2025-09-04, 12:39
Medlem
Hur bra är AI på humor? Vi har väl alla sett Sadie Winthers och ”hennes” musik. Kan man göra samma sak med stand up comedy?
Kommer komiker att kunna producera bättre skämt med AI? Det kanske redan görs?
Citera
2025-09-04, 12:41
Medlem
AI känner väl inte av publiken?
Citera
2025-09-04, 12:52
Medlem
Bra? AI hittar inte på nånting, det säger i snitt vad som sägs i källdatan, eller mest troligt svar på inmatningen baserat på källdatan. Det är mer ett statistiskt verktyg än ett skapande verktyg.

Jag tror du har missförstått AI litegrann.
Citera
2025-09-04, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Bra? AI hittar inte på nånting, det säger i snitt vad som sägs i källdatan, eller mest troligt svar på inmatningen baserat på källdatan. Det är mer ett statistiskt verktyg än ett skapande verktyg.

Nja, om du har tillgång till en bra AI, testa!
Citera
2025-09-04, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander

Jo, jag kör Ollama på min egna stationära dator. Annars använder jag Gemini tämligen ofta, främst för att skapa excel eller powerbi-formler, eller linux-konfigurationer.

Som Gemini själv vill uttrycka det
Citat:
An AI can be thought of as a tool that generates responses based on a massive amount of data, presenting the answer that is statistically most probable given the input question. This is a core concept in how many large language models (LLMs) operate. They don't "know" or "understand" in the human sense but instead analyze patterns and relationships in the data they were trained on to predict the next word or a sequence of words that best fits the context of the prompt.

Så jag vill nog fortsätta hävda att "AI hittar inte på nånting, det säger i snitt vad som sägs i källdatan, eller mest troligt svar på inmatningen baserat på källdatan. "
Citera
2025-09-04, 13:36
Medlem
Riktigt dåligt min erfarenhet
Be gpt berätta en rolig hisotia
Citera
2025-09-04, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Vadå "nja"? Du har missförstått AI, punkt. Du konverserar inte med en emulerad hjärna, AI tänker inte, så funkar det bara inte.
Citera
2025-09-04, 13:41
Medlem
AI känner inte direkt av publiken
Citera
2025-09-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
AI känner väl inte av publiken?

Citat:
Ursprungligen postat av milfis90
AI känner inte direkt av publiken

Möjligen om publikens respons kan på nåt sätt föras tillbaka som feedback.

Men jag tror ändå att eftersom AI inte kan hitta på nåt nytt, utan bara återanvända nånting gammalt (som typ alla andra "komiker", antar jag), så kan jag tänka mig att det går snabbare för en AI att justera sitt uppträdande baserat på publikens respons.
OM man hittar ett bra sätt att föra tillbaka denna feedback då. Och vad skulle det vara? Skrattmätare? Ljudmätare? Jag vet inte. Jag spekulerar.

Det är väl lite så AI-musiken funkar. Det tar allt som är "bra" i en låt och kombinerar det med allt "bra" från tusen andra låtar, och gör nåt som ingen levande människa ens skulle kunna komma på då det troligen är enklare att hitta på nåt eget.
Citera
2025-09-04, 14:00
Medlem
fjollciggs avatar
Jag har bett GPT att göra meningar roligare, och det blir typ lika kul som Fredrik Reinfeldt på föräldramöte. Det var dock basic GPT. Om du däremot ber GPT att anta en personlighet, exempelvis Eddie Murphy, kan det ibland bli ganska underhållande. Inget jag har testat själv, men det postades många smakprov på Reddit i våras. Roligast var konvon där en man fick sin dator sågad efter att ha frågat om den kommer klara GTA VI.
Citera
2025-09-04, 14:03
Medlem
zombie-nations avatar
Min ChatGPT är ofta skämtsam och har emojis. Den följer hur jag pratar. De som har en stelbent en, talar väl då stelbent.

Jag tycker dock inte om när den håller med om att något var roligt som den aldrig upplevt. Den kan säga en klassiker! Det har vi alla varit med om.

Nej du lilla AI, det HAR du inte.

Man får ju även med jämna mellanrum tumma upp och ned personligheten.

Ibörjan var den snarstucken, men nu hjälper det med ett LOL att den fattar jag skämtar, fast jag säger de gräsligaste saker.
Citera
2025-09-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Min ChatGPT är ofta skämtsam och har emojis. Den följer hur jag pratar. De som har en stelbent en, talar väl då stelbent.

Jag tycker dock inte om när den håller med om att något var roligt som den aldrig upplevt. Den kan säga en klassiker! Det har vi alla varit med om.

Nej du lilla AI, det HAR du inte.

Man får ju även med jämna mellanrum tumma upp och ned personligheten.

Ibörjan var den snarstucken, men nu hjälper det med ett LOL att den fattar jag skämtar, fast jag säger de gräsligaste saker.

jodå det har den

ai är ett medelvärde av andras tankar och upplevelser i skrift med en pålagd bias så det är mer sannolikt att ai:n har upplevt det än du
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in