2025-09-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Han med "Tårtan"? Han gjorde väl aldrig något som var sevärt? Bara märkliga "smala" filmer, med låg budget, förutom Tårtan då som fick något slags kultstatus. Han ska ha varit (ska vara, fortfarande?) duktig på att skapa miljöer och inredningar till filminspelningar, dock, men det är ju inget som man kan ta med i en kanon.

I intervjun i SVD med honom framhöll han Tårtan som en bra kandidat och det håller jag med om. Nu kom den inte med men Sonja Åkesson gjorde det så lite rätt blev det.
Hon är med i första avsnittet.
Citera
2025-09-02, 20:46
Medlem
Graavargs avatar
Det slog mig just att det är litet skojigt att just Pippi är med.

Dunder-Karlsson och Blom är ju SD upp i dagen, och poliserna (som hette Kling och Klang i filmerna) är ju Strömmer & Forssell på pricken. Och på tal om filmerna så är det ju ingen tvekan att Prussiluskan är Ebba Busch (fejk-präktig på utsidan men egentligen genomrutten).

Och Pippi själv är dessutom så vänster-anarkist som någon kan vara. Och att följa "normala kulturella normer", tillåt mig småle. Och pappa Efraim, kung över kurredutterna, är ju hur multikulti som helst. Klär sig dessutom gärna i bastkjol...

Det finns absolut INGENTING med Pippi Långstrump som på nåt vis överensstämmer med den fnattiga nationalistsyn som ligger bakom kulturkanon. Hon är precis raka motsatsen, och det var också meningen (vilket all vet som känner till nåt om författaren ). Däremot finns det en hel gnutta äkta svenskhet i Pippi, det råkar bara vara den del av folksjälen som SD & Tidö verkar hata som pesten. En äkta svensk behöver bara en mikrosekund för att dra slutsatsen om vad Pippi skulle ha gjort om det flyttat in en fattig invandrare i huset bredvid (bara för att ta ett exempel). Eller om det skulle komma fyra maskerade skurkar med järnrör för att bråka med dem...

Självklart ska Pippi vara med i en svensk kulturkanon, hon är betydligt mer äkta svensk än en stor del av den utlandsinspirerade litteratur, musik och arkitektur som också finnas på listan. Men samtidigt är skojigt ironiskt, med tanke på att hela grejen är SD's tankespöke. Fast SD-arnas mammor och pappor kanske inte läste Pippi för dem när de var små, så de fattar inte. Eller kanske det t.o.m. är pga. Pippi-brist som de blev som de blev...

Senast redigerad av Graavarg 2025-09-02 kl. 21:01.
Citera
2025-09-02, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Far jag kan inte få upp min kokosnöt är en av de ytterst få sånger Povel Ramel inte skrivit själv utan översatt. Det måste funnits 300 andra av hans verk som passat bättre.
Jo. kokosnötter växer inte ens i Sverige. Åkesson hade nog föredragit blommiga falukorvar. Men aahh man kan ju inte få allt.

Han fick ju svenska skattebetalare att betala för en fullständigt meningslös kampanj som denna så han är nog nöjd ändå
Citera
2025-09-02, 20:51
Medlem
Gäsp, ingen litteratur är intressant, och inget av det andra heller, jag tycker synd om dom som tvingas på sig denna skitkanon.

Man skulle haft med humor, och mat, då hade iallafall 2 delar varit intressanta, som det ser ut nu, stoppar jag det i samma påse som katt/hundskit.
Citera
2025-09-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Varför var varken dalahästen, midsommarafton, eller jantelagen med?

Om du tror att jantelagen är typisk svensk så bör du nog resa runt lite i världen... och då menar jag inte charter till Mallorca.

Den är i olika former och med olika namn representerad i väldigt många länder och kulturer...
Citera
2025-09-02, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
I Tidöavtalet står det följande på sida 62
En svensk kulturkanon ska tas fram. Ett uppdrag ges att tillsätta fristående expertkommittéer i syfte att inom skilda kulturformer ta fram förslag på svensk kulturkanon. Tillsättningen av ledamöter i expertkommittéerna ska utgå från konstnärlig kompetens i respektive fält.
Den danska förlagan utgår från kategorierna arkitektur, böcker, film, grafisk form, musik (klassisk och ny musik) tror jag. Har filat på ett utkast till svensk kulturkanon om jag satt i juryn (har inte längre kontakter på kansiet).

Arkitektur
Kirunas kyrka av Gustaf Wickman
Stockholms stadshus av Ragnar Östberg
Skrapan i Västerås av Boris Culjat
Svampen i Örebro av Sune Lindström
Kulturhuset i Järna av Erik Asmussen
Danvikshem i Stockholm av Aron Johansson

Litteratur
Mina drömmars stad av Patrick Fogelström
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf
Kallocain av Karin Boye
Utvandrarna av Vilhem Moberg
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
Sune och Mamma mysko av Sören Olsson Anders Jacobsson
Karlsson på taket av Astrid Lindgren
Tomten av Viktor Rydberg

Film
Fanny och Alexander av Ingmar Bergman
Tomten är far till alla barnen av Kjell Sundvall
Fucking Åmål av Lukas Moodysson
Kalle Stropp och Grodan boll på svindlande äventyr av Jan Gissberg
Sommaren med Monica av Ingmar Bergman
Jönssonligan på Mallorca av Mikael Ekman
Äppelkriget av Hasse Alfredsson och Tage Danielsson

Lekar
Kubb
Gladiatorboll
Dunk
Bokia

Design
Berså av Stig Lindberg/Gustavsberg
Blixtlåset av Elias Howe
Stringhyllan av String
Keramiktomte av Lisa Larsson

Tavlor
Trask av Ulla Wiggen
Karl XII:s likfärd av Gustaf Cederström

Klassisk musik
Ack Värmeland du sköna av Jussi Björling
Den blomstertid nu kommer av Israel Kolmodin
Ack Värmeland du skön
Water music av Händel
Horgalåten av trad.
Tröstevisa av Benny Andersson
Underbart av Kalle Moraeus och Orsa Spelmän

Populärmusik
Far jag kan inte få upp min kokosnöt av Povel Ramel
Guldet blev till sand av Peter Jöback
Tänd ett ljus av Triad
Shoreline av Broder Daniel
Kräm av Kent
Heartbreak hotel av Yohio
Euphoria av Loreen
Ring ring av Abba

Scenkonst
Fröken Julie av August Strindberg
Kristina från Duvemåla av Björn Andersson och Benny Ulvus

Vad tycker ni om kulturkanon för att jämna ut kulturellt kapital i skolan? Eller är det dåligt att staten lägger sig i kulturen? Vad tycker du för verk ska vara med på listan? (obs ingen listtråd)
Diskutera nedan.

Angående litteraturen.

Kul att Kallocain av Karin Boye får ta plats. Det är den värd.
Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström är överskattad.
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg är ju bara en rip off av Brott och straff.
Utvandrarna av Vilhelm Moberg är väl given antar jag men tråkigt val. Han har skrivit bättre böcker.
Citera
2025-09-02, 20:56
Medlem
ScorchPipes avatar
Lyssnade på Heartbreak hotel av Yohio nu. Alltså varför är den där?
Låten har ju ingenting. Noll innovation med nåt standardbeat och vag melodi. Hans röst är ju medioker på sin höjd.
Den hör ju mer hemma i Japans kulturkanon än Sveriges.

Var är Sveriges metal? Jag hade förväntat mig Bathory
Citera
2025-09-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Om du tror att jantelagen är typisk svensk så bör du nog resa runt lite i världen... och då menar jag inte charter till Mallorca.

Den är i olika former och med olika namn representerad i väldigt många länder och kulturer...
Jantelagen är, som så mycket annan jävelskap ,dansk.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen
Citera
2025-09-02, 20:57
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Angående litteraturen.

Doktor Glas av Hjalmar Söderberg är ju bara en rip off av Brott och straff.

Hur då?
Citera
2025-09-02, 20:59
Medlem
Kungenshoras avatar
Jag har redan glömt bort denna lista.
Det här måste varit de mest bortkastade tio miljonerna!
Citera
2025-09-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ingen aning. hundratusentals var det i alla fall. Precis som i ditt kära Danmark. Och precis som där ignoreras de flesta av dessa förslag och precis som där kommer detta vara totalt bortglömt om några år.

Totalt 9 539 förslag lämnades in av svenska medborgare till den svenska kulturkanonen. Dessa förslag samlades in parallellt med att experter valde ut vilka verk och företeelser som skulle ingå i kanonen.
Bakgrund:
En kommitté, ledd av historikern Lars Trägårdh, fick uppdraget att ta fram en kulturkanon för Sverige.
Svenska folket fick möjlighet att lämna sina förslag via en webbsida.
Experter arbetade samtidigt med att välja ut de verk som skulle ingå i en officiell kulturkanon, som ska lyfta fram viktiga verk för Sveriges kultur- och samhällsliv.
Kanondagarna erbjöd en möjlighet för allmänheten att delta i diskussionen.

Så den svenska kulturkanonen kan jämföras med den danska kulturkanonen från 2006 där danska experter valde ut vad som skulle inkluderas i kulturkanonen.
Danmarkskanonen från 2016 är något helt annat eftersom endast 10 ämnen är representerade, vilka är utvalda bland 2400 förslag som lämnats in av danskar och därefter röstats fram på listan av 326•298 danskar.
Senast redigerad av Moentos 2025-09-02 kl. 21:03.
Citera
2025-09-02, 21:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
I intervjun i SVD med honom framhöll han Tårtan som en bra kandidat och det håller jag med om. Nu kom den inte med men Sonja Åkesson gjorde det så lite rätt blev det.
Hon är med i första avsnittet.

Tårtan är bara dumheter. Det räcker inte att något är eller har varit populärt en tid, det måste också ha en viss verkhöjd om det ska passa i en kanon.

Och Sonja Åkesson hör naturligtvis inte heller dit. Hon kunde inte skriva på något versmått, så egentligen borde hennes alster inte ens kallas poesi. Och innehållet var bara trams. Ungefär som Kristina Lugn, lika värdelöst och upphaussat. Åkessons nonsens kom med, men - vad jag kan se? - INGET av vår store nationalskald Heidenstam? T.ex. denna dikt, som får mig att känna svenskheten i mig och vår karga men så älskade natur, och bandet till alla tidigare generationer svenskar så starkt... och jag blir så tacksam över att jag föddes till detta vackra, rena, klara språk som är hans och mitt och alla svenskars:

HÄVDERNAS LEK.

Vid Eriksmässan steg klostrets abbot
till häst på torget för att strida.
Hans kåpa var svart och naken hans fot,
men ett slagsvärd hängde vid hans sida.
Och riddare, som mötts kring hans talaresten
från korståg och rännarebanor,
de vinkade med handskarna, och majsolen sken
på kräcklor och heliga fanor.

Då stod där en främling, en ensam man,
vid den minsta stugan i staden.
Han hörde ej jublet, som steg och försvann,