2025-09-05, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
var då?

Sociala medier
Det är ju lite det som är problemet med SD kvinnor. Man tror att man är någon influencer för att man har massa följare.
Citera
2025-09-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Som Annika Strandhäll då, menar du?

On topic kan jag tycka att hennes kommentar är lätt att missförstå och kom i alldeles fel läge, då media fick tillfälle att fokusera på det här i stället för på en nyhet som är bra för regeringen, nämligen den sänkta matmomsen. Man kan inte påstå att hon har ett särskilt bra sinne för timing, även om man nu skulle hålla med henne.

Många kvinnliga politiker är inte sakliga utan baserar sina känslor på frågorna. Jag kan nästan svära att Jessica känner lite avundsjuka för Parisa och Lawen vilket gjorde att hon ville förnedra båda baserat på deras härkomst men själv har hon inga problem att välja en icke svensk till man.

Ser du Trump kommentera om att Rubio inte är tillräckligt amerikan eller någon av hans utländska kollegor som stöttar honom?

Det blir liksom pajkastning när kvinnor kliver in i diskussionen
Citera
2025-09-05, 15:20
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Väldigt bra kommentar av Jessica Stegrud om icke-svenskar som debatteras svensk kultur. Väldigt gulligt att se dem debattera, tycker gemene svensk. Men ingen svensk bryr sig om vad någon inkvoterad alibi-invandrare tycker om svensk kultur.
Du kan väl ändå hålla med om att det blir rätt komiskt om man räknar upp varenda politiker med föräldrar från annat land fast de är så svenska att de faktiskt sitter i regeringen och riksdagen. Romina Pourmokhtari är trots sitt namn MER svensk än 90% av alla svenskar på FB, med tanke på hennes begåvning, status, språkkunskap. En WT som talar svenska illa är inte ett dugg mer svensk än hon.

Man måste SLÄPPA att hon har et utländska namn. Hon är SVENSK. Hon är SMART. Hon är en HEDER för Sverige.

Varifrån kommer Stegruds föräldrar? Hon låter norsk?...

Vore så larvigt om t.ex USA höll på med samma sak. I USA är man amerikan om man bor i USA, man behöver inte ens kunna engelska går bra med spanska eller kinesiska.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-05 kl. 15:35.
Citera
2025-09-05, 16:01
Medlem
BewilderedHulders avatar
Synd att det ska bli ett sånt ståhej runt syster Jessica bara för att politiker före henne har varit naiva och slagit till dövörat till konstruktiv kritik.
Citera
2025-09-05, 16:08
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Men vad gnäller du om då. Du har en svensk mamma och jag antar att du ser svensk ut med. Så, du uppfattas troligtvis som svensk.

I slutändan handlar det om hur andra uppfattar dig. Jag kan kalla mig kines hur mycket jag vill, men det som spelar roll är om andra kineser uppfattar mig som kines eller ej.

Vissa svenskar kanske uppfattar Lawaen Redar som svensk, medan andra inte gör det.
Jag vill hjälpa DIG att få bort idiotstämpeln i pannan. Den som du fått låna från Stegrud. Själv har jag inga problem med min svenskhet och inte min mamma heller, eller de två riksdagsmännen. Jag använder inte mitt liv till att älta var jag och mina föräldrar är födda. Som Stegrud verkar göra.

Det är en extremt liten människa som sitter och funderar var någon är född. Istället för hur personen är.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-05 kl. 16:12.
Citera
2025-09-05, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Det är pinsamt att kalla Liljestrand för en Perser, hon kom till Sverige som fyraåring. M

Vad spelar det för roll hur gammal hon var? Antingen är man persisk eller inte och hon är ju det.

Inget fel med det. Jag har träffat massor av trevliga iranier i Sverige.

Varför verkar S och L anse att "perser" är ett skällsord?

Om hon haft två norska föräldrar och Stegrud konstaterat att hon är norsk, hade det blivit samma våldsamma reaktion då? Det har jag svårt att tro.

Det tycks faktiskt som om stora delar av liberalerna och vänstern utgår från att det är något negativt att ha persiska rötter. Är det de som är de verkliga rasisterna kanske? För jag ser inget negativt med det över huvud taget.
Citera
2025-09-05, 16:18
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Finns massa och det har även massa utlänningar sagt till henne att hon hetsar och när invandraren får nog så tar hon upp kameran och börjar filma för att lägga upp det på sina sociala medier för att visa hur bedrägliga alla invandrare är.
Bara gå in och läs kommentarerna på hennes sociala medier

Jag vill se vad hon skrivt eller sagt själv, inte hur någon tolkar det hon skrivit eller sagt. Folk blir kränkta för vad som helst.

Kan du länka till ett inlägg där hon bedrivit sin häxjakt, som du kallar det?
Citera
2025-09-05, 16:26
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag vill hjälpa DIG att få bort idiotstämpeln i pannan. Den som du fått låna från Stegrud. Själv har jag inga problem med min svenskhet och inte min mamma heller, eller de två riksdagsmännen. Jag använder inte mitt liv till att älta var jag och mina föräldrar är födda. Som Stegrud verkar göra.

Det är en extremt liten människa som sitter och funderar var någon är född. Istället för hur personen är.
Vi ältar inte heller det. Bara ett enkelt konstaterande. Det gör man automatiskt i varje interaktion med en annan människa. I sitt undermedvetna så utvärderar man hur mycket man har gemensamt med den andra människan och vad det är för någon.

Om någon är kurd, född i Irak och har ett utseende från Mellanöstern, så skulle jag inte kalla det en svensk. Samma tanke som Jessica Stegrud har haft.

Vet inte varför du och andra blir så upprörda. Det är bara så biologin ser ut. Jag kan inte bli kines och så är mitt liv, bara för mig att "deal with it".
Citera
2025-09-05, 16:35
Medlem
Låt bruden vara. Hon ger uttryck för SD:s politik, surprise! Men det är väl värre med alla de som låtsas överraskade eller de som är indignerade för att hon sa som hon tyckte om politikerna i fråga. Var var alla indignerade när järnrörsskandaler, trollkonton, HD medlemskap eller nedvärderande uttalanden om icke i Sverige födda kom från Jimpas gäng?
Citera
2025-09-05, 16:46
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Vi ältar inte heller det. Bara ett enkelt konstaterande. Det gör man automatiskt i varje interaktion med en annan människa. I sitt undermedvetna så utvärderar man hur mycket man har gemensamt med den andra människan och vad det är för någon.

Om någon är kurd, född i Irak och har ett utseende från Mellanöstern, så skulle jag inte kalla det en svensk. Samma tanke som Jessica Stegrud har haft.

Vet inte varför du och andra blir så upprörda. Det är bara så biologin ser ut. Jag kan inte bli kines och så är mitt liv, bara för mig att "deal with it".
Jag vänder mig inte emot det resonemanget. Finns inget land som är svårare att bli assimilerad i, vi har special-designat språket och det är omöjligt att lära sig perfekt uttal och utan perfekt svenska är man inte "svensk". Jag håller med om det trots mitt förra argumenterande. Jag och min mamma talar perfekt svenska. Men det gör även "persen och iraniern".

Det som är felet är att Stegrud med uttalandet visar att hennes världsbild som politiker är inskränkt stereotypisk och att man aldrig i hennes ögon kan bli svensk (är inte Stegrud norskt?...). Det är inte så man styr ett land. Med "du duger men du duger inte". Särskilt fokuserar man inte på en regeringsledamots födelseplats. De är svenskar. Om man inte tycker det, det är OK, får man låtsas om man ska kunna arbeta med dem.

Jag är bombsäker på att Stegrud är lågbegåvad, och det är egentligen det som skaver och irriterar.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-05 kl. 16:50.
Citera
2025-09-05, 17:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
"Misstag" gör man en gång. Det fortgår inte i fyrtio år ...
Stegruds uttalande kan bara accepteras om man antar att den inte bygger på hela hennes världsbild. T.ex blir det meningslöst med en svensk canon om man ändå aldrig någonsin kan bli svensk utan blont hår. Oklart vad Stegerud tycker här. Hon uttalade sig ju i en positiv fråga, som OM man kan bli svensk.
Citera
2025-09-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag vill se vad hon skrivt eller sagt själv, inte hur någon tolkar det hon skrivit eller sagt. Folk blir kränkta för vad som helst.

Kan du länka till ett inlägg där hon bedrivit sin häxjakt, som du kallar det?

Jag menar varför hamnar inte högerextrema Meloni i konflikt med en massa palestinier?
Hon har tvärtom Jessica dömt vissa händelser i kriget vilket visar att hon inte alltid är partisk i sitt seende speciellt när en katolsk kyrka blev träffad så rasade Meloni i ilska att detta visar inte på hur demokratiskt land uppför sig.

Israel kritiserade Meloni för hennes uttalande men hon ”struntade” gott i detta.

Meloni är inte ute efter att provocera eller skapa en provokation.

Att hon kallas för högerextrem beror på hennes historia och att hon är en nationalist som värnar om sin kultur, sitt språk och sitt land.

Olikt Jessica skulle hon inte se Parisa som en börda för Italien tvärtom menar Meloni att man är välkommen så länge man uppvisar att man älskar Italien, den italienska kulturen, språket och historia. Man ska brinna för att få sitt medborgarskap.

Det är ju skillnad på retorik och retorik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in