Åtta av tio kvinnor har någon gång känt sig osäkra när de tränar – och många upplever sig iakttagna, enligt en rapport från Tjejzonen. ''Emma'', som egentligen heter något annat, kände sig förföljd av en man i träningslokalen – och bytte till slut gym.
– Jag kände mig utpekad, obekväm och inte tagen på allvar, säger ”Emma”.
Åtta av tio kvinnor har någon gång känt sig osäkra när de tränar – och många upplever sig iakttagna, enligt en rapport från Tjejzonen. ''Emma'', som egentligen heter något annat, kände sig förföljd av en man i träningslokalen – och bytte till slut gym.
– Jag kände mig utpekad, obekväm och inte tagen på allvar, säger ”Emma”.
Vad bör göras åt detta?
Fittsmällan får väl sluta klä sig som ett luder och visa upp sig i olika samlagspositioner om hon nu inte vill att killar ska glo?
Spandex-lycra-cameltoe-brigaden verkar leva i någon schizofren bubbla: ena dagen skriker ni om "body positivity" och att ingen får ifrågasätta era poser i gymmets speglar, nästa dag lipar ni över att "fel killar" tittar. Newsflash, boss babes – om man exponerar halva rövskåran i en squatställning framför hela lokalen så får man nog räkna med att någon glor. Uppmärksamhet är uppmärksamhet – man kan inte både sälja biljetter och sedan bli kränkt över att publiken dyker upp.
Bör väl göra som vem som helst och bara ignorera. Garanterat inte så att det hänger snubbar över henne konstant, till den gräns att det blir ohållbart. Sen har hon dessutom, med högsta säkerhet något jävligt tight och framhävande som typ alla på gymmet har, och där får hon ju skylla sig själv. Gråta ut i press på det här viset, idiotiskt jävla trams - det säger mer om henne än om snubbarna som dreglar på'na. Älskar uppmärksamheten.
Vad man bör göra vettefan, någon kan väl åka o skjuta 'na om det känns adekvat?
För der första är det nog en viss sorts människor som dras till gym. Exhibitionister som vill visa upp sin fjäderskrud, ta en selfie och ladda upp på sociala medier. Problemet är väl kanske att de inte själva är medvetna om vad de gör och att hela den djuriska poängen med detta är parning, så de blir förskräckta när motsatta könet visar intresse.
För det andra så är det helt enkelt så att många killar och män är rätt svinaktiga. Detta beteende förstärks eftersom det premieras (aggressiva män får alltid en massa damer hängandes efter sig), från skolan och vidare in i dejtinglivet.
Vad bör göras? Börja träna hemma kanske, ta promenader i skogen? Öva den viktigaste muskeln istället och öppna en bok? Suck.
Är det inte arslet i vädret i sina rövkluvna tights så är det någon juckövning! Om hon bor i Sthlm borde hon bege sig till Slöddermalm och Rosa Skrot, där Måna Muslim och hennes ihoptorkade entourage släntrar omkring. Garanterat fritt ifrån toxisk maskulinitet som Muslimskan uttryckte det, tror fan det!
Jag är förvånad över att man inte har öppnat gym för enbart kvinnor. Det är ju trots allt Sverige, världens högborg när det kommer till feminism.
En rapport från Tjejzonen visar att många kvinnor känner sig iakttagna på gymmet. Emma Reimerth driver ett tjejgym i Uppsala och hör ofta kvinnor prata om just otrygghet.
– Överfull tjejavdelning är inte lösningen, ökad trygghet är, säger Emma Reimerth, ägare till ett tjejgym i Uppsala.
Åtta av tio kvinnor har någon gång känt sig osäkra när de tränar – och många upplever sig iakttagna, enligt en rapport från Tjejzonen.
Nyckelord:
Känt
Upplever
Frågan är om de är osäkra när de tränar och om de är iakttagna när de tränar.
I Emmas fall så är det trakasserier när han håller på så jävla mycket men det verkar ju även vara utanför gymmet så jag ser inte varför gymmet ska vara de som anmäler eller avhyser.
Känns som ett tvåeggat svärd. De både vill ha kan och äta upp den.
Har ju ingen aning om hur ”Emma” ser ut när hon tränar, visserligen får hon klä sig som hon vill och ska vara fredad men om hon medvetet klär sig i sånt hon vet skapar intresse är det ju kanske inte så smart.
Sen finns det nog en massa osköna killar som tar för sig också men man kan ju inte förbjuda någon att titta om man dessutom bjuder upp till dans.
Ett kvinnogym kan säkert fungera på en större ort…