2025-09-04, 11:10
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja så får du tycka. Du får dock acceptera att alla inte håller med dig i de tankegångarna.

Självfallet självfallet
Citera
2025-09-04, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Parisa är jag med på, men inte Lawen, alltså vi har väl fortfarande inte nått ner på de låga nivåerna av etniska svenskar att vi behöver ha några araber till att diskutera om vårt kulturarv och bakgrund.
Den dagen vi nått dit, så behövs ingen svensk kulturkanon längre, utan då behövs bara en monter på museet för att upplysa om vem som en gång i tiden har bott i landet.
Detta som SVT gjorde var inget annat att lägga ut ett bete för att se vem som nappade på det och vem som kommer att få gå efter det följande drevet!
Otroligt fult gjort, men det är vänstermedia i ett nötskal.

Det roliga är att Parisa var i Studion dagen efter och även Richard Sörman och någon från DN. Hela inslaget tog nästan halva sändningstiden
Citera
2025-09-04, 11:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Jessica går från klarhet till klarhet, en kurs boendes i Danmark som har Kurdistan som sin främsta lojalitet har inget i en kulturdebatt att göra. Persern Liljestrand kan med diskuteras.
Jessica Stegrud bör efterträda Åkesson.
Citera
2025-09-04, 11:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Jessica har helt rätt , ska somalier uttala sig om midsommar nu också ?

Ja enligt Svt men självklart skall inte två Svenska politiker prata om islam. Somalia har ju fan ingen särskild kultur om man tar bort islam från dem.
Citera
2025-09-04, 11:14
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Svensk media och svensk politiks lobby är överpresterande av invandrare bögar och outbildade knarkande jon.
Håller jag med om!
Med tanke på kultur gillade jag programmet Kontrapunkt men nu har de satt Supebögprasångaren Richard S som domare med hela sin utstyrsel och då gick det programmet åt helvete också.
Citera
2025-09-04, 11:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Hur definierar du en svensk?

En som har fått grundskolan i Sverige och har svenska.värderingar.

De som är adopterade från Sri Lanka men har svenska Fosterföräldrar är svenskar.

De som pratar ett utomeuropeisk språk hemma med sina föräldrar är delvis svenskar.

Jag tror alla med kinesiska rötter som.bor i USA inte ser sig som amerikaner även om de har ett medborgarskap.
Citera
2025-09-04, 11:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Självklart fastnar denna tråd i den trötta diskussionen om vem som egentligen är svensk.

Det relevanta här är väl vem som är lämpad att stå i Aktuellt och diskutera den så kallade ”svenska kulturkanonen”? Stegrud tycker inte att Parisa och Lawen är lämpade för den uppgiften. Då undrar jag om Stegrud tror att dessa politiker (som båda är uppvuxna i Sverige, gått i svensk skola, umgåtts med svenskar osv) levt i nån slags invandrarbubbla där de helt missat punkter som Pippi, Utvandrarna, Bellman, Ferlin, Hilma af Klint, Elsa Beskow, Bergman, Heliga Birgitta, Linné, Europakonventionen, allemansrätten, Gustav Vasas bibel, IKEA, Göta Kanal, Nobelpriset, Vasaloppet och Radiohuset?

Tror Stegrud att dessa kvinnor suttit inlåsta i 40 år i nån förort och levt efter sharialagar och käkat dadlar?
Citera
2025-09-04, 11:24
Medlem
george-nadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
En som har fått grundskolan i Sverige och har svenska.värderingar.
Vad är svenska värderingar?
Citera
2025-09-04, 11:29
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Så du menar att kön är viktigare än vad personen säger och gör?

En kvinna säger och gör pga kön.

Det sagt, hon är såklart värd en chans att bevisa hon är professionell nog att skilja på sin ämbete och sitt kön.
Citera
2025-09-04, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av george-nada
Vad är svenska värderingar?
Väldigt lätt att förklara. En som INTE

- Spelar gangsterrapp högt i kollektivtrafiken
- Könstympar sina döttrar
- En som inte kastar ut människor från balkonger
- En som inte sysslar med hedersmord
- En som inte löser konflikter med pistoler och knytnävar
- En som inte bryter svenska med förortsvenska
Citera
2025-09-04, 11:38
Medlem
george-nadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Väldigt lätt att förklara. En som INTE

- Spelar gangsterrapp högt i kollektivtrafiken
- Könstympar sina döttrar
- En som inte kastar ut människor från balkonger
- En som inte sysslar med hedersmord
- En som inte löser konflikter med pistoler och knytnävar
- En som inte bryter svenska med förortsvenska
Så allt annat är svenska värderingar?
Citera
2025-09-04, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Självklart fastnar denna tråd i den trötta diskussionen om vem som egentligen är svensk.

Det relevanta här är väl vem som är lämpad att stå i Aktuellt och diskutera den så kallade ”svenska kulturkanonen”? Stegrud tycker inte att Parisa och Lawen är lämpade för den uppgiften. Då undrar jag om Stegrud tror att dessa politiker (som båda är uppvuxna i Sverige, gått i svensk skola, umgåtts med svenskar osv) levt i nån slags invandrarbubbla där de helt missat punkter som Pippi, Utvandrarna, Bellman, Ferlin, Hilma af Klint, Elsa Beskow, Bergman, Heliga Birgitta, Linné, Europakonventionen, allemansrätten, Gustav Vasas bibel, IKEA, Göta Kanal, Nobelpriset, Vasaloppet och Radiohuset?

Tror Stegrud att dessa kvinnor suttit inlåsta i 40 år i nån förort och levt efter sharialagar och käkat dadlar?

Konstigt nog fick jag inte alls intrycket att hon anser de två personer i Aktuellt inte var svenska.
Jag tror det är något som kanske en äldre generation, typ 45+, de som växt upp med SDs problematiska syn på "svenskhet", ser det.
En öm punkt för SD, men det det blir allt mer oväsentligt.

Stegrud skrev "talande att ... "
Ja det är väl talande att en kurd och en iranska diskuterar svensk kulturkanon? Talande för det nya Sverige.
Man behöver liksom inte säga "hur utrycker du dig" till allt som har göra med svenskhet, det är så 2010.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in