2025-09-02, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
Finns andra vägar, med särskilda undantag/rabatt som handlare kan ta till för hårt drabbade grupper om viljan fanns.

tyckte dom sa på nyheterna att nötkött ökat i pris med 36% på 1 år

hur ska någon av kvinna född kunna bevaka detta så att inte momssänkningen äts upp av profitörerna?

nåja, coop kan behöva lite tillskott för att bättra på bokslutet
[/quote]
Sänkning är kompensation för sänkt kvalitèt på varorna som konsumeras,så detta valfläsket är redan uppätet.
Citera
2025-09-02, 10:43
Medlem
Den stora nackdelen med sänkning av matmomsen är att bevara att prissänkningen består. Det är alltför lätt för producenterna och säljarna att kapa åt sig denna sänkning genom att öka vinstmarginaler och höja priserna.

För konsumenten kanske det blir att man efter 2-3 år bara får tillgodo 20% av sänkningen medan 80% nu går rakt ner i fickorna på mataffärerna och producenterna.

Varför det blir så? Det är för att där finns inga riktiga incitament eller regler som gör att de inte får göra så, alltså kommer de att göra så.

Jag litar inte på att det här är en bra lösning om där inte finns järnhårda regler och kontroller. Vi lever numera i ett land där det är accepterat med korruption på alla nivåer, inte som förr i tiden då folk gallskrek sig blåa i ansiktet om någon fuskade till sig mer än vad som var rättvist.

Det hade varit bättre att höja den gräns där man börjar betala skatt, då hade de med sämst ekonomi fått mer, men ändå alla hade också fått sänkt skatt och lägre skattenivåer är helt enkelt ett måste i ett samhälle där vi vill att alla arbetsföra ska arbeta istället för att leva på bidrag. På sätt och vis tycker jag det är bra att man har en konsumtionsskatt på 25% rakt av, ju mer man konsumerar desto mer skatt betalar man.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-09-02 kl. 10:53.
Citera
2025-09-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Pensionerade mig vid 55år, började investera låångt innan ISK ens fanns. Så det är olika.
Klart som faen det är olika. Jag investerade stort i 30 och 40 årsåldern och var pensionär vid 50 år. Men generellt och de allra flesta barnfamiljer, pensionärer, arbetslösa behöver betydligt mer pengar enbart för konsumtion.
Citera
2025-09-02, 12:37
Medlem
Blondinss avatar
Folk på vänstersidan skriker att sänkt moms på mat vore bra, istället för att sänka skatt åt dom rika.
Regeringen sänker momsen på mat, nä då är det återigen bara att dom vill göra dom rika rikare.

You're damned if you do and you're damned it you don't.
Citera
2025-09-02, 13:58
Medlem
Detta slutar med att vanligt folk inte märker nån skillnad men politikerna slår dig för bröstet.
Citera
2025-09-02, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jag handlar oftast på Coop: Igår en stor jävla butiksbakad "minipizza" med ost och pesto. 10kr gårdagens bröd.

Fem chorizo färskkorvar av de snyggare märkena 10kr

En påse "ät snart" grönsaker. En zucchini, en aubergin "svarta" men ungefär samma, en stor färsk broccoli, en stor jävla vitlök, åtta chilifrukter, tre schalottenlökar, några små morötter inte räknat, tre passionsfrukter och någon grönsak jag inte vet vad det är.. detta för 20kr

Åt mig mätt både i går och en sväng till i dag på grönsakspytt och då har jag tre korvar och mer än halva påsen grönsaker kvar ändå.

Topic. Sänks matmomsen så ramlar pengarna bara rakt ned i handlarens ficka, lite som när restaurangmomsen sänktes. Märktes aldrig ute på restaurangerna.
Du tror att restauranger går skitbra och betalar skatt?
Citera
2025-09-02, 14:55
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Du tror att restauranger går skitbra och betalar skatt?
Blev väl svårare att fiffla sedan de införde kassa-registerskiten och alla betalar med kort?
Om de inte går bra varför poppar det upp nya överallt. I centrala städer kan du inte gå fem meter utan att komma till en restaurang. Allt annat där stängs ned allt eftersom. Iom kommunernas parkeringsregler och skit är enda anledningen att åka in till centrum att man är full och hungrig. Då kör man inte bil.
Citera
2025-09-02, 15:03
Medlem
Helt rätt. Höj skatten på socker och onyttig mat samtidigt.
Citera
2025-09-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Eller i närtid plastpåseskatten. Priserna idag -efter att plastpåseskatten avskaffats- ligger minst nån krona över vad plastpåsar kostade innan plastpåseskatten infördes. Det är en ökning som helt enkelt inte kan förklaras med inflation eller något annat svepskäl.
Fast ingen köper plastpåse
Citera
2025-09-02, 15:06
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Vad i helvete är poängen med detta?

Rör ju sig om smulor. På ett paket mjölk rör det sig alltså I BÄSTA FALL om 50% öre för ett paket.

Det är om inte handlarna försöker sno på sig vilket dom kommer.

Så besparingen blir kanske 30 öre på ett mjölkpaket eller om man handlar för 100 spänn är det tal om 3 kronor.

Det här är ett sätt att försöka vinna valet på. De flesta har ju inte råd att köpa vanlig mat längre så sånt här som vi som röstar kan bry oss om.
Citera
2025-09-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Ännu ett sätt av Uffe och Jimmie att gynna sina kompisar, nu kommer handlarna stoppa det i egen ficka istället och skylla på krig, snöstorm eller vattenbrist.

Sen varför inte avskaffa den helt?
En källa på att deras kompisar är handlare?
Citera
2025-09-02, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
så vad händer om mataffärerna höjer matpriset nu då?
Då byter du affär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in