Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-09-01, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är skattepengar som försvinner via mygel.
En automat där man redovisar sin närvaro kräver ingen personal. Lite liknande en uttagsautomat för pengar där du knappar in en kod (personnummer) och sedan lägger handen på en fingeravtrycksläsare, klart)

Ja och de flesta har inga problem med detta utan endast de som lever på bidrag och har all tid i världen att göra detta.

Kraven finns redan att man ska vara bosatt och vistas i Sverige för att få dessa bidrag.
Är du själv påverkad av detta?

Varför skulle jag vara påverkad av detta?
Jag frågar dig vad du tror att det här leder till?

Man har alltså låtit misstänkta fuskare, fuska i tre månader extra, skuldsätta sig tre månader, och de fuskarna riskerar nu att förlora ersättning, bli återbetalningsskyldiga och polisanmälda.
Om de inte har pengar hamnar de hos kronofogden och blir hemlösa med, och i slutändan börjar gå på SOC.

Hur hjälper det här Sverige?
Det vi gör är att vi skjuter bort människor ännu längre bort från att bli skattebetalare, och gör de desperata.

Det hade varit betydligt bättre att man lägger fokuset på att se till att de jobbar och får jobb, än det här.

Det enda det här leder till är att fler blir dömda och fler tvingas in i kriminalitet.
Citera
2025-09-01, 08:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jo, men det här handlar inte om VPN-ip utan om ip som finns i irak, somalien osv. Det är inte många som kör mot vpn-noder där.
Sant, men det blir svårt att bevisa.

För trådens fråga, ja jag är helt med att man skall kolla var folk som nyttjar vårt skyddsnät befinner sig.
Uppdrag granskning hade ett inslag där anhöriga lyft någons pension i flera år trots de varit närvarande på denne någons begravning.

Hela systemet har totalpajat för vi fått in folk som utnyttjar det.
Citera
2025-09-01, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
4000?! av 500.000 , ja här slår vi till brett lol

Hur vore det om dom såg till att sätta in hjälp i rätt tid istället så kanske vi inte skulle ha ökande långtidsarbetslösa. Lägg ner skiten. Bara till för att kontrollera och för att sätta åt arbetslösa snarare än att faktiskt hjälpa dom. Dårhus.

Dom enda som gillar arbetsförmedlingen är arbetsgivare som själva är beroende av bidrag för att anställa. Lobbyister och coacher som skor sig på skattepengar som dom får för att sätta arbetslösa i meningslösa aktiviteter som att titta på film och annat trams.

Där är folk inte lika oroliga över skattepengarna minsann lol. Mycket folk i Sverige som är sadistiskt lagda numera Eller är det mycket sociopater specifikt som dras till Flash LOL!

Jag kan dessutom sitta hemma och vpn visar att jag befinner mig i Thailand eller Canada. Om folk åkt utomlands behöver dom nog ha mer bevis än bara VPN. Känns väldigt vilseledande. Behöver inte betyda att man faktiskt varit utomlands.

Detta.
Sedan förstår jag inte varför ska det vara tillåtet att få vara i sommarhuset i norr- eller västerbotten hela sommaren, men inte i Norge eller Finland?
Det finns ingen logik i det här förutom att skapa fina och stora rubriker kring hur skattebetalares pengar går åt att sätta dit potentiella bidragstagare.

Förstår ens folket i tråden vad skattekostnaden blir för administrationen, rättsprocesser och den sociala hanteringen för endast ett av de här fallen?
Säkerligen över 1mkr.
Det är alltså en förlust för skattebetalare.
Citera
2025-09-01, 09:00
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De har samlat på sig dessa misstänkt fuskande under sommaren och börjar nu utreda när personalen nu är utvilade efter semester.

https://www.sverigesradio.se/artikel/arbetsformedlingen-sparar-arbetssokandes-ip-adresser

" Arbetsförmedlingen har börjat spåra IP-adresser när arbetssökande loggar in på deras webbplats. Syftet är att kontrollera om personer som får ersättning befinner sig i Sverige, vilket är ett krav för att få A-kassa eller delta i arbetsmarknads program.

Sedan i somras har över 4 000 personer loggat in från utländska IP-nummer. Ingen har ännu kontaktats, men utredningar startar i september.
Personer som misstänks loggat in utanför Sverige får möjlighet att förklara sig innan ersättningen eventuellt dras in skriver Dagens Nyheter. "

Så gillar du att använda VPN bör du vara beredd på att redovisa detta
.

Tillägg: DNs artikel för de som har pren.
https://www.dn.se/sverige/tusentals-arbetslosa-har-sparats-via-sina-ip-adresser/

Inte om min VPN är till för att visa att jag är i Sverige så jag får kolla svtplay.
Citera
2025-09-01, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Inte om min VPN är till för att visa att jag är i Sverige så jag får kolla svtplay.

VPN kan användas till mycket.
Arbetsförmedlingen använder själva sig av VPN.
Så gör i princip varenda etablerat bolag i hela världen.

Det ska vara tydliga riktlinjer kring det här och jag förstår inte varför DN smygrapporterar något AF själva borde gå ut med till allmänheten.
Citera
2025-09-01, 09:03
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Enkel lösning är att det krävs ett personligt möte med leg och biometrisk data (fingeravtryck etc så man inte kan skicka en bruscha) en gång i veckan. Kan lösas med automater för att spara personal.

AF sitter på låset. Ändra genom olika knep lär inte fungera, AF kan ändra sin bankid setup så den blir väldigt unik.

Men, skall man resa iväg så får man be en släkting låna ut ett simkort. Släktingen kan ju logga in med ens bankid till AF i Sverige.

Annars blir det indraget bidrag.
Citera
2025-09-01, 09:04
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Finns ingen anledning att lägga resurser på utredning. Stäng av dessa 4000 omgående från a-kassan. Bevisen finns ju redan.

Nej, man kan te.x. sitta i Sverige fast använda en VPN, då har man inte gjort något fel och borde inte bli avstängd. Därav får folk chans att förklara..
Citera
2025-09-01, 09:08
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Det skall bli spännande att se hur fort IT-avd på AF får fram någon som kan uttala sig vad de 4000 som skall kontrolleras skall bevisa mer exakt.
Det lär ta ett tag då detta känns som en äkta, läcka från DN i förtid.
Citera
2025-09-01, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Allt man behöver göra är att säga att man använder vpn. Därav de märkliga adresserna.

Sen om de får gå vidare och kolla hur bank och id-kort rört sig över landsgränser..
Detta är ju inte några definitiva bevis. De kommer att kontakta alla och be dem att förklara. Jag antar att de inte går efter enstaka inloggningar utan efter upprepad inloggning.

Om det är via ett VPN kan de upptäcka det. Förklarar du då att du suttit i Sverige och använt VPN har de inte tillräckligt för att fortsätta utreda.
Har du däremot kontinuerlig inloggning från utomlands som inte kan vara VPN lär du få lite jobbiga frågor. Kan du inte ge en bra förklaring lär de dra det vidare rättsligt.

Troligen kommer de att fånga lite fuskare som inte såg det här komma.
Citera
2025-09-01, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det tror jag inte. bara kontakta alla som kommer via en känd VPN ip.

tror även att man inte ska överskatt bidragsfuskares nivå av listiighet....

Förstår du hur mycket arbete det skulle bli?
Citera
2025-09-01, 09:12
Medlem
Citat:
De har samlat på sig dessa misstänkt fuskande under sommaren och börjar nu utreda när personalen nu är utvilade efter semester.

https://www.sverigesradio.se/artikel/arbetsformedlingen-sparar-arbetssokandes-ip-adresser

" Arbetsförmedlingen har börjat spåra IP-adresser när arbetssökande loggar in på deras webbplats. Syftet är att kontrollera om personer som får ersättning befinner sig i Sverige, vilket är ett krav för att få A-kassa eller delta i arbetsmarknads program.

Sedan i somras har över 4 000 personer loggat in från utländska IP-nummer. Ingen har ännu kontaktats, men utredningar startar i september.
Personer som misstänks loggat in utanför Sverige får möjlighet att förklara sig innan ersättningen eventuellt dras in skriver Dagens Nyheter. "

Så gillar du att använda VPN bör du vara beredd på att redovisa detta.

Tillägg: DNs artikel för de som har pren.
https://www.dn.se/sverige/tusentals-arbetslosa-har-sparats-via-sina-ip-adresser/

Backpacker folk som använder internet.
Det är ju bra att vidga sina vyer - passa på medan man ändå är ledig, göra något annat än sitta hemma och spela på datorn.
Kanske lär man sig ett och annat främmande ord också?
Men det är klart det sticker i ögonen på de som jobbar och sliter - och är fast.
Fast å andra sidan är det ju möjligt att hitta jobb utomlands, så då är det ju bra att veta hur det är i världen.
Citera
2025-09-01, 09:14
Medlem
Citat:
Det skall bli spännande att se hur fort IT-avd på AF får fram någon som kan uttala sig vad de 4000 som skall kontrolleras skall bevisa mer exakt.
Det lär ta ett tag då detta känns som en äkta, läcka från DN i förtid.

De hade en controller som uttalade sig i artikeln?
Går man in på akassorna nu ser man att de gick ut i augusti och skrev att AF skulle rapportera IP.
Därmed ingen läcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in