2025-09-04, 12:41
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Där blir vi helt ense. Jag har bott och jobbat i många länder.

Vi kan ta Japan eller Korea som ett exempel:

Att en Japansk medborgare med Kurdisk ursprung och en med Iranskt ursprung skulle stå i nationell
TV och debattera Japansk kultur är totalt otänkbart. Det skulle vara i någon comedy show !

Samma sak i alla länder med stark nationalism.

Det är inte så att dom är mindre värda eller att dom vara sämre på något vis utan det handlar om
att dom inte är goda representanter för landet och dess kultur.

Dessa två damer är mycket goda representanter för integrerade , ambitiösa kvinnor med invandrarbakgrund. Bra så, tycker jag. Grattis dessutom.

Vore väl kul och två ursvenskar skulle stå i TV och debattera vad som är samisk kultur eller romsk kultur. Vilket liv det skulle bli.

Håller med helt!
Som tur är fattar de allra flesta svenskar precis vad hon menade, och det kommer också att visa sej i nästa opinionsundersökning där SD kommer öka.
Åkesson gör som vanligt.
Avvaktar och låter sosseblocket göra bort sej med sina oövertänka anklagelser om de gamla rötterna.

Det är faktiskt rätt komiskt!
Citera
2025-09-04, 12:42
Medlem
triptykens avatar
Ooof att läsa hur SD-svansen maniskt försöker skaka av sig det Stegrud kräkte ur sig är nästan jobbigt att titta på.

Alla har läst det, alla vet vad hon menar. Om hon mot förmodan var så pruttfull att hon inte kunde uttrycka sig borde hon väl stavat fel litet?

Men det kommer rinna av. Blut und Boden är ju SDs valdänga inför framtiden och jag tror det kommer funka för dom tyvärr. Nu när till och med dumpenkandidaten Jimmiepågen tagit bladet från munnen och förklarar att han skiter i Sverige och Svenskarna och snarare vill se till blodsrätt så tycker jag Stegruds fyllesvammel och lismande inte känns så otroligt problematiskt i jämförelse.
Citera
2025-09-04, 12:43
Medlem
För mig handlar det om vårt kulturella historiska arv. Jag är lite av en folklivshistorianörd, och besöker gärna våra hembygdsmuseum och kan spendera många timmar på länsmuseum. Växte upp med gamla berättelser berättade av äldre släktingar som de i sin tur fått höra från sina äldre när de var barn.

För mig är det helt galet att vi har en kurd och en iranier som ska debattera vår kultur. Jag fattar precis vad Stegrud menar. Damerna i fråga har andra länders kultur i sin DNA. Det här hade aldrig hänt i ett annat land.
Citera
2025-09-04, 12:47
Medlem
Hon har helt rätt. Vad hon inte har förstått är att Sverige är totalt kört. Ingen idé att streta emot. Vi har förlorat Sverige.
Citera
2025-09-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Folk får väl tolka Stegruds uttalande hur de vill. Jag väljer att inte övertolka utan läsa vad hon faktiskt skriver. Hon kallar kulturministern för iranier och det är så Stegrud ser henne. Enkelt.

Rätt så. Folk ska hela tiden bli kränkta för skitsaker.
Citera
2025-09-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Ooof att läsa hur SD-svansen maniskt försöker skaka av sig det Stegrud kräkte ur sig är nästan jobbigt att titta på.

Alla har läst det, alla vet vad hon menar. Om hon mot förmodan var så pruttfull att hon inte kunde uttrycka sig borde hon väl stavat fel litet?

Men det kommer rinna av. Blut und Boden är ju SDs valdänga inför framtiden och jag tror det kommer funka för dom tyvärr. Nu när till och med dumpenkandidaten Jimmiepågen tagit bladet från munnen och förklarar att han skiter i Sverige och Svenskarna och snarare vill se till blodsrätt så tycker jag Stegruds fyllesvammel och lismande inte känns så otroligt problematiskt i jämförelse.
Jessica har ju rätt.
Vi ger bort Sverige till invandrarna.
Citera
2025-09-04, 12:49
Medlem
BananKlases avatar
SDs politiker måste lära sig lite mer om taktik,strategi och tajming.
Stegruds inlägg för ju tankarna till när Strandhäll höll på som värst.
Citera
2025-09-04, 12:51
Medlem
george-nadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Jo det kan jag. Håller med den som skriver efter dig #520 men tillägger, svenska värderingar handlar om att inte vara högljudd, god hygien är viktigt och tålamod och att inte döma någon på förhand. Sen finns det så mycket mer som man inte kommer på för man iaf jag inte vart ute på en längre resa på över 10 år.
Svenska värderingar enligt mig är dom bästa i hela världen.

Väl mött
Jag är etiskt svensk. Jag har svenska föräldrar, född i Sverige, jag pratar språket, jag jobbar, aldrig varit utanför Sveriges gränser, osv, osv.
MEN! Jag har dåligt tålamod och jag dömer folk på förhand. Så jag är inte svensk då enligt dig?
Citera
2025-09-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
SDs politiker måste lära sig lite mer om taktik,strategi och tajming.
Stegruds inlägg för ju tankarna till när Strandhäll höll på som värst.
Exakt. Han har rätt i sak men i det här skitnödiga landet måste man väga sina ord på guldsvåg.
Citera
2025-09-04, 12:57
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
En som har fått grundskolan i Sverige och har svenska.värderingar.

De som är adopterade från Sri Lanka men har svenska Fosterföräldrar är svenskar.

De som pratar ett utomeuropeisk språk hemma med sina föräldrar är delvis svenskar.

Jag tror alla med kinesiska rötter som.bor i USA inte ser sig som amerikaner även om de har ett medborgarskap.

I min klass i Gymnasiet hade bi en kille som kallade sej Turk.
Sa ofta " Vi Turkar " när saker debatterades.

Saken var ju att:
Han var född i Sundbyberg
Hans föräldrar var födda i Sundbyberg
Hans far & morföräldrar var födda i Turkiet. Kom till Sverige på -60 talet.

Ändå såg han sej som Turk i första hand.

Han var stolt över sin bakgrund, sin kultur och hatade om någon försökte kladda på honom en
svensk identitet eller " du är lika svensk som mej " snacket.
Citera
2025-09-04, 12:59
Medlem
george-nadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
I min klass i Gymnasiet hade bi en kille som kallade sej Turk.
Sa ofta " Vi Turkar " när saker debatterades.

Saken var ju att:
Han var född i Sundbyberg
Hans föräldrar var födda i Sundbyberg
Hans far & morföräldrar var födda i Turkiet. Kom till Sverige på -60 talet.

Ändå såg han sej som Turk i första hand.

Han var stolt över sin bakgrund, sin kultur och hatade om någon försökte kladda på honom en
svensk identitet eller " du är lika svensk som mej " snacket.
Han har rätt. Han är inte svensk. Han är turk och kommer alltid att vara det.
Citera
2025-09-04, 13:01
Medlem
Undrar om det blir stelt mellan Stegrud och Nima Gholam Ali Pour när de möts....
Tycker det var jävligt klumpigt uttalande, nu riskerar man att tappa flera röster från invandrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in