2025-09-03, 10:34
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Zelensky försöker kanske rädda den unga generationen från en säker död?
Det har sedan 18 månader ställts krav från krigshökarna i Väst att Ukraina måste mobilisera även ungdomarna. Mycket impopulärt i Ukraina.
Mödrarna är en maktfaktor.
De som är 23-24 kommer inte att räcka långt när deras tid kommer i köttkvarnen.
Det synes som att Z nu förstår att kriget är förlorat för Ukrainas del, och med detta drag försöker dra in EU i kriget med soldater på marken.
Citera
2025-09-03, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
De som är 23-24 kommer inte att räcka långt när deras tid kommer i köttkvarnen.
Det synes som att Z nu förstår att kriget är förlorat för Ukrainas del, och med detta drag försöker dra in EU i kriget med soldater på marken.
Kanske men varken Frankrike eller UK kommer att skicka soldater.
Det är bara propaganda för att visa att man stöttar Kiev så att de fortsätter med kriget och för att motivera upprustningen inom Nato.
Citera
2025-09-03, 19:24
Moderator
Chantres avatar
Citat:
A spokesman for Ukraine’s State Border Service said on Saturday that there is no surge in border traffic after men below 22 are allowed to cross the border.
https://www.kyivpost.com/post/59202?...ce=chatgpt.com
Citera
2025-09-03, 22:01
Medlem
Landsbygdens avatar
Bra.
Ukraina vill väl bl.a. att deras unga ska kunna studera på bra universitet utomlands, komma tillbaka och bidra till landets egna utveckling.
Tror ej det kommer leda till massflykt.
Citera
2025-09-04, 02:03
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Ja något lurt är det I alla fall. Med tanke på att 1,7 miljoner uranska soldater dödats, svårt skadats, deserterat och är saknade så skulle man skjuta sej själv i foten om man låter denna åldersgrupp av unga män få möjlighet att lämna Urkaina.

Den mest troliga förklaringen som jag läst är att politikerna i Ukraina vill släppa restriktionerna för unga män för att undvika att det blir uppror mot Zelensky. Missnöjet gror i Ukraina och om dessa unga män skulle tvingas till köttkvarnen så skulle det finnas gott om personer för ett uppror. 20 åringar är kapabla till det och lägg till att deras familjer skulle stödja dem för att de vill inte sina söner dö.
Citera
2025-09-04, 03:39
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Den mest troliga förklaringen som jag läst är att politikerna i Ukraina vill släppa restriktionerna för unga män för att undvika att det blir uppror mot Zelensky. Missnöjet gror i Ukraina och om dessa unga män skulle tvingas till köttkvarnen så skulle det finnas gott om personer för ett uppror. 20 åringar är kapabla till det och lägg till att deras familjer skulle stödja dem för att de vill inte sina söner dö.
Så kan det också vara. Och vem kan hålla det emot dem? Att som tjugoåring dö som köttsköld i en skyttegrav i en förlorad konflikt för att hålla liv i Europas dröm om att fortfarande vara herrar på täppan är inget som lockar. De här grabbarna vet att kriget är förlorat. Deras familjer vet det. Allt handlar bara om envishet från politiker som aldrig själva skulle offrat varken sig själva eller sina barn i köttkvarnen. Varken Zelensky eller Macron eller Pål Jonson skulle ens drömma om att riskera något för egen del. Bättre då att kasta våg efter våg av ukrainska unga pojkar mot automatelden. Dessa unga män som pratar konstigt och ser ut som ryssar är ett acceptabelt offer för Europa, samma Europa som låtit polacker och balter bygga sina hus och göra allsköns andra skitjobb. Jag förstår att de här unga killarna funderar, både på egen hand och sinsemellan.

En ansvarsfull ledare hade insett det futila i det här kriget. Ukraina har förlorat. Man kommer aldrig att återta de förlorade områdena ens om man krigar i hundra år. Man kommer bara att förlora mer och mer tills Putin står utanför Polen. Den som är intresserad av att behålla Ukraina som buffert borde först och främst se till så att det finns något Ukraina kvar. Det gör man inte genom att offra dess befolkning och förlora dess mark. Tvärtom borde en snabb fred ligga även i Europas intresse, för att rädda vad som återstår.
Citera
2025-09-04, 08:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare

Intressant tanke. 20-åringar är mer rebelliska.

Men jag tror mest på att ledarskiktet i Ukraina har insett att det är kört, siktar på fred inom ett par år, och vill hålla sig så populära som möjligt. Det är helt enkelt en bra idé att låta folk resa utomlands för alla. De tar med sig kunskap hem, blir västliga (även om några säkert reser till Ryssland också), och en del kanske tar nåt ströjobb och kan sända pengar hem. 20% av ukrainierna har nu lite svårt i slutet av månaden att ha pengar till mat, ekonomin är förfärlig. Europas fattigaste land.
Citera
2025-09-04, 08:57
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Finns det ens kvar några män kvar i livet som är mellan 18 och 22?
Mig veterligt är den ukrainska mobiliseringsåldern 25-60 år.
Menar du att den ryska terrorbombningen mot civilbefolkningen, skall ha tagit ihjäl dem?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...74295da00d9ec8
Citera
2025-09-05, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.kyivpost.com/post/59202?...ce=chatgpt.com

Om man skall tro på påståendena i den artikeln, vilket jag nästan gör, så har det inte hänt något särskilt efter det restriktionerna mildrades. Det finns väl en orsak till att det inte skrevs mer efter första dagen...
Citera
2025-09-05, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Intressant tanke. 20-åringar är mer rebelliska.

Men jag tror mest på att ledarskiktet i Ukraina har insett att det är kört, siktar på fred inom ett par år, och vill hålla sig så populära som möjligt. Det är helt enkelt en bra idé att låta folk resa utomlands för alla. De tar med sig kunskap hem, blir västliga (även om några säkert reser till Ryssland också), och en del kanske tar nåt ströjobb och kan sända pengar hem. 20% av ukrainierna har nu lite svårt i slutet av månaden att ha pengar till mat, ekonomin är förfärlig. Europas fattigaste land.

Orsaken till dessa beslut kan man spekulera om. Hålla sig undan från tjänstgöring är det många ukrainare som gör. Det har ju tex (enligt Ukrainska Pravda) väckts 100000 åtal för uteblivande från militärtjänstgöring nu i år. Att 20 åringar som kallas in till tjänstgöring skulle göra rebelliskt uppror tror jag däremot inte på. Det är ynklöigt att svika sitt land och folk på det viset även om Ukraina stider för makthavarna i RU/USA och inte för sig själva. Jag tror det blir en slags dödskult i sådana här konflikter och när man kommer bort från fronten på permission. Går man ut i krig tillsammans så dör man sedan tillsammans. Att ge upp nu för ukrainarna är som att svika alla dem som dött. Sitta gömd i en källare kan man tänka sig men inte göra uppror.
Citera
2025-09-05, 09:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Orsaken till dessa beslut kan man spekulera om. Hålla sig undan från tjänstgöring är det många ukrainare som gör. Det har ju tex (enligt Ukrainska Pravda) väckts 100000 åtal för uteblivande från militärtjänstgöring nu i år. Att 20 åringar som kallas in till tjänstgöring skulle göra rebelliskt uppror tror jag däremot inte på. Det är ynklöigt att svika sitt land och folk på det viset även om Ukraina stider för makthavarna i RU/USA och inte för sig själva. Jag tror det blir en slags dödskult i sådana här konflikter och när man kommer bort från fronten på permission. Går man ut i krig tillsammans så dör man sedan tillsammans. Att ge upp nu för ukrainarna är som att svika alla dem som dött. Sitta gömd i en källare kan man tänka sig men inte göra uppror.

Men gör de där 20-åringarna nu värnplikt?
Citera
2025-09-05, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Men gör de där 20-åringarna nu värnplikt?

Nej men folk spekulerar om att regeringen inte vågar kalla in unga för de kan bli rebelliska. Smita undan är en sak men göra uppror/organiserat motstånd en annan.

Det blir en slags dödskult när man fortsätter strida utan vettigt hopp om seger. Man vill inte svika alla som dött för saken och gå samma väg själv. Jag vet inte riktigt hur man skall förklara det här jag tänker och att jag fått det från soldater som strider i underläge och får permission men så snabbt som möjligt vill komma tillbaka till fronten.

Tycker man hör ukrainare som intervjuas (det finns en bra intervjusida som jag glömt vad den heter. Vet du vad den heter? Förut intervjuade de folk i Kiev men sista gången intervjuade de folk i Kiev. Jag uppfattade sidan som utan agenda utan ville ge människor en röst. Det var en hel del riktiga motståndare till Zelenski/Nato som fick tala där med) inte alls sällan begriper att man förlorat/antagligen kommer förlora men att Ukrana är tvungna att fortsätta strida för annar har alla som dött gjort det förgäves. En slags dödskult.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in