2025-09-03, 16:01
Medlem
Exemplarisk.s avatar
På mitt förra jobb blev man inkallad om man var sjuk 3 gånger på ett år. Jag var på dessa möten hela tiden.
Citera
2025-09-03, 16:02
Medlem
Gentss avatar
"Vi tycker att detta börjar bli mycket." tycker chefen.

Ja, bekosta en hälsoundersökning, regelbunden provtagning, bättre lön, mer fritid och förlängd semester så slipper ju chefen framtida möten.
Citera
2025-09-03, 16:09
Medlem
Gjuteriets avatar
Tja, du nämner ju själv (i en annan tråd) att du regelbundet är borta en dag i månaden bara för att du inte orkar jobba, så det är väl inte speciellt anmärkningsvärt att chefen reagerar...
Citera
2025-09-03, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
"Vi tycker att detta börjar bli mycket." tycker chefen.

Ja, bekosta en hälsoundersökning, regelbunden provtagning, bättre lön, mer fritid och förlängd semester så slipper ju chefen framtida möten.
Soc-utredning med hembesök är en början,
Citera
2025-09-03, 16:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Enligt chatGPT så jobbade jag det senaste året 230 dagar grovt räknat när man tar bort alla röda dagar osv.

Så jag har varit borta 6 dagar av 230 dagar och blir inkallad till möte med chefen och anledningen är ”din sjukfrånvaro har ökat”.

Vad är detta för robotsystem vi lever i? Detta är helt sinnesjukt.
Du har i en annan tråd funderingar på att öppna en godisbutik.
Där behöver du troligen en anställd förutom att du själv jobbar där.

Hur ser de på att den anställde är borta lite då och då, sjukskriven? Ok, inte ok?
Dessutom får du troligen själv täcka upp för tiden din anställde är frånvarande.

De två första veckorna betalar arbetsgivaren (du) sjuklönen.

Det är helt normalt att anställda kallas till möte om sjukfrånvaro.
Citera
2025-09-03, 16:51
Medlem
Citat:
Det är verkligen utbrett över alla möjliga vardagar samt månader. Inget mönster alls.
Bara en dag åt gången? När jag sjukskriver mig tar det några dagar att bli frisk.
Citera
2025-09-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
På mitt förra jobb blev man inkallad om man var sjuk 3 gånger på ett år. Jag var på dessa möten hela tiden.
Kanske facket räddade er.
Citera
2025-09-03, 17:05
Medlem
Om du är sjuk typ en onsdag men tillbaka på torsdagen är det sämre än en rejäl förkylning i en hel vecka. Typer på att du vill bort eller pundar/dricker/uppe sent av någon anledning.
Citera
2025-09-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är väl bra att de reagerar tidigt, typ innan det blir ett problem eller försent för dig att få hjälp etc.

Du får väl börja med att gå på mötet och se vad som sägs. Det låter som att du har en bra arbetsgivare.
Jag åker regelbundet på säsongsinfluensor och har ryggskott minst en gång per år. Jag har betydligt mer än 6 sjukdagar per år utan att nån chef lägger sig i, tvärtom, är du sjuk så är du sjuk och kom inte till jobbet innan du är frisk säger både arbetsledare och HR. Med detta menar jag att trådstartarens chef är ett asshole eller att han inte gillar trådstartaren. Kanske en kombination.
Senast redigerad av jonkebonke 2025-09-03 kl. 17:15.
Citera
2025-09-03, 17:12
Medlem
Citat:
Enligt chatGPT så jobbade jag det senaste året 230 dagar grovt räknat när man tar bort alla röda dagar osv.

Så jag har varit borta 6 dagar av 230 dagar och blir inkallad till möte med chefen och anledningen är ”din sjukfrånvaro har ökat”.

Vad är detta för robotsystem vi lever i? Detta är helt sinnesjukt.

det är ju galet
Citera
2025-09-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du har i en annan tråd funderingar på att öppna en godisbutik.
Där behöver du troligen en anställd förutom att du själv jobbar där.

Hur ser de på att den anställde är borta lite då och då, sjukskriven? Ok, inte ok?
Dessutom får du troligen själv täcka upp för tiden din anställde är frånvarande.

De två första veckorna betalar arbetsgivaren (du) sjuklönen.

Det är helt normalt att anställda kallas till möte om sjukfrånvaro.
Tjänar en arbetsgivare på om hans anställde går till jobbet med en Noro infektion (vinterkräksjuka)?
Citera
2025-09-03, 17:17
Medlem
Joakwims avatar
Efter annan person i tråden belyste TS tidigare trådar så hittade jag följande.

(FB) Sjukanmäler ni er när ni helt enkelt inte orkar jobba?
Citat:

Jag förstår att man har räkningar, och jag menar inte en sjukskrivning på 6 månader men tex. en dag per månad har jag haft i ett bra jävla tag och aldrig fått en kommentar om det.

Så chefens möte med TS kom som ett brev på posten ... nyfiken på att se hur TS bortförklarar detta med ett uns av heder i behåll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in