2025-09-04, 12:08
Medlem
BallaBellas avatar
Så jävla töntigt av Jessica. Hon vet mycket väl vad hon tänkte när hon gjorde inlägget. Hon hade kunnat skriva så mycket annat än detta och hade kunnat uttrycka sig annorlunda.

Det blir bara pinsamt när hon sedan ska gå ut med sina bortförklaringar och pudla. Det är väl inte första gången detta sker efter hennes uttalanden.
Det är nog inte heller sista gången.
Att sedan Jimmy måste gå ut och försvara henne är ju bara pinsamt.
Hon har lite svårt med sitt konsekvenstänk.
Pinsamt!

Det blir bara otroligt löjligt och alla fattar vad hon menar och vill med inlägget.
Folk är inte korkade utan det blir mest hon som sänker sig själv.
Senast redigerad av BallaBella 2025-09-04 kl. 12:10.
Citera
2025-09-04, 12:10
Medlem
george-nadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Det är svårt att förklara för den som inte är berest, för att du ska kunna förstå vad som är Svenskt och Svenska värderingar måste du ut i världen, den verklighet du lever i här hemma är oftast baserat på Svenska värderingar och dom ser du som självklara värderingar, men så ser det inte ut i resten av världen, för att du ska förstå, res till valfritt land i Mellanöstern eller lndien, svarta Afrika, Sydamerika ja faktiskt hela världen så förstår du kanske vad som är typiskt Svenskt och Svenska värderingar.
Måste jag verkligen resa till mellanöstern, indien, afrika och sydamerika för att förstå vad som är svenska värderingar?

Men du som är berest kanske kan förklara? Det verkar väldigt krångligt det här...
Citera
2025-09-04, 12:16
Medlem
Det här var det bästa som kunde hänt M-KD-L-regeringen. Nu har man ett exempel i närtid att peka på när man vill låsa ute SD från regeringen. Åkesson vet det, Kristersson vet det. M och KD kommer definitivt inte låta detta vara utagerat i första taget. Man kommer inte aktivt kritisera, det kan L få göra. Men om man blir tillfrågad kommer man säga att detta är ett allvarligt problem inom SD och att Åkesson måste ta itu med det. Åkesson kommer hamna i sitsen att välja mellan att kväsa rapporteringen om detta nya vit makt-fiaskot genom att sparka en populär profil eller att stötta sin egna och på så vis se regeringsmakten han trånar efter återigen glida honom ur händerna. Underbart.
Citera
2025-09-04, 12:16
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george-nada
Måste jag verkligen resa till mellanöstern, indien, afrika och sydamerika för att förstå vad som är svenska värderingar?

Men du som är berest kanske kan förklara? Det verkar väldigt krångligt det här...
Jag är berest och du verkar vara efterbliven.
Men när du lämnar Sverige under en tid och acklimatiseras på något vis i ett annat land ser du då det landets värderingar och kan såldes särskilja vad som anses vara svenska värderingar.
Citera
2025-09-04, 12:21
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Det är svårt att förklara för den som inte är berest, för att du ska kunna förstå vad som är Svenskt och Svenska värderingar måste du ut i världen, den verklighet du lever i här hemma är oftast baserat på Svenska värderingar och dom ser du som självklara värderingar, men så ser det inte ut i resten av världen, för att du ska förstå, res till valfritt land i Mellanöstern eller lndien, svarta Afrika, Sydamerika ja faktiskt hela världen så förstår du kanske vad som är typiskt Svenskt och Svenska värderingar.

Där blir vi helt ense. Jag har bott och jobbat i många länder.

Vi kan ta Japan eller Korea som ett exempel:

Att en Japansk medborgare med Kurdisk ursprung och en med Iranskt ursprung skulle stå i nationell
TV och debattera Japansk kultur är totalt otänkbart. Det skulle vara i någon comedy show !

Samma sak i alla länder med stark nationalism.

Det är inte så att dom är mindre värda eller att dom vara sämre på något vis utan det handlar om
att dom inte är goda representanter för landet och dess kultur.

Dessa två damer är mycket goda representanter för integrerade , ambitiösa kvinnor med invandrarbakgrund. Bra så, tycker jag. Grattis dessutom.

Vore väl kul och två ursvenskar skulle stå i TV och debattera vad som är samisk kultur eller romsk kultur. Vilket liv det skulle bli.
Citera
2025-09-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MKG
Vad kan man förvänta sig av en gymnasieekonom i klimakteriet?

Samtidsspaning bygger Sveriges framtid :
" Det är talande ändå att en svenskfödd blondin och förtroendevald eu-parlamentariker spelar bort sakdebatten" till förmån för etnicitetsfokus.

Det kan jag konstatera att jag konstaterat, helt utan att lägga nån värdering i det 😘.

.
Senast redigerad av SnorreS 2025-09-04 kl. 12:49.
Citera
2025-09-04, 12:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
För 20 minuter sedan bekräftades det jag skrev:

Men det som är talande är väl ändå att vänstern nu inte kommer låta detta vara, de kommer köra fram till valet med att "stegrud skrev att kulturministern inte är svensk", trots att det är uppenbart för alla med hjärna att det inte var det hon skrev. Och vad spelar det för roll? Detta är inte år 2000 när det fanns ett homogent Sverige och en svenskhet att bevara. Inte allt luktar nazism (utom vänsterns försvar av samer, det luktar nazism).

Folk får väl tolka Stegruds uttalande hur de vill. Jag väljer att inte övertolka utan läsa vad hon faktiskt skriver. Hon kallar kulturministern för perser och det är så Stegrud ser henne. Enkelt.
Senast redigerad av JeffDavis 2025-09-04 kl. 12:59.
Citera
2025-09-04, 12:28
Medlem
george-nadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Jag är berest och du verkar vara efterbliven.
Men när du lämnar Sverige under en tid och acklimatiseras på något vis i ett annat land ser du då det landets värderingar och kan såldes särskilja vad som anses vara svenska värderingar.
Du är berest och du är inte efterbliven (antar jag) men du kan ändå inte förklara vad svenska värderingar är för något.
Vad är problemet?
Citera
2025-09-04, 12:30
Medlem
Jag frågade Chat GPT vad är svenska värderingar. Här kommer de.

1. Demokrati och rättsstat

Lång tradition av parlamentarism, allmän rösträtt och öppen debatt. Stark tilltro till institutioner och myndigheter.

2. Jämlikhet

Stark betoning på jämställdhet mellan könen. Relativt små sociala hierarkier – idén att ”ingen ska tro att de är förmer” (jantelagen).

3. Sekularism och religionsfrihet

Religion är i regel en privat fråga, inte något som styr samhället öppet.

4. Individens frihet + kollektivt ansvar

Betoning på individens självbestämmande (val av livsstil, relationer, arbete). Samtidigt en stark idé om välfärdsstat och solidaritet – att staten och samhället ska stötta individen.

5. Tilltro till konsensus och kompromiss

Beslut tas helst i samförstånd. Konflikter undviks ofta genom dialog.

6. Praktisk etik

Ärlighet, punktlighet, ordning och respekt för regler ses som dygder. Miljö- och hållbarhetstänkande är också djupt rotat.

Jag skulle säga att det är många så kallade nationalister som inte står för svenska värderingar
Citera
2025-09-04, 12:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det är ju snarare så att svensk kultur är lågmäld och de mest framträdande svenska värderingarna är att inte störa varandra. Det är också detta som svenskar brukade reagera på när de åkte utomlands i förstone till latinska länder. Där utmanar folk varandra och låter inte myndigheterna trampa på dem. De första invandrargrupperna som kom till Sverige var italienare, greker och finnar. De senare har ju en ännu mer påtaglig kulturyttring som kan beskrivas som inbundenhet och skepsis mot andra. Det innebar att det bildades finska kolonier på arbetsplatser och att väldigt många inte lärde sig bra svenska eftersom de bara umgicks med varandra. De var inte i Sverige för att bli svenskar. De var där för att det inte fanns jobb i Finland vid den tiden. Italienarna och grekerna rymde fascismen.

Skulle Stegrud kunnat acceptera att Stina Ekblad, Marcus Birro och Helena Paparizou hade fört samtal om en framtagen kulturkanon?
Citera
2025-09-04, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Så jävla töntigt av Jessica. Hon vet mycket väl vad hon tänkte när hon gjorde inlägget. Hon hade kunnat skriva så mycket annat än detta och hade kunnat uttrycka sig annorlunda.

Det blir bara pinsamt när hon sedan ska gå ut med sina bortförklaringar och pudla. Det är väl inte första gången detta sker efter hennes uttalanden.
Det är nog inte heller sista gången.
Att sedan Jimmy måste gå ut och försvara henne är ju bara pinsamt.
Hon har lite svårt med sitt konsekvenstänk.
Pinsamt!

Det blir bara otroligt löjligt och alla fattar vad hon menar och vill med inlägget.
Folk är inte korkade utan det blir mest hon som sänker sig själv.

Det är en medveten strategi. Partiledaren måste vara fläckfri, medan underordnade får ta skitstormen. Jomshof till exempel har gjort det till sin egen nisch att testa gränserna för kritik mot Islam. Det är ingen slump att det kommer plumpa inlägg från SD-företrädare. Det är en viktig del av SDs partipolitik att förmedla vad "folk egentligen tycker".
Citera
2025-09-04, 12:36
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george-nada
Du är berest och du är inte efterbliven (antar jag) men du kan ändå inte förklara vad svenska värderingar är för något.
Vad är problemet?
Jo det kan jag. Håller med den som skriver efter dig #520 men tillägger, svenska värderingar handlar om att inte vara högljudd, god hygien är viktigt och tålamod och att inte döma någon på förhand. Sen finns det så mycket mer som man inte kommer på för man iaf jag inte vart ute på en längre resa på över 10 år.
Svenska värderingar enligt mig är dom bästa i hela världen.

Väl mött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in