2025-09-03, 09:55
Medlem
krackelerars avatar
Undrar just vad Mona Sahlin tycker om det här projektet.
Minns att hon sa att svensk kultur är töntig och att vi borde vara avundsjuka på invandrarna som hade mer spännande kulturer.
Eller varför inte Fredrik " öppna era hjärtan" Reinfeldt som under invandringshysterin sade citat "ursvenskt är bara barbariet" slut citat.
Vad tycker dem om kulturkanoen ?
Vore festligt att höra dem uttala sig
Citera
2025-09-03, 09:57
Avstängd
Unlucky-Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salama-Blixt
Tyvärr får vi vänta minst 10 år tills Socker-Conny blir en del av kulturkanonen med albumet: Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad!
Det kanske inspirerade SD politikerna Erik Almqvist, Kent Ekeroth och Christian Westling den 12 november 2012?

Vaddå järnrör är pojken efterbliven?
Citera
2025-09-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
7klövern har pratat om integration i årtionden. Det fungerar inte. Babbarna drömmer inte om att bli svenskar. De vill fortsätta leva med sin kultur och är bara här för bidragen.

Det är såklart inte så konstigt. Om jag flyttade till Somalia så skulle jag fortsätta vara svensk, vilja äta min mat och ha min kultur, fortsätta vara kristen, och besöka och bo hos andra landsmän som bosatt sig i Somalia. Människor trivs med sådana som är som dem. Så det är inte så konstigt att muslimerna inte vill integreras när de kommer hit.

Svenskarna har rätt till att ha ett eget land på jorden. Låt det vara Sverige. Återvandra dem som inte hör hemma här.

Citat:
Det är såklart inte så konstigt. Om jag flyttade till Somalia så skulle jag fortsätta vara svensk, vilja äta min mat och ha min kultur, fortsätta vara kristen, och besöka och bo hos andra landsmän som bosatt sig i Somalia. Människor trivs med sådana som är som dem. Så det är inte så konstigt att muslimerna inte vill integreras när de kommer hit.

Är det inte så att när svenskar historiskt sett har emigrerat till till exempel USA, har de blivit amerikanska medborgare som stöttat den amerikanska konstitutionen, och inte, likt muslimer i Sverige, har arbetat för att skapa ett nytt Sverige i USA med svenskt styre och konstitution?
Citera
2025-09-03, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Minns att hon sa att svensk kultur är töntig och att vi borde vara avundsjuka på invandrarna som hade mer spännande kulturer.
Eller varför inte Fredrik " öppna era hjärtan" Reinfeldt som under invandringshysterin sade citat "ursvenskt är bara barbariet" slut citat.

Vad gör svenska journalister – ska de ut till Mona Sallin och Frederik Reinfeldt för att ställa dessa högst relevanta frågor till dem?
Citera
2025-09-03, 10:33
Avstängd
CalzoneItalias avatar
En dum fråga men ordet kanon är det som kanonerna på navarone eller kanon som man kan sjunga i?
Citera
2025-09-03, 10:39
Medlem
Maureliuss avatar
Hela tilltaget som plåster på såren efter alla jävla politikers landsförräderi, någonting att samlas kring? Löjeväckande!
Citera
2025-09-03, 10:40
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jo. kokosnötter växer inte ens i Sverige. Åkesson hade nog föredragit blommiga falukorvar. Men aahh man kan ju inte få allt.

Han fick ju svenska skattebetalare att betala för en fullständigt meningslös kampanj som denna så han är nog nöjd ändå

Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Angående litteraturen.

Kul att Kallocain av Karin Boye får ta plats. Det är den värd.
Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström är överskattad.
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg är ju bara en rip off av Brott och straff.
Utvandrarna av Vilhelm Moberg är väl given antar jag men tråkigt val. Han har skrivit bättre böcker.

Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Vem fan är artisten Ohio eller Yoho eller vad fan han nu heter. Det är ingen svensk kultur.

Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Är Yohio ett skämt i tråden eller vad faaan pågår??

Grattis till alla som röstat Sd. Nu kommer återbäringen...

Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Shoreline av Broder Daniel
Kräm av Kent
Heartbreak hotel av Yohio

Really? Ger hellre bort landet till Achmed.

Blir bekymrad över Flashbacks läsförståelsekunskaper när jag ser era inlägg. Jag vill därför återigen påminna om att mitt första inlägg skrev jag under berusning för tre år sedan. Det var ett utkast, som jag skriver.

Varken Doktor Glas eller Far, jag kan inte få upp min kokosnöt eller Kräm eller Mina drömmars stad finns på kulturkanon som presenterats igår i Uppsala.

Och snälla: spy inte galla över Yohio i min tråd. Ångrar att jag tog med honom när jag läser era dumheter. Han är en ung talang, blott 22 år läste jag, med mycket kvar att ge.
Citera
2025-09-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar

Ja, och vad tycker Henrik Arnstad tro? Var på fascistskalan från 1-10 hamnar det att ha en kulturkanon? (Jag gissar 8,5. Det finns ju ingen svensk kultur. Julgranen kommer från Tyskland, osv.)
Citera
2025-09-03, 10:42
Medlem
SD-ledamoten Jessica Stegrud tyckte att det var talande att en ”svenskfödd kurd och en perser” debatterade svensk kulturkanon i SVT

https://x.com/JessicaStegrud/status/1962957606898536905

Kommentaren speglar ju att det existerar en spänning mellan att erkänna mångfald och att definiera nationell identitet i ett allt mer mångkulturellt samhälle.
Citera
2025-09-03, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
SD-ledamoten Jessica Stegrud tyckte att det var talande att en ”svenskfödd kurd och en perser” debatterade svensk kulturkanon i SVT

Kommentaren speglar ju att det existerar en spänning mellan att erkänna mångfald och att definiera nationell identitet i ett allt mer mångkulturellt samhälle.

Det är ju extremt typiskt att när SVT bjuder in till debatt om kulturkanonen så bjuder de en kurd och en iranier. Det är ett helt riktigt konstaterande av Stegrud.

Och ja, såväl SVT:s val som Stegruds kommentar återspeglar spänningarna som uppstått i takt med att Sverige blivit allt mer "mångkulturellt".
Citera
2025-09-03, 10:45
Medlem
Citat:

Hon har en väldigt bra poäng. Vi har gett tolkningsföreträde till människor som inte vuxt upp i familjer och där typisk svensk kultur faktiskt inte kan vara riktigt påtaglig oavsett hur väl de vill eller hur mycket de anstränger sig. Det är ett sätt för "dumsvensson" att känna sig fin och generös men är egentligen ett förkastligt tankesätt som visar hur lite vi nuförtiden bryr oss om vår egen kultur.
Citera
2025-09-03, 10:45
Medlem
Citat:

Uppenbart att Lawen och Parisa inte kan vara länge.än 155.cm med tanke på att reportern i Aktuellt är firma 188 cm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in