2025-09-01, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Frågan är om den är att betrakta som så pass privat att han har rätt att blockera den? Jag håller inte med eftersom vägen servar flera fastigheter. Dessutom verkar det ju heller inte vara så att vägen är skylltad som sådan heller.

Vidare bara för att man hyr mark behöver inte betyda att man övertar alla ägarens rättigheter till marken. Det kan t.ex. vara så att man bara hyr rätten att hålla hästar på marken. Dessutom kan man hyra ut del av fastighet och det ger hyraren på inget sätt någon rätt i resten av fastigheten. Bara för att du hyr en hage betyder inte det att du kan agera ägare till vägen intill. Om du bor i hyresrätt betyder inte det att du har rätt att hindra folk att använda trapphuset.

Hyra och vara arrendator är stor skillnad

det sitter skylt på vägen in emot gården som infartsvägen de körde bilen från till där traktorn stod.

Det finns servitut, den andra vägen använde t.o.m polisen i närtid från denna händelse och öppnar man Google Maps så ser man den andra vägen.
Citera
2025-09-01, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Jag hittar hittar i fup att hon påstår att ballongen går ner i en hage. Kanske har hon haft hästhage för tidigare men att det nu bara är gräsvall ämnad för grässkörd, kanske kallar hon det skiftet för hage ändå bara.
Och vägen står det i fup att väghållaren är kommunen, oklart om kommunen ser den som vilken annan väg och gata som helst, eller hur den formellt är organiserad som. I vilket är den tillräckligt lång och välhållen för att vara godkänd av Trafikverket till statsbidrag för enskilda vägar. Och vägar som får bidrag är allmänna vägar.

Hade det varit en allmän väg hade de inte fått en bom uppsatt och det har konstaterats flertal gånger att det är inte allmän väg utan infartsvägen för att komma till fastigheterna som finns i området.
Citera
2025-09-01, 08:35
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Hade det varit en allmän väg hade de inte fått en bom uppsatt vid en annan väg och det har konstaterats flertal gånger att det är inte allmän väg utan infartsvägen för att komma till fastigheterna som finns i området.
Var finns bommen?
Citera
2025-09-01, 08:58
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Vad menar dom med att hästen "dömdes ut"? Vad vart den dömd till?
Citera
2025-09-01, 09:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Nu handlar ju det här målet bara om hur kränkta ballongföretaget kände sig och tycker sig skall ha i ersättning. Om hon skulle driva ett case för sina döda och skadade hästar och hur hon störts så behövs en bättre undersökning när hon gör den.

Exempelvis med en skiss. Vem befann sig egentligen var? Ballongen landade inte hos hästarna vad det verkar men överflög dem nära. På sid 40 finns vittnesuppgifter från en Pernilla och på sid 42 från en Siri. På sidorna därefter från Gabi själv (ej med i detta inlägg).

Pernilla. "... jag sitter ... med familjen i vardagsrummet, vi har stora fönster så jag ser fältet ... börjar höra hur hästarna springer, det är liksom som att jag känner vibrationer för det är så många hästar ... Jag kliver ut från dörren och ser hur hästarna är helt galna ..." (Forts i spoiler)

Siri. "Jag var i hästhagen med min häst och hans flock. Då först så såg jag ballongen ... vad fint undra vart dem ska landa, sen blev hästarna jätteoroliga, eftersom luftballongen låter rätt mycket. Jag blev omkullknuffad och försökte ta mig ut därifrån ..." (Forts i spoiler)

Citera
2025-09-01, 09:09
Medlem
Citat:
Hade det varit en allmän väg hade de inte fått en bom uppsatt vid en annan väg och det har konstaterats flertal gånger att det är inte allmän väg utan infartsvägen för att komma till fastigheterna som finns i området.

Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Var finns bommen?

Jag gissar en annan infartsväg men det framkommer inte mer än att de låste en bom på kvällspromenaden som de brukade göra. Så låter det vara osagt hur det var med den.

De hade problem med att det varit både skräpdumpning, , andra obehöriga som kört där samt även polisen hade kört då på den vägen men ville inte förhindra andra människor som behövde komma in till fastigheterna särskilt Hamra gård tillgänglighets till sina marker och sedan alla som skulle dit
Citera
2025-09-01, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Vad menar dom med att hästen "dömdes ut"? Vad vart den dömd till?

Utdöms betyder att den blir avlivad, alternativt utdömd till vara sällskap eller mindre fysisk aktivitet dvs de kommer inte kunna tävla, rida aktivt i olika grenar, inte kunna hoppa osv

Försäkringsbolag kräver veterinärbedömning samt journaler för att bevilja och anse den utdömd och här slutade det med att 2 hästar fick avlivas, samt fanns lindrigare sårskador på hästarna
Citera
2025-09-01, 09:21
Medlem
Sällsynt dåligt omdöme att medvetet landa i en hage med hästar. Hästar är flyktdjur, Skenar en i panik så skenar alla.

Var det inte ett liknande fall där de landade ballongen i ett rapsfält? Garanterat medvetet de också. De ville väl ha snygga bilder till Instagram.
Citera
2025-09-01, 09:25
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Utdöms betyder att den blir avlivad, alternativt utdömd till vara sällskap eller mindre fysisk aktivitet dvs de kommer inte kunna tävla, rida aktivt i olika grenar, inte kunna hoppa osv

Försäkringsbolag kräver veterinärbedömning samt journaler för att bevilja och anse den utdömd och här slutade det med att 2 hästar fick avlivas, samt fanns lindrigare sårskador på hästarna

Jag trodde en fick avlivas och en blev utdömd? Jag kan inget om hästar förutom att dom kan vara väldigt dramatiska men kan dom bli så rädda av ett främmande objekt som ändå inkluderar människor eller blev dom skadade?
Citera
2025-09-01, 09:34
Medlem
Jag får väl reprisera.
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Karta som visar väghållare. Brunt=staten, blått=kommunen, grönt=enskild. Grönmarkerade vägar får blockeras så mycket som arrendatorn har lust. Och det är fortfarande olagligt med terrängkörning.
https://gofile.io/d/CrH2G4

Kartan är tagen från Trafikverket, synpunkter på om den är korrekt bör riktas dit.
Citera
2025-09-01, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag får väl reprisera.

Det där gäller ju ansvaret av drift och skötsel av vägen vilket stämmer men så länge de arrenderar av kommunen är det deras ansvar och bestämmande rätt. Det vanligt förfarande med arrende.

Så även om kommun äger marken, och sköter om vägen spelar ingen roll det är ett normalt förfarande vid arrende.

Trafikverket ansvarar enbart för det statliga vägnätet. Övriga vägar, som kommunala gator och enskilda vägar, sköts av kommunala eller enskilda väghållare be och en arrende brukar kommunen ansvara underhåll för vägarna men det är arrendatorn som har bestämmanderätt och räknas som ansvarig
Citera
2025-09-01, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Jag trodde en fick avlivas och en blev utdömd? Jag kan inget om hästar förutom att dom kan vara väldigt dramatiska men kan dom bli så rädda av ett främmande objekt som ändå inkluderar människor eller blev dom skadade?

Ja utdömd och avlivning är väl samma sak om den inte bara blir utdömd till sällskap eller mindre fysiskt aktiv då kan man triangelmärka vilket betyder att den får aldrig tävlas. Hästägaren skrev i kommentarerna vid tidningen att 2 fick avlivas. Antagligen är det så att den ena fick avlivas direkt och den som blev utdömd försökte men rehabilitera och hoppades på tillfrisknande men att till sist får man dömma ut hästen.

Den som avlivas rakt av har värre skador och prognos är dålig därmed avlivning direkt, det skulle kunna vara så eller så skrev det galet i artikeln för det är 2 döda hästar iaf pga denna händelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in