2025-09-04, 10:29
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vad skulle bli bättre av att frihetsberöva människor för felsatsningar? Får Scania tillbaka sina pengar då? Eller är du bara ute efter hämnd?
Fast någon form av ansvar bör väl finnas, när man hanterar enskildas och bolags pengar?
I vart fall skulle det vara klädsamt om företagsledningarna förklarade hur de tänkte innan och varför det blev så fel.
Citera
2025-09-04, 10:30
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Fascinerande ändå att många av Europas historiskt mest stabila företag, riskerar att köras i graven pga politisk aktivism. Det finns inte ens någon efterfrågan på batterilastbilar egentligen.. inte är heller batteritekniken "grön" för fem öre..
Det gamla vanliga. Flockbeteende.
Dit det bär, det bär det.
Citera
2025-09-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Och ingen kommer att hållas ansvarig såklart. Herre jävlar de skulle i fängelse hela bunten.

Varför vill du slänga mig i fängelse? Det är logiken i det du skriver. Jag har nämligen förlorat en del av i mina egna pensionssatsningar i olika börsbolag, dock inte i NV.

Det är inte lagförbjudet att göra dåliga affärer. Säkerligen har du också någongång gjort en dålig affär men inte vill jag kasta dig i fängelse för den skull.
Citera
2025-09-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är samma företag, alltså Scania och Volkswagen.

Kan omöjligen vara samma företag. VW har väl en styrelse med budget och redovisningsansvar och Scania en annan styrelse med budget och redovisningsansvar.
Citera
2025-09-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan omöjligen vara samma företag. VW har väl en styrelse med budget och redovisningsansvar och Scania en annan styrelse med budget och redovisningsansvar.
Båda ägs av Traton. Om jag har en budget för skor och en annan för skjortor, så är det ändå jag som betalar.

Störst ägare i bolaget (Traton) är Volkswagen Finance Luxemburg S.A. Eftersom bolaget är ett publikt aktiebolag kan man själv enkelt bli delägare. TRATON SE är noterad på Stockholmsbörsen. https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/972553/traton-se
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-04 kl. 14:27.
Citera
2025-09-04, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Båda ägs av Triton. Om jag har en budget för skor och en annan för skjortor, så är det ändå jag som betalar.

Nja, det är inte riktigt så det fungerar. Du har en budget för skoinköp och en budget för skjortor. Överskrider du en budget så kan du inte bara flytta pengar från ena sidan till den andra. Då vore det givetvis totalt meningslöst med två budgetar.

I den uppkomna situationen är det vettigare att du antingen går barbröstad eller vandrar skolös vintertid. Ordnung muss sein!
Citera
2025-09-04, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nja, det är inte riktigt så det fungerar. Du har en budget för skoinköp och en budget för skjortor. Överskrider du en budget så kan du inte bara flytta pengar från ena sidan till den andra. Då vore det givetvis totalt meningslöst med två budgetar.

I den uppkomna situationen är det vettigare att du antingen går barbröstad eller vandrar skolös vintertid. Ordnung muss sein!
Det fungerar precis som jag skriver. Sedan kan jag tycka att mina skor kostat för mycket och därför inte köpa nya trots att det behövs. Men naturligtvis kan pengar flyttas mellan bolag inom en koncern.

I fallet Northvolt har både Scania och Volkswagen investerat, och deras investeringar påverkar Traton.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-04 kl. 14:30.
Citera
2025-09-04, 16:32
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vad skulle bli bättre av att frihetsberöva människor för felsatsningar? Får Scania tillbaka sina pengar då? Eller är du bara ute efter hämnd?
Begår man ett solklart brott, skall man väl lagföras. 5,6miljarder är ganska mycket pengar som pensionärerna nu kan se sig efter i stjärnorna. Man får nog ta fram ättestupan igen med mRNA-vaxx så att det blir färre pensionärer.
Citera
2025-09-04, 19:22
Medlem
Det är nog scam från början till slut Scania inblandat medvetet.
Individ tänk, en mår bra landet går omkull hehe smart.

Eller producera dom och sålde mycke batterier i verkligheten?
Till Scani bussar fullproppade med Northvoltt producerade batterier eller?

Senast redigerad av troligengud 2025-09-04 kl. 19:28.
Citera
2025-09-04, 21:50
Moderator
Gromguttens avatar

OT raderat. Här diskuteras Scania, från Scanias perspektiv. Andra føretag har andra trådar, där kan dessa diskuteras.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in