2025-08-31, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Du är helt blåst, om och om igen.
Var har jag fel? Du får starta vilket parti du vill och rösta på vad du vill. Problemet är väl att idioter röstar fel.
Citera
2025-08-31, 13:14
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Ni som hävdar att vi har demokrati i Sverige och att förfallet beror på att folk "röstar fel", förklara er!
Beviset för demokrati är just att folk "röstar fel" och att vägen mot avskaffande alltså sker i god demokratisk ordning.

Beslutet att folket inte behövs för landets försvar utan det fixar vi genom Nato. Alla de små besluten på väg mot det totala övervakningsamhället som gör att folket inte längre är ett latent hot mot makten. Och, ja, alla inskränkningar i vanligt folks rätt att inneha vapen.

Vafan skall folket ha del i Rikets affärer när de varken behövs för Rikets försvar eller är något för överheten att vara rädd för?

Styrelseformen beror, med fördröjning, på vem som besitter våldskapitalet. 1917 var det krig utanför Sverige och folket behövdes för försvar. Och det var revolution i Ryssland och brödupplopp och läskunnighet som möjliggjorde kommunikation och samordning i Sverige så folket var också ett hot. Simsalabim! Allmän rösträtt.

Men de objektiva förutsättningarna för demokrati gäller inte längre. Kommunikation och möjlighet till samordning finns förstås, till och med mer än 1917, men det räcker inte. Och är antagligen endast tills vidare. Under tiden gör den allmänna övervakningen av kommunikationen att det blir ganska så tyst ändå.

Hur lång tid som sen behövs för att rätta till "obalansen" mellan formell styrelseform och realiteterna på marken är omöjligt att gissa. Men det kan enbart gå åt ett håll.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-08-31 kl. 13:37.
Citera
2025-08-31, 13:39
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Var har jag fel? Du får starta vilket parti du vill och rösta på vad du vill. Problemet är väl att idioter röstar fel.

Du läste inte inlägget ovanför!
Ingen regering vill förknippas med diktatur och alla länder som inte har diktatur påstår att dom har demokrati.

Sanningen är oftast att vi har någonting mitt i mellan för inte gör politikerna det dom lovat i valrörelsen efter dom vunnit valet. Sossarna bröt ca 18 vallöften av 20 och ändå påstår folk att vi har demokrati.

Vi väljer en regering som sen skiter fullständigt i vad dom lovade, det som gjorde att just du röstade på det partiet. Alla partier är likadana så därför blir det demokratur.

Demokratur är en skendemokrati.
Citera
2025-08-31, 13:58
Medlem
Citat:
Du läste inte inlägget ovanför!
Ingen regering vill förknippas med diktatur och alla länder som inte har diktatur påstår att dom har demokrati.

Sanningen är oftast att vi har någonting mitt i mellan för inte gör politikerna det dom lovat i valrörelsen efter dom vunnit valet. Sossarna bröt ca 18 vallöften av 20 och ändå påstår folk att vi har demokrati.

Vi väljer en regering som sen skiter fullständigt i vad dom lovade, det som gjorde att just du röstade på det partiet. Alla partier är likadana så därför blir det demokratur.

Demokratur är en skendemokrati.

Inkompetenta politiker är väl inte nåt tecken på demokratur. Man kan alltid rösta på någon annan, eller strunta i att rösta.
Citera
2025-08-31, 14:05
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Inkompetenta politiker är väl inte nåt tecken på demokratur. Man kan alltid rösta på någon annan, eller strunta i att rösta.

Fast alla partier gör samma sak, dom skiter i vallöftena och därför har vi demokratur i Sverige.
Politikerna vill inte att du ska förstå att vi inte har demokrati och erkänn att dom har lyckats?
Citera
2025-08-31, 14:12
Medlem
Citat:
Fast alla partier gör samma sak, dom skiter i vallöftena och därför har vi demokratur i Sverige.
Politikerna vill inte att du ska förstå att vi inte har demokrati och erkänn att dom har lyckats?
Du menar riksdagspartierna? Det är ju vårt fel att dom sitter där. Dessutom är det jävligt svårt att hålla alla sina löften när man inte har över 50%. Därför blir det bara skit av allt.
Citera
2025-08-31, 14:15
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Du menar riksdagspartierna? Det är ju vårt fel att dom sitter där. Dessutom är det jävligt svårt att hålla alla sina löften när man inte har över 50%. Därför blir det bara skit av allt.

Då bör man höja riksdagsspärren till 10% så vi kan återinföra demokrati igen men fram tills dess så är det demokratur.
Citera
2025-08-31, 14:18
Medlem
Citat:
Då bör man höja riksdagsspärren till 10% så vi kan återinföra demokrati igen men fram tills dess så är det demokratur.
Håller med om att det är förjävligt att minipartier kan sabba så mycket för majoriteten. Gärna 10%-spärr.
Citera
2025-08-31, 20:37
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Du har alltså inget bevis för ditt påstående.
Typiskt drägg att ljuga och sprida lögner och desinformation.
Du vet för övrigt inte vilket parti jag röstar på.
Nu vänder jag blad.

För övrigt är jag stolt över att bo i ett demokratiskt land som Sverige även om det finns en rad förändraringar jag anser behöver ske. Spärren till Riksdagen kunde gärna sänkas till 2 %. Där ligger spärren i Danmark och där är det inget större problem.
Bevis har du fått.
Men typsikt sossar att låtsas som om inget hänt.
Citera
2025-08-31, 20:40
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Jo, man kan kalla det för SD-regeringen. Utan SD hade dom varit där dom hör hemma. Asså vilka pajaser. SD är största partiet till höger men får inte vara med i regeringen. Vet inte vilka som är mest pinsamma.
Höger vettefasiken. Jag är väldigt besviken på denna så kallade högerregering. Känns mer som sossedelight.
Citera
2025-08-31, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Vi går nu in i ett ytterligare valår med stora förväntningar på radikala förändringar oavsett vilket mål man har för vårt land.

Den 13:de september 2026 är det val igen och vi får göra vår röst hörd. Hurra.

Återigen kommer vi få höra hur mycket bättre det blir om vi röstar på just deras parti, men mest av allt kommer vi få höra hur dåliga alla de andra partierna är. Men vad spelar det för roll när vi har blockpolitik? Ett litet skitparti som knappt når upp till 4%-spärren kan få igenom lika mycket om de tillhör ett block med ett parti med 20+ %.

Rörigt, men det blir värre.

Det finns ju ingen riktig opposition!!!
Alla tycker lika i allt väsentligt och bråkar om skitsaker. Ja, även V och SD numera.

Överallt (även utanför Fb) läser man om människor som skyller landets tillstånd på de 87% som "röstat för det här", eller att feminismen vill ha det så här och att matriarkatet tagit över. osv. Alla skyller på andra, men ingen inser att vårt lands utveckling inte har ett skit med demokrati att göra.

Hur kan någon vara säker på att valresultaten visar sanningen om folkets vilja?

Vi fick inte rösta om NATO, vi får inte tycka något om att 95 miljarder av skattepengarna går till Ukraina, vi har inte fått tycka något om amerikanska baser i Sverige, ingen folkräkning har gjorts... Men vi får lov att bråka om snus, menskydd och gårdsförsäljning av öl.

Hur kan ni tro att det folk röstat för eller emot någonsin genomförts när ni har svart på vitt att i princip alla vallöften bryts?

Jag är så trött på folk som pratar om att rösta rätt och skyller allt elände på de som de tycker röstat fel!!!

När ska ni begripa att vi är med i EU som är en gigantisk överstatlig organisation med tvivelaktiga kopplingar och där lilla Sverige har så få mandat att vi aldrig kommer att räknas eller höras?!

Våra politiker har insett det och grabbar åt sig det de kan och skänker våra pengar till tvivelaktiga organisationer för att säkra sin egen framtid. Hur kan ni inte se detta?!
Korruptionen i Sverige är enorm.

Ni som hävdar att vi har demokrati i Sverige och att förfallet beror på att folk "röstar fel", förklara er!

Jag tycker man lär sig efter några val att det kommer komma valfläsk.

Om det verkar för bra för att vara sant så är det nog struntprat.

Det stora felet är att politiker kommer undan med att ljuga så mycket. Och att folket röstar och litar på alla vallöften.

Hoppas på en granskning av SD när valet närmar sig.

Ulf Kristersson kommer säkert att hålla en dörr öppen för Sverigedemokraterna. Och hävda att oppositionen är splittrad.
Citera
2025-08-31, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Bevis har du fått.
Men typsikt sossar att låtsas som om inget hänt.

"Tyspikt" högerblivna att inte klara av att stava.

Ditt tjafs kring enskilda incidenter har inget med valsystemet eller statsskicket att göra. Du har inga bevis och jag tänker inte diskutera dina lögner mer. Dessutom vet du inte ett skit om vilket parti jag röstar på. Så som sagt, vänder blad kring det.

Jag skickade en kommentar kring att man bör sänka spärren till Riksdagen till två procent.
Det är högst relevant kring valsystemet.

Kommentera det eller håll käft saftskalle!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in