2025-09-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Polispatrullen på plats när de lastade in ballongen såg inget brott begås. De sa till kvinnan att flytta traktorn och öppna grinden.

Så nej, det var inte bra. Det är av allt att döma hopplösa fantasier om hur du tycker det borde vara. Kvinnan kommer antagligen att bli fälld för egenmäktigt förfarande.
Nu är det ju inte så att alla poliskonstaplar har full koll på vad som är lagligt och vad som inte är det... Det är och förblir olagligt med terrängkörning, oavsett om Farbror Blå eller du känner till det. Har du läst vittnesförhören i FUP? Den som skrev kan till att börja med inte skilja på de och dem. Förutom alla andra språkliga fel. Och det skall ligga till grund för en rättegång? Jag behärskade svensk stavning och grammatik bättre när jag var 9 år gammal. Men jag är förstås född och uppvuxen i Sverige. När jag var 9 år gammal bodde jag ca 3 km från Älvesta säteri tänka sig. Där jag bor nu är väl värsta problemet med intrång Tyska turister som tror att Svensk allemansrätt även gäller på villatomter. Raus!
Citera
2025-09-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Den förklaringen till att traktorn står där till dess polisen anländer flera timmar senare saknar all trovärdighet. Inte minst därför att Gabriele Jönsson ger en annan förklaring till det som går ut på att det handlar om ett envarsgripande.

Går att gå runt traktorn.
Envarsgripande, med all rätt. I detta fall.
Citera
2025-09-02, 02:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
För att sätta detta i lite perspektiv och utifrån att jag själv åkt luftballong en gång och det var en klunga av med flera ballonger.

Den går inte att styra i sidled. Så landningen sker någonstans dit vinden för och det gäller att hitta en bra landningsplats innan bränslet tar slut. En ballong i sällskapet satte ned korgen mitt i en bilkorsning då de inte hade hittat en bättre plats och var tvungen att gå ned. Bilisterna var inte glada.

Att ballongförarna åker upp och ned, och gärna utanför någons fönster beror på att om bara åker i tilldelat luftrum så vänjer sig passagerarna snart vid att titta på "lilleputtelandet" därnere. Höjdkänslan försvinner och det blir trist. Så de fuskar rejält med reglerna. En av ballongförarna fick en rejäl utskällning av flygledningen på Bromma då var för nära flygplatsen och i helt fel luftrum!

Såg en korg slå ned i en park. Var en fin sommardag med lite vind, och massor av vuxna och barn kom springandes för att hjälpa till att hålla korgen. Såg ut som en gammal 30-talsfilm, det var väldigt idylliskt!

Utifrån ovanstående så är det förståeligt att ballongförare retar upp en och annan. Dels sådant de inte kan styra över, vindriktningen, och det tillsammans med att de medvetet bryter reglerna för att upplevelsen ska bli mer spännande för passagerarna.

De borde ha en propeller och ett roder så de kan styra som luftskepp hade. De kunde ju flyga över atlanten.
Citera
2025-09-02, 06:52
Medlem
Ballongförare borde ha "körkort".

Bestämda flyglinje i l luften och kontakta alla bondgårdar och alla husägare om eventuella nödlandning...
Citera
2025-09-02, 09:14
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Ballongförare borde ha "körkort" ...
Det har en sorts flyglicens. Du kan se i en annan artikel från 2024 och som varit i tråden tidigare att branschen har det tufft, "... på senare år blivit mycket färre ballongflygningar i hela Sverige, bland annat på grund av ... höjt ... avgifter ... för ballongflygningscertifikat ... ballongflygning nästan utrotad". Flygandet har definitivt gått ner, marginalerna är små, turisterna är svåra att fånga in med flexibelt biljettsystem som hänger på vädret och ballongerna bråkar inte bara med markägare utan ochså om luftutrymmet med tex Bromma (någon hade ett exempel tidigare i tråden).

Ballongpiloten i den här händelsen kan bli droppen. Det där är rätt typiskt för en del personligheter. Opportunism och kaxighet funkar till en gräns, när omgivningen sätter stopp. Möjligt de får sitt skadestånd, kan köra på ett par år till och aldrig märker skadan de orsakat för sin bransch. Att vinna slaget men förlora kriget.
Citera
2025-09-02, 09:48
Medlem
Nu har jag läst fup:en och tror tyvärr de kommer åka på detta. Tyvärr, eftersom jag verkligen tycker det är ballongflygarna som gjort fel och visat stor brist på hänsyn. Men för åtalet spelar det mindre roll, det är inte ballongflygarna som står åtalade och att de gjort fel, eller begått brott rentav, fråntar inte stallägaren ansvar.

Att blockera vägen med traktor i syfte att minimera skada med flyende hästar lär vara ok som länge faran att hästarna ska komma lös är påtaglig, men när de lugnat ner sig blir det oproportionerligt. Är det dessutom inget staket på andra sidan traktorn hade den ändå inte hindrat hästarna. Även om ballongflygarna i teorin kunde fått med sig ballongen genom att bära den till bilen, är det praktiskt mycket svårt och att försvåra genom att blockera vägen är att rubba ballongflygarnas kontroll över sin egendom, alltså egenmäktigt förfarande. Att det sen inte är tillåtet att köra in på enskild väg eller i någon annas hage är en helt annan fråga, som behöver drivas i en separat process.

Man kan heller inte envarsgripa någon genom att hålla egendom och gå därifrån. Envarsgripande innebär att kvarhålla en person, och ska också skyndsamt rapporteras till polis.

Det man dock kan säga är en stor vinst för stallägaren är att ingen ballong lär landa på deras gård igen. Dålig PR för ballongföretaget efter detta, som oavsett fällande dom ger stallägaren sympatier från de flesta normalt funtade människor med minsta kännedom om djur.
Citera
2025-09-02, 10:33
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 586
Nu har jag läst fup:en och tror tyvärr de kommer åka på detta. Tyvärr, eftersom jag verkligen tycker det är ballongflygarna som gjort fel och visat stor brist på hänsyn. Men för åtalet spelar det mindre roll, det är inte ballongflygarna som står åtalade och att de gjort fel, eller begått brott rentav, fråntar inte stallägaren ansvar.

Att blockera vägen med traktor i syfte att minimera skada med flyende hästar lär vara ok som länge faran att hästarna ska komma lös är påtaglig, men när de lugnat ner sig blir det oproportionerligt. Är det dessutom inget staket på andra sidan traktorn hade den ändå inte hindrat hästarna. Även om ballongflygarna i teorin kunde fått med sig ballongen genom att bära den till bilen, är det praktiskt mycket svårt och att försvåra genom att blockera vägen är att rubba ballongflygarnas kontroll över sin egendom, alltså egenmäktigt förfarande. Att det sen inte är tillåtet att köra in på enskild väg eller i någon annas hage är en helt annan fråga, som behöver drivas i en separat process.

Man kan heller inte envarsgripa någon genom att hålla egendom och gå därifrån. Envarsgripande innebär att kvarhålla en person, och ska också skyndsamt rapporteras till polis.

Det man dock kan säga är en stor vinst för stallägaren är att ingen ballong lär landa på deras gård igen. Dålig PR för ballongföretaget efter detta, som oavsett fällande dom ger stallägaren sympatier från de flesta normalt funtade människor med minsta kännedom om djur.
Om ballongen legat i deras hage ser jag inte hur ballongföretaget skulle haft rätt att plocka ner stängsel och köra in och hämta, utan att komma rimligt komma överens. Samtidigt kan inte hagägarna ställa orimliga krav i ett sådant läge.
Först vid ställda orimliga krav borde egenmäktigt förfarande kunna vara aktuellt

Nu låg ballongen inte ens i någon hästhagenutsn på någon annans gräsvall så precis som du säger så är fallet rätt enkelt
Citera
2025-09-02, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det har en sorts flyglicens. Du kan se i en annan artikel från 2024 och som varit i tråden tidigare att branschen har det tufft, "... på senare år blivit mycket färre ballongflygningar i hela Sverige, bland annat på grund av ... höjt ... avgifter ... för ballongflygningscertifikat ... ballongflygning nästan utrotad". Flygandet har definitivt gått ner, marginalerna är små, turisterna är svåra att fånga in med flexibelt biljettsystem som hänger på vädret och ballongerna bråkar inte bara med markägare utan ochså om luftutrymmet med tex Bromma (någon hade ett exempel tidigare i tråden).

Ballongpiloten i den här händelsen kan bli droppen. Det där är rätt typiskt för en del personligheter. Opportunism och kaxighet funkar till en gräns, när omgivningen sätter stopp. Möjligt de får sitt skadestånd, kan köra på ett par år till och aldrig märker skadan de orsakat för sin bransch. Att vinna slaget men förlora kriget.

Ut med luftballong!

Jag vill inte ha den nödlandar på min mark stuga hus djur m.m.

Dags för luftballongsförare utbildar sig om och om. Karta utbildning. Kompass kurs. Kontaktnät i hela stad och by.
Krävs två st förare med i luften.

Fucka luftballong!!
Citera
2025-09-02, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Om ballongen legat i deras hage ser jag inte hur ballongföretaget skulle haft rätt att plocka ner stängsel och köra in och hämta, utan att komma rimligt komma överens. Samtidigt kan inte hagägarna ställa orimliga krav i ett sådant läge.
Först vid ställda orimliga krav borde egenmäktigt förfarande kunna vara aktuellt

Nej, ballongföretaget har absolut ingen rätt att riva stängsel och köra in i någons hage som de vill. De är skyldiga att ta dialog, minimera olägenhet och intrång samt ersätta de skador som uppstår. Stallägaren har ingen skyldighet att hjälpa dem hämta ballongen. Men om man aktivt försvårar, till exempel genom att blockera vägen, hamnar man i ett annat rättsläge, vilket kan utgöra egenmäktigt förfarande.

I det här åtalet prövas bara frågan om stallägarens agerande, och även om ballongföretaget olovligen behövt köra in på stallägarens väg och olovligen plocka ner stallägarens stängsel för att komma åt sin ballong, saknar det betydelse för det här åtalet. Eventuella skadeståndsanspråk från stallägarens sida måste tas i en separat tvist.
Senast redigerad av 586 2025-09-02 kl. 13:10.
Citera
2025-09-02, 14:03
Medlem
Citat:
Nej, ballongföretaget har absolut ingen rätt att riva stängsel och köra in i någons hage som de vill. De är skyldiga att ta dialog, minimera olägenhet och intrång samt ersätta de skador som uppstår. Stallägaren har ingen skyldighet att hjälpa dem hämta ballongen. Men om man aktivt försvårar, till exempel genom att blockera vägen, hamnar man i ett annat rättsläge, vilket kan utgöra egenmäktigt förfarande.

I det här åtalet prövas bara frågan om stallägarens agerande, och även om ballongföretaget olovligen behövt köra in på stallägarens väg och olovligen plocka ner stallägarens stängsel för att komma åt sin ballong, saknar det betydelse för det här åtalet. Eventuella skadeståndsanspråk från stallägarens sida måste tas i en separat tvist.
Lärdomen för markägare efter det här är att skaffa låsbara bommar eller jättetunga hinder som ställs dit i förebyggande syfte.
Motiveringen kan ju vara att förhindra ovälkommen bustrafik eller nedskräpning. Kommer det sedan nån på kvällen kan man ju alltid vara svår att få tag i eller ha druckit några öl. Inte ens polisen kan ju tvinga nån att köra onykter….
Citera
2025-09-02, 14:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Som jag förstår det anser åklagaren att det inte är en privat väg, utan en ballongfolket får köra på, även om motparten inte anser det.

Stallägaren har väl inga skadeståndskrav då hon inte ägde hästarna och några andra skador inte är aktuella.

Staketet öppnades frivilligt på anmodan av polisen.

Jag delar förstås uppfattningen att eventuella skadeståndskrav och frågan om egenmäktigt förfarande är två skilda saker.
Citera
2025-09-02, 14:40
Medlem
Kopiöst svårt att tro att en hästägare gör en ök att landa en ballong i en hage.?
Nu låtsas de ju att de hade slut på bränsle och va tvugna att nödlanda. De får väl bära ut sakerna ur hagen Annars kan man tycka.
Kan ju även anse att varje oplanerad landning borde rapporteras till shk. De gör man annars inom flyg. Men ballonger kanske har undantag.
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Trollar du? Eller har du svårt att läsa in vad man skriver?

Det är väl självklart att låst grind eller sten inte är mitt på vägen utan vid infart till ängen….jösses, Stendum kommentar.

Om du läst överenskommelsen så ser du att det finns en mängd rekommendationer och liknande som om de hade följts skulle sett till att nuvarande situation inte uppstått. Men visst, du tycker alltså att det är bättre att inte följa överenskommelser som ger bättre samvaro mellan olika intressen.
Senast redigerad av Marabou 2025-09-02 kl. 14:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in