2025-09-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tänk själv innan du skriver något, hur mycket tror du att den hör typen av bidragsfusk kostar samhället? Tror du att de enda som fuskar är de 4000 som man misstänks ha loggat in från utlandet. Tror du att de arbetslösa sitter verkligen dagligen och söker jobb?

Typiskt svenskt tänkande, så naivt.

Tror du att någon arbetslös sitter dagligen och söker jobb?
Du kanske borde kolla upp vad ett rättsfall som går till rättegång kostar samhället.

Det här är helt ointressant. Viktigaste är att folk söker jobb och att folk får jobb.
Vem i helvete bryr sig om de gör det från Sverige eller Storbritanien?
Så länge man sköter sina åtaganden så sköter man sina åtaganden.
Varenda förstaintervju är antingen över telefon eller Teams.
Senast redigerad av BlackRockInc 2025-09-01 kl. 14:36.
Citera
2025-09-01, 14:36
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Du vet inte vad som gäller. Du får naturligtvis åka på semester om du är arbetslös/sjukskriven. Men då ska du meddela det och då upphör inkomsten från staten. Kortfattat, den som får arbetslöshetsersättning har ett jobb att skaffa sig ett jobb. På heltid!
Men om jag aktivt sökt jobb under tiden och varit beredd på att komma på intervju på dagen, hur funkar det då? Är jag ändå tvungen att befinna mig på svensk mark?
Är väl lika lika lött/svårt att komma hem till Malmö oavsett om jag befinner mig i Kiruna eller Antalya.
Citera
2025-09-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Men om jag aktivt sökt jobb under tiden och varit beredd på att komma på intervju på dagen, hur funkar det då? Är jag ändå tvungen att befinna mig på svensk mark?
Är väl lika lika lött/svårt att komma hem till Malmö oavsett om jag befinner mig i Kiruna eller Antalya.

Precis.
Det är alltså otillåtet att vara i Danmark och söka jobb i Sverige.
Men det är helt okej att vistas i Malmö om man bor i Kiruna, och söka jobb.
Logiken...
Citera
2025-09-01, 14:39
Medlem
Softails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Trodde att arbetslösa måste besöka arbetsförmedlingen, minst en gång i månaden, eller veckovis
Samt ringa samtal varje vecka, ibland varje dag, och rapportera sitt jobbsök
Men man kan tydligen inkassera pengar och vara 100% passiv i Sverige

Märks tydligt att kraven har helt försvunnit, är inte alls längre som när jag var ung

Det finns knappt några Arbetsförmedlingskontor att gå till och ett telefonnummer för alla arbetssökande att ringa. Arbetsförmedlingen har minskat antal bemannade kontor från 238 till 78. 194 svenska kommuner saknar arbetsförmedlingskontor. Det krav arbetssökande har idag är att söka ett visst antal arbeten per månad och redovisa det i en aktivitetsrapport till AF månadsvis.
Citera
2025-09-01, 14:54
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Riktigt jävla bra. Är det någon gång man kan få ett jobb och eventuell fortsatt anställning så är det under sommaren. Då ska man inte åka utomlands.

Tyvärr men det är faktiskt under sommaren som är de månader (juni-augusti) som är lugnast på arbetsmarknaden. Sommarjobben börjar utannonseras redan i januari-februari. Har den arbetssökande inte fått ett sommarjobb fram till sommaren är det är det inte så stor chans att den kommer få ett jobb då. Det är också lätt att glömma att idag krävs det även utbildning för många av de "simpla" jobben.
Citera
2025-09-01, 14:56
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Du kanske borde kolla upp vad ett rättsfall som går till rättegång kostar samhället.

Det här är helt ointressant. Viktigaste är att folk söker jobb och att folk får jobb.

Det är inte corona längre, hålla seriösa arbetsintervjuer gör man knappast på telefon eller teams idag.

Ja man förväntas vara i samma land man får ersättning från annars vad gör man här om utlandet är bättre? konstig logik från dig

Man förväntas också aktivt söka jobb
Citera
2025-09-01, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det bästa är väl att ha ett kontor.
Dit arbetssökande tvingas gå minst en gång i veckan, helst varje dag
Söka jobb och vara tillgänglig måste man väl vara, även om man är helsvensk
Så att man inte sitter på stranden i Thailand och får bidrag
Är du helt tappad?
Inte en endaste arbetslös individ blir insläppt hos AFs kontor.

Så har det varit sedan pandemin drog igång!

Vad du Tror, är inte verkligheten.

Läs på och ta reda på fakta innan du postar...

"Men man kan tydligen inkassera pengar och vara 100% passiv i Sverige"
var nog det dummaste jag läst på länge!
Citera
2025-09-01, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det är inte corona längre, hålla seriösa arbetsintervjuer gör man knappast på telefon eller teams idag.

Ja man förväntas vara i samma land man får ersättning från annars vad gör man här om utlandet är bättre? konstig logik från dig

Man förväntas också aktivt söka jobb
Jaså, så du vet hur det fungerar med Alla arbetsintervjuer nuförtiden?

En god vän arbetar som HR på Ahlsell, där börjar dom Alltid med en Teams intervju...
Citera
2025-09-01, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promille2.26
Ja fortsätt jaga på och piska den svagaste gruppen i samhället det kommer hjälpa.
Om det är så fett att vara arbetslös, varför blir ni då inte bara arbetslösa?
Oj näe det går inte då har jag inte råd med något, precis.
För att det finns det som är arbetslösa, döda m.m. och bor utomlands och cashar in a-kassa.
Citera
2025-09-01, 15:20
Medlem
homenzinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
I denna tråd verkar det vara fullt av ansvarstagande medlemmar som aldrig skulle komma på tanken att mygla och skulle säkert kunna hjälpa Arbetsförmedlingen plocka fram alla myglare.

Om man läser flera liknande trådar verkar det enbart vara utlandsfödda som myglar och ingen ursprunglig född i Sverige som kommer på tanken att fuska.

Du ska söka 6–20 jobb i månaden och redovisa dessa. Inte mycket att mygla med där, eller?

Det klientel som avses i denna tråd lever i parallella världar, där man som låtsasasylant har kommit till Sverige för att mjölka dess välfärdssystem, men i själva verket befinner sig i Zoomalia eller Irak.

Säkert finns en och annan svensk som gör likadant, men det är nog ett extremt litet marginalfenomen. Man måste först och främst ha en bostad utomlands, och där även annan försörjning.
Citera
2025-09-01, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc

Sköta sina åtaganden??? Som arbetslös?!

Arbetslösa ska inte få pengar utan matkuponger och hyran betald och sitta på ams-kontoret dagligen och söka jobb 8-17. Ju obekvämare det är att vara arbetslös, desto snabbare får vi in alla slöfockar i arbetslivet.
Citera
2025-09-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Du skall vara tillgänglig på den svenska arbetsmarknaden.

Dvs på kort varsel skall du kunna få på intervju i allt från Lund till Haparanda.

Extremt rimligt krav... Klart en ensamstående småbarnsförälder kan åka på arbetsintervju 180 mil bort utan vidare bekymmer.

Det är ju dessutom ungefär lika långt upp dit som det är till södra Europa också för den delen. Och du kommer jorden runt på mindre än 24 timmar. Flyget från Australien tar typ samma tid som tåget till Haparanda. Så ditt argument faller rätt platt.

För att hålla oss till tråden så ser jag inte alls hur detta ska gå till med offentlighetsprincipen och det faktum att en IP address knappast är något bevis på var man befinner sig.
Senast redigerad av kalleboool 2025-09-01 kl. 15:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in