2025-01-02, 18:35
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Många kontroverser i schackvärlden nu. Först jeans-debaclet med Magnus vs Fide under Rapid-eventet, och senare, i syster-eventet(Blitz), hur Fide tillmötesgår Magnus önskemål mitt under final-sessionen om att dela världsmästartiteln, trots att inget i aktuellt regelsystemet medger någon sådan lösning - "When Magnus ask for something, Fide is always ready to bend the rules for him"

Vad säger ni om allt som har hänt?

Nyblivne Rapid-världsmästaren lär för övrigt vara den yngsta någonsin, 18 bast bara.

Just det, hyfsat drama I kvarten(QF) av Blitz-eventet också, då Magnus mötte Niemann(som verkar hata Magnus, pissar honom rejält i ansiktet på twitter/X för tillfället). Magnus låg alltså under med en hel poäng samt var rejält pressad(inte minst m.a.p. tid) under efterföljande game, men lyckades ändå vända och vinna. Imponerande!

Inte det mest kärleksfulla handslaget efteråt direkt. Och omedelbart efter de skakat tass tar Magnus Niemanns vita kung och drämmer ner stenhårt i mittplan på brädet. En vredesreaktion som känns lite märklig med tanke på att han vann det jämna mötet(Borde ju vara lite glad kan man tycka).

Mycket som händer i schack-universumet som sagt, och Magnus är typ i centrum för alla händelser.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2025-01-02 kl. 18:39.
Citera
2025-04-14, 18:49
Medlem
goseigens avatar
Det spelas i Reykjavik och jag fastnade på Cramlings lajv ett tag.

Turneringen kallas schweizisk, och jag förmodar att det betyder att man rangordnas efter ELO till en början.

Men hur gör man efter ett antal rundor om två personer har samma poäng?

Man kan tänka sig att ranka olika beroende på motståndarnas ELO, typ, om jag har slagit hunden här och en annan har slagit Carlsen, så rankas hen före mig, eller tittar man på ett SOS-system, där man rankas före beroende på vad motståndare i samma turnering har för resultat?

Måste säga att Pias kommentarer är bra. Jag undrar vad hon har i muggen som orkar ha en massa energi så länge. Hon framstår som en underbar människa.
Citera
2025-04-15, 22:08
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Turneringen kallas schweizisk, och jag förmodar att det betyder att man rangordnas efter ELO till en början.

Men hur gör man efter ett antal rundor om två personer har samma poäng?

Första rundan så sortarar men efter rating och delar på mitten. Bästa spelaren i övre halvan möter bästa i undre halvan. Efter det så gör man lika med alla som är på samma poäng. Man spelar alltså i varje runda mot någon som har samma resultat som man själv har. (Väldigt förenklat men det är vad man strävar efter.)
Citera
2025-04-18, 18:17
Medlem
Kroulls avatar
Passa på!

https://www.chess.com/events/2025-grenke-chess-festival-freestyle-open/03/Carlsen_Magnus-Grandelius_Nils

Citat:
Grenke Chess Festival 2025
Round 03 - Apr 18, 2025

Magnus Carlsen 2837, 48:49
vs
Nils Grandelius 2640, 34:39

Betydligt bättre AI:

https://analysis.sesse.net/

Helt jämnt efter 15... Rd8

Visas även på Youtube...
Citera
2025-06-02, 21:56
Avslutad
Magnus Carlsen suffers surprise loss to Gukesh Dommaraju, slams table in frustration

https://www.nytimes.com/athletic/6397135/2025/06/02/magnus-carlsen-gukesh-dommaraju-match/

https://x.com/BRICSinfo/status/1929555208511643677
Citera
2025-08-05, 09:48
Bannlyst
Pia Cramling har som första svensk blivit invald i schackens Hall of Fame.
Citera
2025-09-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
schack är enligt mig det främsta spelet någonsin. Jag brukar lira på yahoo.com.
Definitiv inget töntigt eller i alla fall inte i mina kretsar men då kanske alla mina
kretsar är töntar då? Vilken fasansfull tanke Har spelat av och till men i
gymnasiet blev det en hel del på håltimmar. Har klurat på att gå med i en
schackklubb då det är mycket roligare att spela live än med internet men har
tyvärr inte riktigt tiden till detta. Haru spelat länge?

Det är bara de som inte klipska nog att förstå sig på schack som anser det vars töntigt! En helt otroligt grym sport/spel.
Citera
2025-09-04, 09:13
Medlem
Rofers avatar
Hikaru kommer bli nästa världsmästare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in