2025-09-04, 20:35
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Då jag sett hur fula kompisar fått lida hela lovet pga sitt utseende så är jag helt för detta.
Tycker fula människor inte har så mycket i världen att göra.

Alltså, om alla industriarbetare var snygga och alla tjejer var snygga så skulle ji det va bättre än om det var 10% snygga
Givetvis så har "fula" människor samma värde som andra att få vara i världen. Nu har jag tagit bort TikTok men exempelvis så slår många igenom nu just för att de inte är vad som räknas som vackra i den popkulturella världen med symmetri och skönhet. En tjej i Australien tror jag det var, har mycket uppmärksamhet för att hon ser ut som de normer man hade förr med runda ansikte, små munnar och rundare ögon (tänk flickan med pärlörhänget men mindre "söt") sedan finns en mängd abdra fascinerande ansikten som byggt stora plattformar just för att deras skönhet eller det som fångar ens uppmärksamhet inte är konventionell skönhet.

Om alla var vackra skulle deras utseenden stiga än mer i populäritet och de skulle ses som mer idealiska.

Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Frågan är om det ens är sant, han är bara någon wannabe som vill vara känd och säger lite vad som helst för att få uppmärksamhet. Patetiskt.
Givetvis är det inte något märkligt med sanningshalten. Äggindustrin visar kvinnornas ansikten så att man kan välja de vackraste kvinnorna. Det sjuka med det är att man inte får se spermadonatorerna på samma vis utan överlag lögner om att samtliga är attraktiva som beskrivning och sedan ett till tre kort på ganska osymmetriska barn som om vi kvinnor inte ver hur barn som växer upp och oftare blir mer symmetriska än andra, ser ut generellt.
Citera
2025-09-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Givetvis är det inte något märkligt med sanningshalten. Äggindustrin visar kvinnornas ansikten så att man kan välja de vackraste kvinnorna.

Varför ens gå ut med det i media då? Varför inte bara betala och hålla käft? Nej han är tönt som bara vill ha uppmärksamhet.
Citera
2025-09-04, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Givetvis så har "fula" människor samma värde som andra att få vara i världen. Nu har jag tagit bort TikTok men exempelvis så slår många igenom nu just för att de inte är vad som räknas som vackra i den popkulturella världen med symmetri och skönhet. En tjej i Australien tror jag det var, har mycket uppmärksamhet för att hon ser ut som de normer man hade förr med runda ansikte, små munnar och rundare ögon (tänk flickan med pärlörhänget men mindre "söt") sedan finns en mängd abdra fascinerande ansikten som byggt stora plattformar just för att deras skönhet eller det som fångar ens uppmärksamhet inte är konventionell skönhet.

Om alla var vackra skulle deras utseenden stiga än mer i populäritet och de skulle ses som mer idealiska.

Givetvis är det inte något märkligt med sanningshalten. Äggindustrin visar kvinnornas ansikten så att man kan välja de vackraste kvinnorna. Det sjuka med det är att man inte får se spermadonatorerna på samma vis utan överlag lögner om att samtliga är attraktiva som beskrivning och sedan ett till tre kort på ganska osymmetriska barn som om vi kvinnor inte ver hur barn som växer upp och oftare blir mer symmetriska än andra, ser ut generellt.

Visst förändras ideal med tiden men inte sådär jättemycket faktiskt.
En snygg tjej för 500 år sedan hade nog varit snygg idag också, om alla såg ut som utvecklingsstörda miffon skulle en tjej med fin hy, symmetriskt ansikte och långt hår fortfarande vara väldigt attraktivt.

Vissa saker kommer nog aldrig anses fysiskt attraktivt och det är tex feta människor eller konstiga ansikten.
Korta män och långa kvinnor har också alltid varit oattraktivt.
Bara kolla på världens ledare idag som kristersson Putin och Sarkozy där folk skrattar åt deras längd.
Citera
2025-09-04, 21:20
Medlem
sfrges avatar
Det är väl inget kontroversiellt egentiigen. Vilkens ägg skulle du helst vilja befrukta?
Beyonce Knowles ägg eller Kristina Lugns?

Dom flesta hade nog betalat lite extra för att få befrukta Beyonces ägg.
Senast redigerad av sfrge 2025-09-04 kl. 21:22.
Citera
2025-09-04, 21:21
Medlem
TheGretaResets avatar
Man vet idag att intelligensen styrs av x-kromosomen som pojkar enbart kan få ifrån mamman. Men man ärver typ av intelligens inte IQ-siffra. Pojkar går normalt om sin mamma i IQ i 15-års åldern då vi har större hjärnor och helt enkelt fler hjärnceller (fritt ur minnet 4 milliarder fler eller 16%).

Företagsledare som gifter sig med trophy wifes tar en enorm risk.
Citera
2025-09-04, 21:26
Medlem
Oj, vilken jävla fars! Att betala för att slippa "fult" är ju nästan värre än att faktiskt få ett barn man inte gillar. Man undrar ju om de där 675 000 hade kunnat gå till något mer vettigt, typ en terapi för att hantera sina egna osäkerheter.
Citera
2025-09-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Man vet idag att intelligensen styrs av x-kromosomen som pojkar enbart kan få ifrån mamman. Men man ärver typ av intelligens inte IQ-siffra. Pojkar går normalt om sin mamma i IQ i 15-års åldern då vi har större hjärnor och helt enkelt fler hjärnceller (fritt ur minnet 4 milliarder fler eller 16%).

Företagsledare som gifter sig med trophy wifes tar en enorm risk.

Gäller samma även flickor? Har läst nånstans att iq är mitokondriebundet. Den ärvs ju från mamman. Men är det samma sak som att det finns i X-kromosomen? Har glömt av biologikunskaperna och för lat för att googla.
Citera
2025-09-04, 22:28
Medlem
Zoologens avatar
Han ska inte uttala sig om eventuellt fula barn när han ser ut som han gör.
Citera
2025-09-04, 23:03
Medlem
Vilken omtänksam fader! Han vill sitt barn bara väl.

Blir ungen ful så får den ju helt klart sämre förutsättningar. Å andra sidan så är han bög och verkar allmänt störd så ungen är nog rätt kört oavsett hur dess utseende blir.
Citera
2025-09-04, 23:04
Medlem
Han tycks ha hoppat över hela evolutionen själv.
Citera
2025-09-05, 00:20
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Varför ens gå ut med det i media då? Varför inte bara betala och hålla käft? Nej han är tönt som bara vill ha uppmärksamhet.
Narcissistiska drag kanske? Jag vet inte vem personen är och har glömt bort det men han kanske tjänar pengar på uppmärksamhet och då stämmer det att även negativ uppmärksamhet är uppmärksamhet om det kan leda till ekonomisk tillväxt. Faktum är att jag själv slet tag i Flashback på den tiden jag tänkte publicera min bok av jist skälet att jag då hade varit mer intressant för hatare att gräva i Jag menar, att det kanske hade sålt några exemplar då.

Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Visst förändras ideal med tiden men inte sådär jättemycket faktiskt.
En snygg tjej för 500 år sedan hade nog varit snygg idag också, om alla såg ut som utvecklingsstörda miffon skulle en tjej med fin hy, symmetriskt ansikte och långt hår fortfarande vara väldigt attraktivt.

Vissa saker kommer nog aldrig anses fysiskt attraktivt och det är tex feta människor eller konstiga ansikten.
Korta män och långa kvinnor har också alltid varit oattraktivt.
Bara kolla på världens ledare idag som kristersson Putin och Sarkozy där folk skrattar åt deras längd.

Jo idealen förändras. Jag upplever till exempel dagens rumpor som mycket fula och folk betalar mycket för att operera fram dem. Då är min häck faktiskt absolut inte smickrande men hellre hipdips än en hylla där bak. Min kropp plus 10 kilo var även vanligare vid målningar men inte Hollywoods idela under 1900-talet. Innan dess var det förr också ansett som vackert att vara fet pga att många svalt och knappast hade råd med att äta sig trinda. Ser vi på mycket gamla skulpturer och sniderier av kvinnokroppen så var det feta kroppar man ansåg var värda att avbilda.

Skönhet är därefter också placerat till olika etniska grupper. Nu uppskattar jag mängder av olika utseenden och även utomeuropeiska gruppers särskilda drag men jag ser till exempel Taylor Swift som vackrare än andra och det är ganska självklart att det har med mitt eget utseende att göra att jag prefererar kvinnors utseenden när de påminner om mitt men enligt mig är vackrare. Jag gillar mitt eget ansikte speglas i andras och så är det för andra människor också. En jämförelse är att många invandrare men några svenskar också, föredrog mig med mörkare färgat hår. Något barn sa rakt ut att jag inte har fint hår nu (är blonderad) och det med det oskyldiga hos ett barn att säga vad de tänker. Jag tog absolut inte illa upp då det dels var ett litet barn och det är naturligt för barn att tala fritt och det ska de få göra utan att åläggas med skam eftersom de inte gör något större fel när de säger vad de tänker. Men dels handlade det om att det är lättarr, även för yngre barn att identifiera sig till människor som påminner åtminstone lite om dem själva. Sedan lär vi oss som i våra moderna samhällen att möta olika slags utseenden och våra hjärnors plasticitet börjar uppskatta dem som bekanta och familjära och på så vis tilldelas de "skönhet". Det mer primitiva är ungefär bara symmetriska drag, friskt hår, hud med färgton som ser frisk ut och inte sjuklig samt en kropp som är symmetrisk efter förmåga att överleva. En rak kvinnokropp är naturligtvis mycket mindre attraktiv än en fyllig eftersom skönheten uppfattas efter proportioner av höft, midja och byst. En bredare höft klarar av att föda barn bättre än någon som är späd varpå mäns instinktiva attraktion inte baseras på vikten utan måtten. Resten är programmering.

Det är förövrigt mer "unika" ansikten som får alltmer mer uppmärksamhet. Och tittar man på t.ex modeller så har egentligen fula människor alltid ansetts vackra. För ingen kan påstå att stora modeller överlag är några skönheter med sina kantiga drag och andra skavanker utöver att de är mycket beniga. Snygga på bild blir de dock rent estetiskt.
Citera
2025-09-05, 00:27
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Gäller samma även flickor? Har läst nånstans att iq är mitokondriebundet. Den ärvs ju från mamman. Men är det samma sak som att det finns i X-kromosomen? Har glömt av biologikunskaperna och för lat för att googla.
Jag vill minnas att det var knutet till x-komosomen. Om det var så så borde flickor kunna få från båda.

Det här var verkligen inget vi fått läsa om i skolan. IQ är känsligt. Det kom upp i kommentarsfältet på cornucoppias ekonomiblogg. HAde aldrig hört något sådant men det var så intressant att jag fick ta reda på mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in