2025-09-01, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför ska man bevisa sin oskuld? Det är väl åklagaren som ska bevisa att man är skyldig? Vad är bevisen att Israel begår folkmord? Att de inte vill skicka ut folk med mat till minerade byggnader?

ifrågasätter man bevisen som läggs fram. Då är det rimligt att man på något sätt kan motbevisa dessa. Och nej israeliska propangalögner utan grund duger lixom inte.

Otaliga oberoende organisationer har kommit fram till samma slutsats; det begås I detta nu brott mot mänskligheten i Gaza. Detta av en stat med nära band till flera västerländsk demokratier. Att sådana som du ifrågasätter och försöker släta över det hela är helt jävla otroligt. Har du ingen skam i kroppen människa?

Civila inklusive Barn, journalister, läkare, sjuksyrror avrättas kallblodigt av militär.

Tänk om någon skulle drivas samma ifrågasättande om massakern I Butca? Hade du accepterat frånvaron av belägg vid ett sådant ifrågasättande?
Citera
2025-09-01, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Vilken dag började folkmordet?

Vilken dag började folkmordet I Ukraina?
Citera
2025-09-01, 18:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
ifrågasätter man bevisen som läggs fram. Då är det rimligt att man på något sätt kan motbevisa dessa. Och nej israeliska propangalögner utan grund duger lixom inte.

Man behöver inte motbevisa bevis som inte lagts fram nej.

Citat:
Otaliga oberoende organisationer har kommit fram till samma slutsats; det begås I detta nu brott mot mänskligheten i Gaza.

Nej, det har uttryckts åsikter. Inte slutsatser. Vidare så föreligger ENORMA påtryckningar på personer som inte delar åsikterna ifrågan, man riskerar att bli av med jobbet eller ibland hotas med våld av palestinaanhängare.

Helt jävla sanslöst är vad det är.
Citera
2025-09-01, 18:56
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Inte ens om påven "tycker" att det är ett "folkmord" är det relevant. En domstol i Haag kan avgöra saken men ingen "forskargrupp" i världen kan ha nån tyngd juridiskt. Så dumt folk som låter sig svepas med i antisemitismen som grasserar i väst i vissa kretsar.

"Forskargrupp slår fast" - men vaffan

Så vad 86% av världens ledande forskare inom folkmordsstudier har att säga har ingen som helst antydan om vad det är som pågår, förrän du har fått ett utslag i Haag. Okej, kommer du att acceptera folkmordsdefinitionen om domstolen i Haag slår fast den, eller kommer du att hitta någon annan bakdörr då. Internationella Brottmålsdomstolen i Haag har redan slagit fast att Netanyahu är krigsförbrytare och har utfärdat en arresteringsorder mot honom. Du har förstås inga invändningar mot det?
Citera
2025-09-01, 18:56
Avslutad
Citat:
Man behöver inte motbevisa bevis som inte lagts fram nej.

Nej, det har uttryckts åsikter. Inte slutsatser. Vidare så föreligger ENORMA påtryckningar på personer som inte delar åsikterna ifrågan, man riskerar att bli av med jobbet eller ibland hotas med våld av palestinaanhängare.

Helt jävla sanslöst är vad det är.

Varför svarar du inte på min fråga om Bucha?. Utan istället klipper bort det

Vad exakt i rapporterna som kommit senaste åren är det som är felaktigt och hur har du kommit fram till det? Var god redovisa dina metod och dina slutsatser.

Att du riskerar att bli av med jobbet har nog väldigt lite med Israels ockupation och olika invasions krig att göra. Får jag gissa så kanske din arbetsgivare inte uppskattar att du sitter och trollar på flashback 24/7 istället för att producera värde åt denne. Men det är bara en gissning.
Citera
2025-09-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det stämmer inte. men ordet är ju fritt. så man kan ju säga och mena lite vad man vill.

Jag hittade det tror jag: när det gäller brottet att förneka folkmord i Sverige så ska folkmord ha konstaterats av Svensk domstol, Internationell domstol som Sverige erkänner, eller Nurnbergrättegtribunalen, eller något likvärdigt.

Men jag tror fortfarande det är en annan sak när det gäller andra staters skyldighet att agera för att förhindra folkmord. Att den här expertgruppen yttrar sig kan nog bidra till att tvinga andra länder att agera mer än vad Malmer Stenergard vill låtsas om just nu.
Citera
2025-09-01, 19:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Varför svarar du inte på min fråga om Bucha?. Utan istället klipper bort det

För att det är OT. Försöker du tvinga mig till en OT-diskussion för att få mig avstängd eller? För jag har märkt att det är en strategi Palestinafalangen pysslar med.

Citat:
Vad exakt i rapporterna som kommit senaste åren är det som är felaktigt och hur har du kommit fram till det? Var god redovisa dina metod och dina slutsatser.

Att det är svät i Gaza när det inte passar kriterierna i manualen och att man istället ändrar kriterierna så de passar datan ex.

Citat:
Att du riskerar att bli av med jobbet har nog väldigt lite med Israels ockupation och olika invasions krig att göra.

Det faktum att ingen svensk journalist efter flera år fortfarande belyst det faktum att ordet vapenvila inte förekommer i de medier som de här påstådda "journalisterna" skriver i? Hur förklarar du det på annat sätt än att de är rädda att förlora jobbet eller bli hotade med våld? För de gör ju uppenbarligen inte sitt jobb.
Citera
2025-09-01, 19:11
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
med några enstaka undtag så kvalar inte de 500 "expertna" in på top 1000s listan över "experter inom sitt fält".

här är deras ordförande

https://scholar.google.com/citations?user=85l6bdgAAAAJ&hl=en

11 i h-index. hon kvalar nog inte in på en top 10`000 lista....

sen kan det vara värt att notera att det här är det 13 "folkmordet" de deklarer, både du och jag vet att du inte skrekgråt något över de föregående 12....

Och?
Citera
2025-09-01, 19:21
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Man gör ungefär motsatsen till vad du gör. Du citerar en grupp sakkunniga experter, och avfärdar deras utlåtande till synes enbart baserat på efterblivna känslor du har.

Väl sammanfattat.
Citera
2025-09-01, 19:21
Medlem
Exakt alla i den här tråden fattar ju att det sker jävligt brutala saker i Gaza och när 10 tusentals människor dött förstår man att det är ett folkmord. Och sedan lägger man till det vi vet om Israel/Palestina konflikten till det, att de hatar varandra skoningslöst mycket.

INGEN är överraskad över att en forskargrupp säger att det är folkmord.

Det konstiga är människor i tråden som låtsas att det INTE är ett folkmord och argumenterar för det med näbbar och klor. NI LURAR INGEN, eftersom alla vet.

Vi vet också att anledningen till att de stödjer Israel är för att de hatar araber och tycker det är bra när Israel dödar araber.

Hundratusenkronorsfrågan: Varför hycklar de och låtsas att det inte är folkmord?
Senast redigerad av Takeseven 2025-09-01 kl. 19:32.
Citera
2025-09-01, 19:36
Avslutad
Citat:
För att det är OT. Försöker du tvinga mig till en OT-diskussion för att få mig avstängd eller? För jag har märkt att det är en strategi Palestinafalangen pysslar med.

Att det är svät i Gaza när det inte passar kriterierna i manualen och att man istället ändrar kriterierna så de passar datan ex.

Det faktum att ingen svensk journalist efter flera år fortfarande belyst det faktum att ordet vapenvila inte förekommer i de medier som de här påstådda "journalisterna" skriver i? Hur förklarar du det på annat sätt än att de är rädda att förlora jobbet eller bli hotade med våld? För de gör ju uppenbarligen inte sitt jobb.

Det är helt relevant för diskussionen och inte offtopic (du brukar ju inte några som helst problem att föra långa offtopic monologer annars) men ditt icke svar är ju också ett svar.

Vad som dock är offtopic är dina konspirationsteorier om vad " palestiniafalangen" pysslar med

Du menar alltså att inga människor har dött i Gaza pga av undernäring. Utan dessa dödsfall beror på att man ändrat "kriterierna " , låt mig gissa att du inte har några som helst belägg för detta påstående heller?

Ditt sista stycket är svårt att förstå. Du menar alltså att frånvaron av vapenvila i Gaza gör att våra journalister inte skriver om denna hypotetiska vapenvila för att dom är rädda att förlora jobbet eller utsättas för våld om dom skulle skriva om en icke existerande vapenvila?
Journalister ska väl rapportera om det som faktiskt händer, varför ska dom då skriva om en vapenvila som inte finns? Ska dom skriva om andra saker som inte existerar menar du. Kanske ska dom skriva om kriget i Turkiet eller jordbävningen som inte inträffade i Enköping igår?
Citera
2025-09-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Jag förklarade ju att deras siffror inte är tillförlitliga just eftersom de inte kan bekräfta alla dödsfall. Så ja, du har rätt att det inte är en bra källa eftersom de riktiga dödssiffrorna är mycket högre än så.

Två viktiga frågor här:

Hur många av de döda är civila?
Hur många har Hamas själva dödat?

Det finns otaliga filmer från Hamas själva, där de urskillningslöst skjuter mortars och raketer, helt utan sikte eller avståndsinställt, rätt ut från tältgrupper. Parkeringsplatsen utanför sjukhuset som träffades av deras raket kommer till tanke. Hur var det nu, där gick hälsoministeriet ut med att 500 dog först va? När Israel beskylldes för attacken, innan det kom fram vems raket det var. Pålitliga siffror
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in