Citat:
Ursprungligen postat av
Volvoellersaab
Givet att terrängkörning är generellt olagligt så innebär ett nekande att köra i hagen i sig inget brott.
Vilket brott gör man sig skyldig till om man hänvisar till gällande körförbud i terräng?
På vilket sätt kan en privatperson ge tillstånd till att inte följa en lag?
Poängen är att lagen ger primärt regering/myndighet rätt att meddela undantag för denna generella bestämmelse. Om de har meddelat undantag så ser jag inte att det per automatik skulle kräva markägarens tillstånd. Rent av är det ju så att lagen i sig
inte, ger markägaren någon rätt att ge undantag från bestämmelsen utan en rätt för markägaren att ha inflytande måste i så fall ske genom de förordningar som regering/myndighet meddelar som undantag från den generella regeln. Jag är inte så säker på att dessa undantag gör det.
Citat:
Kan ballongföretaget uppvisa ett tillstånd från länsstyrelsen att de har rätt att köra på annans privat mark så ändrar jag mig, men ser det som uteslutet. Kanske på kommunal eller statlig mark möjligen.
Du får skilja på att förhindra och att underlätta. Det finns inga krav att man måste underlätta att hämta en ballong på privat mark.
Det är nog inte att betrakta som att underlätta att skita i att placera ut en traktor mitt i vägen fram till närheten av luftballongen. Resonerar man så så sopar man ju hela konceptet med rätt många lagar som förbjuder folk att hindra andras rätt.