Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-04, 20:00
Medlem
Jag skulle gärna se en AI-genererad karaktär som julvärd, det ligger i tiden och en AI-karaktär har också fördelen att om den blir folkkär så kan vi ha samma figur i rutan för resten av våra liv.
Citera
2025-09-06, 08:31
Medlem
zebra121s avatar
Mat-Tina med en rejäl urringning. Inte dumt.
Citera
2025-09-06, 08:36
Medlem
Galejans avatar
Vladimir Putin som sitter i en mysig fåtölj i Moskva och tänder juleljuset vore väl något?

- Счастливого Рождества, мои будущие граждане!

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag skulle gärna se en AI-genererad karaktär som julvärd, det ligger i tiden och en AI-karaktär har också fördelen att om den blir folkkär så kan vi ha samma figur i rutan för resten av våra liv.
Faktiskt en bra ide. Den skriver jag också under på. Som du säger, det ligger i tiden och varför inte göra en AI-rne Weise?
Citera
2025-09-06, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vladimir Putin som sitter i en mysig fåtölj i Moskva och tänder juleljuset vore väl något?

- Счастливого Рождества, мои будущие граждане!

Faktiskt en bra ide. Den skriver jag också under på. Som du säger, det ligger i tiden och varför inte göra en AI-rne Weise?

Ja, om man nu skulle återknyta till en gammal kär person som funkade i många många år så blir det Weise.
Citera
2025-09-06, 08:54
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, om man nu skulle återknyta till en gammal kär person som funkade i många många år så blir det Weise.
Just för att introducera AI för äldre, som ju är den övervägande generationen som tittar på TV på julafton, så hade en AI-Arne som ser ut som och låter som Arne nog varit bättre än en helt generisk AI-tjej som låter som telefonsvararen på vårdcentralen. Vill man ta bort skräcken för allt det nya och istället skapa nyfikenhet och fascination hos den här ofta motsträviga gruppen så är det nog rätt väg att gå att presentera något välkänt och tryggt som Arne Weise tillbaka i rutan på julafton med hjälp av modern teknik.

Visst, det är att sockra medicinen en aning men ibland behövs det.
Citera
2025-09-06, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Just för att introducera AI för äldre, som ju är den övervägande generationen som tittar på TV på julafton, så hade en AI-Arne som ser ut som och låter som Arne nog varit bättre än en helt generisk AI-tjej som låter som telefonsvararen på vårdcentralen. Vill man ta bort skräcken för allt det nya och istället skapa nyfikenhet och fascination hos den här ofta motsträviga gruppen så är det nog rätt väg att gå att presentera något välkänt och tryggt som Arne Weise tillbaka i rutan på julafton med hjälp av modern teknik.

Visst, det är att sockra medicinen en aning men ibland behövs det.

Håller med dig. Om SVT överhuvudtaget skulle göra något av den här moderna tekniken så skulle jag rösta för att de gör en AI-Wise och såpass hög kvalite att ingen ser skillnad. Det skulle ge mycket uppmärksamhet och även intressanta nyanser i debatten inför framtiden.
Citera
2025-09-06, 09:01
Medlem
Jag gissar det blir en neger eller någon kärring i hijjab!
Citera
2025-09-06, 10:20
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Jag gissar det blir en neger eller någon kärring i hijjab!
Så länge det är Camilla Hamid i huvudduk som tänder ljus och tipsar om en snabb efterrätt att fixa har jag inga invändningar.

https://mykitchenstories.se/aktuellt/

AI-Weise kunde vara intressant alternativ, så de inte får för sig att stoppa in någon från nöjesklanen Wahlgren.
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-09-06 kl. 10:21. Anledning: Länk
Citera
2025-09-06, 10:52
Medlem
Svampspors avatar
En AI-Weise hade varit kul och numera är det inte speciellt svårt att återskapa en person och göra den nästan helt trovärdig. Det är väl främst de moraliska aspekterna att återanvända en avliden persons utseende och röst som sätter käppar i hjulen för att göra detta i någon större utsträckning. Det har dock gjorts på film i exempelvis Star Wars-filmen Rogue One (2016), där Carrie Fisher och Peter Cushing återskapades med hjälp av dataeffekter, efter godkännande av anhöriga till de avlidna skådespelarna. Om den gode Arne återskapades på ett respektfullt sätt i linje med alla hans tidigare julframträdanden genom åren, hade jag definitivt tittat.
Citera
2025-09-06, 10:56
Avstängd
drinksareonmes avatar
Hade varit fantastiskt roligt om Will Ferrel fick jobbet halvsvensk som han är.
Citera
2025-09-07, 16:05
Medlem
Carina Bergfeldt?

Annars kan ju Public Service ta ställning ännu mer och välja tanten Cecilia Uddén. Lesbisk, pro-Palestina och vänster- det blir inte bättre. Montage av döda barn i stället för Kalle Anka.

Filip och Fredrik?

Den där Johanna Nordström eller något liknande syns väl överallt. Lämplig som julvärd kanske.
Citera
2025-09-07, 20:59
Medlem
Den ultimata julvärden vore Dermot som sänder från hemlig plats i UK eller Irland. PK-Sverige skulle gå bananas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in