2025-09-04, 11:44
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
En som har fått grundskolan i Sverige och har svenska.värderingar.

De som är adopterade från Sri Lanka men har svenska Fosterföräldrar är svenskar.

De som pratar ett utomeuropeisk språk hemma med sina föräldrar är delvis svenskar.

Jag tror alla med kinesiska rötter som.bor i USA inte ser sig som amerikaner även om de har ett medborgarskap.
Jag håller med dig.
Självfallet är det svårt att kalla en neger för svensk men en neger kan absolut förstå och bidra till svensk kultur. Iaf förstå och medverka. Ser inga problem att personer med utländsk bakgrund i den svenska kulturen får yttra sig och tycka. Kultur kanonen är också på den grund vi står på av det som varit men kulturen utvecklas ju succesivt.
Citera
2025-09-04, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av george-nada
Så allt annat är svenska värderingar?

Motsatsen till det där ja som tex

- Att hantera en konflikt på ett mänskligt sätt
- Att spela musik från hörlurarna
Citera
2025-09-04, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Självklart fastnar denna tråd i den trötta diskussionen om vem som egentligen är svensk.

Det relevanta här är väl vem som är lämpad att stå i Aktuellt och diskutera den så kallade ”svenska kulturkanonen”? Stegrud tycker inte att Parisa och Lawen är lämpade för den uppgiften. Då undrar jag om Stegrud tror att dessa politiker (som båda är uppvuxna i Sverige, gått i svensk skola, umgåtts med svenskar osv) levt i nån slags invandrarbubbla där de helt missat punkter som Pippi, Utvandrarna, Bellman, Ferlin, Hilma af Klint, Elsa Beskow, Bergman, Heliga Birgitta, Linné, Europakonventionen, allemansrätten, Gustav Vasas bibel, IKEA, Göta Kanal, Nobelpriset, Vasaloppet och Radiohuset?

Tror Stegrud att dessa kvinnor suttit inlåsta i 40 år i nån förort och levt efter sharialagar och käkat dadlar?

En stor majoritet av deras landsfolk som bor kvar i Rinkeby, Akalla, Skärholmen lever inte som Lawen eller Parisa.
Citera
2025-09-04, 11:48
Medlem
george-nadas avatar
Citat:
Motsatsen till det där ja som tex

- Att hantera en konflikt på ett mänskligt sätt
- Att spela musik från hörlurarna
Jag frågade dig vad är svenska värderingar, och du pratar om att spela musik från hörlurarna.
Citera
2025-09-04, 11:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Konstigt nog fick jag inte alls intrycket att hon anser de två personer i Aktuellt inte var svenska.
Jag tror det är något som kanske en äldre generation, typ 45+, de som växt upp med SDs problematiska syn på "svenskhet", ser det.
En öm punkt för SD, men det det blir allt mer oväsentligt.

Stegrud skrev "talande att ... "
Ja det är väl talande att en kurd och en iranska diskuterar svensk kulturkanon? Talande för det nya Sverige.
Man behöver liksom inte säga "hur utrycker du dig" till allt som har göra med svenskhet, det är så 2010.

Så du tycker inte att det är en ledtråd till att hon inte anser att de är svenskar när hon kallar dem ”kurd och iranier”? Måste vara jag som inte kan läsa mellan raderna som du.
Citera
2025-09-04, 11:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
En stor majoritet av deras landsfolk som bor kvar i Rinkeby, Akalla, Skärholmen lever inte som Lawen eller Parisa.

Menar du att en ”stor majoritet” av alla med invandrarbakgrund som vuxit upp i Sverige och gått i svensk skola inte kommit i kontakt med Ikea, Nobelpriset och Pippi?
Citera
2025-09-04, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Jag håller med dig.
Självfallet är det svårt att kalla en neger för svensk men en neger kan absolut förstå och bidra till svensk kultur. Iaf förstå och medverka. Ser inga problem att personer med utländsk bakgrund i den svenska kulturen får yttra sig och tycka. Kultur kanonen är också på den grund vi står på av det som varit men kulturen utvecklas ju succesivt.

Jag tror det är såhär också att invandrare utanför Europa som är uppväxta med kristna värderingar har enklare att förstå svenska kulturen och seder och att de inte ser ut som att kommer från Mellanöstern.

Jag syftar på i första hand colombianer.
Citera
2025-09-04, 11:52
Avslutad
Citat:
Menar du att en ”stor majoritet” av alla med invandrarbakgrund som vuxit upp i Sverige och gått i svensk skola inte kommit i kontakt med Ikea, Nobelpriset och Pippi?

Ja! Jag har svårt att tro att många i Rinkeby vet vem Alfred Nobel var, de lär väl säga att det är någon shuno från skolan.
Citera
2025-09-04, 12:00
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Konstigt nog fick jag inte alls intrycket att hon anser de två personer i Aktuellt inte var svenska.
Jag tror det är något som kanske en äldre generation, typ 45+, de som växt upp med SDs problematiska syn på "svenskhet", ser det.

Ja det är väl talande att en kurd och en iranska diskuterar svensk kulturkanon? Talande för det nya Sverige.
Man behöver liksom inte säga "hur utrycker du dig" till allt som har göra med svenskhet, det är så 2010.
Japp. Och det är talande att Svt kör sitt handplockade race om identitet o vem som får säga vad, hur o när.
Jessica Stegruds barn har delvis som hon uttryckt det "icke-svenskt påbrå". Jag såg en ful kommentar om Stegeud att hon gillar perser(pip). Så kanske fadern är iranier? Det gör saken än mer intressant kring Stegruds kommentar om "kurd o perser" i Svt över en s k svensk kanon samt om identitet. Vem får säga vad o ha företräden enligt (s)torebror : ) 2025.
Senast redigerad av RamsundAktaRingen 2025-09-04 kl. 12:04.
Citera
2025-09-04, 12:04
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george-nada
Så allt annat är svenska värderingar?
Det är svårt att förklara för den som inte är berest, för att du ska kunna förstå vad som är Svenskt och Svenska värderingar måste du ut i världen, den verklighet du lever i här hemma är oftast baserat på Svenska värderingar och dom ser du som självklara värderingar, men så ser det inte ut i resten av världen, för att du ska förstå, res till valfritt land i Mellanöstern eller lndien, svarta Afrika, Sydamerika ja faktiskt hela världen så förstår du kanske vad som är typiskt Svenskt och Svenska värderingar.
Citera
2025-09-04, 12:06
Medlem
Citat:

Det var två svenskar med utändska rötter som debatterade kulturkanon.
Citera
2025-09-04, 12:07
Medlem
Citat:
Så du tycker inte att det är en ledtråd till att hon inte anser att de är svenskar när hon kallar dem ”kurd och iranier”? Måste vara jag som inte kan läsa mellan raderna som du.

För 20 minuter sedan bekräftades det jag skrev:

Citat:
”Min tweet var en spaning om vår samtid och handlade varken om kompetens eller rätt att delta i debatten”, har Stegrud själv skrivit till flera medier.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akessons-forsta-ord-om-stegruds-uppmarksammade-kommentar

Men det som är talande är väl ändå att vänstern nu inte kommer låta detta vara, de kommer köra fram till valet med att "stegrud skrev att kulturministern inte är svensk", trots att det är uppenbart för alla med hjärna att det inte var det hon skrev. Och vad spelar det för roll? Detta är inte år 2000 när det fanns ett homogent Sverige och en svenskhet att bevara. Inte allt luktar nazism (utom vänsterns försvar av samer, det luktar nazism).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in