Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Självklart fastnar denna tråd i den trötta diskussionen om vem som egentligen är svensk.
Det relevanta här är väl vem som är lämpad att stå i Aktuellt och diskutera den så kallade ”svenska kulturkanonen”? Stegrud tycker inte att Parisa och Lawen är lämpade för den uppgiften. Då undrar jag om Stegrud tror att dessa politiker (som båda är uppvuxna i Sverige, gått i svensk skola, umgåtts med svenskar osv) levt i nån slags invandrarbubbla där de helt missat punkter som Pippi, Utvandrarna, Bellman, Ferlin, Hilma af Klint, Elsa Beskow, Bergman, Heliga Birgitta, Linné, Europakonventionen, allemansrätten, Gustav Vasas bibel, IKEA, Göta Kanal, Nobelpriset, Vasaloppet och Radiohuset?
Tror Stegrud att dessa kvinnor suttit inlåsta i 40 år i nån förort och levt efter sharialagar och käkat dadlar?
Konstigt nog fick jag inte alls intrycket att hon anser de två personer i Aktuellt inte var svenska.
Jag tror det är något som kanske en äldre generation, typ 45+, de som växt upp med SDs problematiska syn på "svenskhet", ser det.
En öm punkt för SD, men det det blir allt mer oväsentligt.
Stegrud skrev "talande att ... "
Ja det är väl talande att en kurd och en iranska diskuterar svensk kulturkanon? Talande för det nya Sverige.
Man behöver liksom inte säga "hur utrycker du dig" till allt som har göra med svenskhet, det är så 2010.