2025-09-01, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Tyvärr men det är faktiskt under sommaren som är de månader (juni-augusti) som är lugnast på arbetsmarknaden. Sommarjobben börjar utannonseras redan i januari-februari. Har den arbetssökande inte fått ett sommarjobb fram till sommaren är det är det inte så stor chans att den kommer få ett jobb då. Det är också lätt att glömma att idag krävs det även utbildning för många av de "simpla" jobben.
Jo jag vet men kan ändå inte låta bli att störs mig på folk som drar iväg när man egentligen ska söka jobb. Det är ju df dom får ersättning
Citera
2025-09-01, 15:49
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80
Bästa jag har hört på länge!! Helt rätt! Åker man utomlands/ på semester ska man inte ha a-kassa.

Det skrämmande i hela historien är väl att detta inte redan kontrollerats sedan tidigare? Svensken måste vara världens mest naiva folkslag.

Semester?
Många har ett jobb som bagare eller servitör i hemlandet som de flydde ifrån samtidigt som de får a-kassa och bostadsbidrag för lägenheten som de hyr ut till en kusin som håller på att jobba i Sverige för att kvalificera sig för a-kassa innan han flyttar hem och jobbar som bagare i hemlandet.

Man gör ett hundår i Sverige och sedan så har man tryggat sin ekonomiska framtid.
Citera
2025-09-01, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VC-25
4000 inskrivna - knappast med efternamnet Andersson, Johansson eller Svensson

Skulle gissa på 50% äldre vita lättkränkta män som sitter i Thailand
Citera
2025-09-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Sedan när blev det förbjudet att åka till Ibiza om man är arbetslös? Vissa verkar längta efter att leva i en diktatur.
Som arbetslös ska man vara glad att man för pengar överhuvudtaget och resor är helt uteslutet, varför ska jag jobba och betala skatt för att någon slapptask som inte orkar söka jobb festar på ibiza.

Eller ännu värre, varför ska mina skattepengar gå till att finansiera årslånga utomlandsvistelser i Irak och Somalia? Om asylsökande vill så gärna vara där så kan vi finansiera en enkelbiljett hem!
Citera
2025-09-01, 16:00
Medlem
Wajis avatar
Viktigaste är att bidragsfuskare kläms åt en gång för alla. Vi vet ju vilka de är. Personer som åker till solen en gång om året behöver inte vara oroliga.

Men semester 3-5 månader från det land man flytt ifrån ska vara livstids avstängning hos Försäkringskassan..
Citera
2025-09-01, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Varför ska man inte få använda VPN? Ska det gälla alla andra myndigheters sidor också? Försäkringskassan? Pensionsmyndigheten? Skatteverket?

Klart du får använda VPN. Det blir dock lättare för dig att bevisa att du inte varit utomlands om du låter bli. Dom andra myndigheterna skiter väl fullständigt om du varit utomlands förutom ev Försäkringskassan i vissa situationer.
Citera
2025-09-01, 16:05
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Skulle gissa på 50% äldre vita lättkränkta män som sitter i Thailand

Nej och det finns en enkel förklaring till det.
Dom har inget boende i Thailand och har inte pengar att betala hyran hemma och
ett till boende i Thailand.

Nej, det här är personer som har boende i sitt forna hemland och även kan jobba där.

Det kan inte en svensk i Thailand.
Citera
2025-09-01, 16:08
Medlem
acid_nations avatar
Varför går dom ut och säger nåt vrid av kranen bara sen skicka kravbrev till senast kända adress snabbt som fan och när dom inte betalar öka på skulden snabbt och sen riv medborgarskapen pgr av bristande vandel eller nå sånt. Pröjsar dom tillbaka allt kanske dom får komma tillbaks på prov.
Citera
2025-09-01, 16:13
Medlem
Vore jag arbetslös så hade jag haft mycket ledig tid och därför laddat ner mycket spel och media.

Medans detta laddas ner hade jag gjort små enkla administrativa uppgifter så som att redovisa sökta jobb.

Uppenbarligen finns det listor över vilka IP range som VPN använder så har dom kors koll på det så kanske det är en bra början på en utredning för fusk men rätt oklart.
Citera
2025-09-01, 16:16
Medlem
Nord88s avatar
Bortsett från det uppenbara i VPN går det även att skapa ett Freja e-ID som en bekant får använda för att aktivitetsrapportera eller bara se till att aktivitetsrapportera den 1a en månad så att man kan vara tillbaka den 14e för ny rapport månaden därefter. Går att resa nästan 1.5 månad och ändå sköta rapporterna från svensk mark.
Citera
2025-09-01, 16:16
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Verkar vara gott om brister i Arbetsförmedlingens kontroll.

Bättre de frågat alla "experter" här på Flashback om råd.
I denna tråd verkar det vara fullt av ansvarstagande medlemmar som aldrig skulle komma på tanken att mygla och skulle säkert kunna hjälpa Arbetsförmedlingen plocka fram alla myglare.

Om man läser flera liknande trådar verkar det enbart vara utlandsfödda som myglar och ingen ursprunglig född i Sverige som kommer på tanken att fuska.

Hoppas Arbetsförmedlingen återkommer med hur det gick.

Stämmer inte, du är naiv om du inbillar dig att inte också svenskar fuskar A-kassan . Brukar dom inte ha kontroller på Arlanda osv när de kollar om folk som ska resa utomlands är sjukskrivna?

Liknande kontroller borde gälla de som går på A-kassa.
Citera
2025-09-01, 16:29
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Som arbetslös ska man vara glad att man för pengar överhuvudtaget och resor är helt uteslutet, varför ska jag jobba och betala skatt för att någon slapptask som inte orkar söka jobb festar på ibiza.

Eller ännu värre, varför ska mina skattepengar gå till att finansiera årslånga utomlandsvistelser i Irak och Somalia? Om asylsökande vill så gärna vara där så kan vi finansiera en enkelbiljett hem!

Sånt som urholkar svenska kronan.
Hur många hundratals miljoner i sociala stödmedel ser vi inte byta land? Från Sverige till Somalia, Irak, Iran, mfl?
Tröttsamt bara att sånt här aldrig skett innan.
Sen bör man kontrollera människors egentliga sökande också. Många söker jobb dem inte är kvalificerade för medvetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in