Citat:
Ursprungligen postat av
WeMadeYou
1. Invandrar färre nu. Framförallt asylrelaterat. Däremot kommer många genom familjeanknytning nu eftersom S släppte in vem fan som helst i 10 år.
2. Sänkt moms ger möjlighet för en affär att sänka om en annan inte gör det, då går kunderna dit och den handlaren tjänar mer pengar. Så fungerar konkurrens.
3. Att göra en lasagne hemma kostar lika mycket oavsett om man tjänar 100k eller 20 k imånaden.
Jag tjänar runt 100 nu och mina matvanor är i princip samma som när jag tjänade 30.
1. Socialdemokraterna stramade in invandringen under Magdalena Andersson. Den huvudsakliga grunden till den stora invandringen, från 2012 och särskilt under 2015, var en överenskommelse som M (Reinfeldt) träffade med MP under 2011. När kriget i Syrien plötsligt bröt ut och de stora flyktingströmmarna gick genom Europa hade Sverige därför en liberal syn på invandringen. Det kom väl som en chock för de flesta länder i EU att det kom så många, och det tog lite tid att få ändrat lagstiftningen, och det var också hänsyn att ta inom EU.
2. Visst, i en idealisk värld. Men så fungerar det inte när det närapå råder oligarki inom matvaruhandeln.
3. Nej, där har du helt fel. Det skiljer mycket på pris beroende på vilka råvaror du har råd att köpa. Köper du bara ingredienser på lågpris så smakar det nog också lite annorlunda än om du har råd med de bästa. Om ingredienser till en billig lasagne kostar 70 kr att göra själv och till en dyr kostar 200 kr så vinner de rika mera på momssänkningen och i tillägg får de antagligen en godare lasagne. All statistik visar att det är fler rika som köper hummer, oxfilé och löjrom t ex, och där märks prissänkning mera i kronor än på lågprispasta. Vanlig procenträkning.