som väljer att äta godis.

Citat:
Känner också av suget på dag 5-6, är inne på min andra 5mg spruta.

Hur upplever ni effekten sett till antal dagar efter sprutan, alltså vilken dag har ni bäst effekt? Samma dag ni tar sprutan, dag två eller dag tre eller annat?
Citera
2025-09-06, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chyl
Funderar på detta med ”golden dose” verkar ju vara en stor fråga.. då jag vill betala så lite som möjligt på denna dyra medicin tror jag att jag ska försöka att ta allt. Vad är det som skulle kunna vara fel eller konstigt med det? Samma vätska ju.. tänker nog köpa ”extra sprutor” att ta med. Nått tips på några bra?
Hur ska man säga till sin vårdgivare att man tänker ta femte dosen, sätter de sig emot?
Tar gärna emot era erfarenheter

Jag har inte sagt något till min vårdgivare, jag kör bara på. Det som är risken är väl att man överdoserar om man inte har koll, samt att de säger ju att pennan bara håller 30 dagar. Men man hamnar inom det spannet om man tar 5 x var 5 el 6 dag så det är ju lugnt. Vätskan kommer ut om man bara forcerar riktigt hårt. Dock verkar det vara på gång nu att tillverkaren ska minska den överflödiga vätskan ganska rejält, så att det inte ska vara en hel extra dos över, iallafall om man ska tro snacket på sociala medier
Citera
2025-09-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Wolf
Ni som går på Mounjaro - kan ni fortfarande njuta av mat och dryck?
Fast i mindre mängder?

En kall öl och lite nötter
En god pasta och vin
En pizza
Etc etc

Hur fungerar en utekväll med kompisar med alkohol och mat?

Både ja och nej. Kan absolut dricka någon öl eller några glas vin, speciellt för att vara social där man kanske behöver vara det i vissa sammanhang. Men det är inte lika gott, det tar emot. Även typ skräpmat osv, visst det går ned men inte på samma sätt. Om jag behövt stanna på donken så räcker idag ett sex pack McNuggets, innehåller typ 350-400 kalorier och en hel del protein. Tidigare kunde jag typ äta en Big Mac plusmeny och extra cheese och sen var man ändå hungrig 2h senare. Sen är det ju så att man blir ju så enormt mycket mer medveten vad allt innehåller och i takt med att man börjar gå ned o känner resultat så vill man ju typ inte dricka eller äta skit. Bara några öl är ju typ ett dagsintag i kalorier om man vill ligga på underskott. Har ex. inte ätit pizza sen jag började för ca 2 mån sen, däremot gjort egen libabröds pizza hemma med mager ost och mycket proteiner typ kyckling på, svingott och kanske 5-600 kalorier ist för 2000. Så helt klart hjälper sprutan till att få en att långsiktigt tänka och ställa om, inte bara kalorimässigt men hur man ska fördela med protein exempelvis för att hålla sig mätt längre
Citera
2025-09-06, 14:34
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt något till min vårdgivare, jag kör bara på. Det som är risken är väl att man överdoserar om man inte har koll, samt att de säger ju att pennan bara håller 30 dagar. Men man hamnar inom det spannet om man tar 5 x var 5 el 6 dag så det är ju lugnt. Vätskan kommer ut om man bara forcerar riktigt hårt. Dock verkar det vara på gång nu att tillverkaren ska minska den överflödiga vätskan ganska rejält, så att det inte ska vara en hel extra dos över, iallafall om man ska tro snacket på sociala medier

Ja, jag har också hört att det är på gång.. synd 😄
Att det blir lite mer än 30 dagar, när det är i kylen tror jag inte är nån fara
Citera
2025-09-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chyl
Ja, jag har också hört att det är på gång.. synd 😄
Att det blir lite mer än 30 dagar, när det är i kylen tror jag inte är nån fara
Jag använder min 10 mg penna i 10 veckor med 5mg per vecka och förvarar den i kylen under tiden.
Citera
2025-09-07, 00:23
Medlem
niggaspeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niggaspeed
hej. har fått mounjaro utskrivet via VC.
ska börja med 2.5mg och sen gå vidare på 5mg efter fyra veckor.

har testat wegovy innan och då fått det langat. då körde jag på den hösta dossprutan och splittade upp den med clickfunktionen.

verkar även som yazen mflr kör med denna metod för mounjaro enligt bekanta.

funderar på om jag kan få VC att göra samma, men känns inte som de kommer gå med på det... alltså skriva ut 15mg för en 3 månaders kur, istället för 3*5mg, det är redan så satans dyrt.

någon som försökt med detta? fördelen är att min sjuksköterskekontakt själv kör mounjaro och verkar helsåld

dä gick int. och nu har man blivit arbetslös med. chefjäveln gick å dog... får se vad det blir av med det hela.

är s*maglutid-b*tiken.c*m legit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in