2025-08-31, 09:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Får du verkligen det? En polare hade en yxa i bakluckan när han var på väg till sitt landställe och det började snuten tjafsa om. Han slapp dock böter.

Självklart ska du få ha ett baseballträ under förarsätet om du vill det.
Så hur tänkte du transportera verktyg till skogen, huset, fritidshuset, fritidsintresset?
Att poliser är efterblivna är legio, men att köra runt verktyg i skuffen ( bakluckan är luckan förseglar skuffutrymmet) är inte brottsligt så länge du har ett rimligt skäl.
Citera
2025-08-31, 09:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så hur tänkte du transportera verktyg till skogen, huset, fritidshuset, fritidsintresset?
Att poliser är efterblivna är legio, men att köra runt verktyg i skuffen ( bakluckan är luckan förseglar skuffutrymmet) är inte brottsligt så länge du har ett rimligt skäl.

Varför ska du ens behöva ett rimligt skäl? Du ska självklart få förvara vad fan du vill i din bil så länge det inte handlar om tex vapen du inte har licens på osv.
Citera
2025-08-31, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx
Okej, nu blir jag lite konfunderad här - latbilshytten kräver väl "husransakan" för att kunna kontrolleras för att det är "privat bostad"?

Så hur kan det helt plötsligt bli "allmänt område"?

Det säger ju emot sig på alla punkter, bor han i hytten så är det ju privat bostad som är fredad?
Absurt att inte få ha vad man vill på sina egna bo-yta, då ska ju "alla" basebollträn i SVerige förverkas oavsett vart det befinner sig om det kan tänkas användas som vapen.

Sverige är SJUKT!!..

Ps. jag har en halvmeter lång tjock kabel i hytten

Jag gissar på att den har legat i framrutan.
Har sett att några lägger den synlig utifrån.
I dagens Sverige kan du åka på det mesta som du kan ha i handen som försvar.
Citera
2025-08-31, 10:23
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minotaur04
Detta landet är så jävla kört. Hederliga truckförare får inte ens ha verktyg med sig längre? Ifall någon slår sönder rutan och tar verktyget för att använda som vapen. Så är det alltså ägarens fel? Helt sinnesjukt.

Självklart ska du få ha knivar, slagträn, pistoler osv när det behövs. Ska inte straffas för det. Man jagar bara enkla, hederliga svenskar. Inte kriminella längre. Vad händer dagen svenskar vågar säga ifrån och sätta hårt mot hårt mot den förtryckande makten?
Kommer aldrig hända. Svenskarna går tyst in i natten. Européerna likaså. Trist men sant. Svenskarna är ju redan halvt utrotade (0,7 födelsetal) och sover fortfarande, dagen då de enas har inte kommit hitills.
Citera
2025-08-31, 10:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Varför ska du ens behöva ett rimligt skäl? Du ska självklart få förvara vad fan du vill i din bil så länge det inte handlar om tex vapen du inte har licens på osv.
Det man vill komma åt är knarkare som far runt med diverse i bilen, så har du ett rimligt skäl så blir du friad i domstol om polisen är korkad nog att anmäla och åklagaren att åtala.
Citera
2025-08-31, 11:05
Medlem
Trakessons avatar
Utan att ha lusläst tråden eller i övrigt ha någon kännedom om fallet i kan jag säga att jag känner till några lastbilschaufförer som åker runt med slagträn i hytten. Inte för att kolla däcktryck (vilket är totalt trams) utan för att signalera hur farliga man är. De ligger fullt synliga längst fram i rutan. Chaufförerna kör åt samma åkeri, och tittar man på vem som äger åkeriet förstår man att polisen är intresserad.

Det handlar antagligen inte om att chauffören har ett bollträ utan vem chauffören/åkaren är och vilken ”förening” han tillhör.
Citera
2025-08-31, 11:31
Avslutad
Ringer alltid 112 när jag ser hantverkare gå med kniv i brallan efter arbetstid. De har för vana att sätta sig i parker eller på puben med kniven kvar. Tunnelbanan är ok men då ska de vara på väg hem brukar fråga. Polisen är mycket tacksam 3åtal hittills.
Citera
2025-08-31, 12:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Adermark
Ringer alltid 112 när jag ser hantverkare gå med kniv i brallan efter arbetstid. De har för vana att sätta sig i parker eller på puben med kniven kvar. Tunnelbanan är ok men då ska de vara på väg hem brukar fråga. Polisen är mycket tacksam 3åtal hittills.

Du får börja jaga fiskare 🤣

För många år sen var det ett gäng flugfiskare med kläder,spön o flytringar på sig o varje pers hade grejer för 30 tusen på sig plus kniv - inga pundare

Dom hade druckit öl och några nykläckta aspiranter hade påtalat knivlagen för dom när dom bara glidit förbi för o kolla invandrar ungdommar en bit bort.

Då sa en av killarna som var polis, "men lilla du - du får börja köra ut knivarna till oss o sen övervaka användadet o sen köra tillbaka dom till oss så vi inte skadar varandra eller andra"

Allt finns på GoPro

Ungegosse polisen skulle blitt av med jobbet innan han börjat om det skulle fortsatt bara nån sekund till

😅
Citera
2025-08-31, 14:10
Medlem
BananKlases avatar
Jag har ett rattlås i kupen, behändig liten skallkrossare.
Citera
2025-08-31, 14:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det man vill komma åt är knarkare som far runt med diverse i bilen, så har du ett rimligt skäl så blir du friad i domstol om polisen är korkad nog att anmäla och åklagaren att åtala.

Ja det är ju typiskt Sverige att alla blir kollektivt bestraffade pga några få sopor.

Skiter dock i denna tramslag. Har en Leatherman i sidofacket bredvid sätet och ett kortare brännbollsträ under sätet. Har aldrig fått bilen kollad av snuten.
Citera
2025-08-31, 14:41
Medlem
448s avatar
Citat:
Ja det är ju typiskt Sverige att alla blir kollektivt bestraffade pga några få sopor.

Skiter dock i denna tramslag. Har en Leatherman i sidofacket bredvid sätet och ett kortare brännbollsträ under sätet. Har aldrig fått bilen kollad av snuten.

Ja de är.lungt , polisen som flugfiskade sa till polisgossen att "du får be din chef börja köra ut knivar till oss män på äventyr men hen bär väl kjol och orkar inte precis som dig"

Vädligt tyst stämning sen

Väldigt tyst
Citera
2025-08-31, 16:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Jag har haft kniv i bilen och blivit stoppad, det har aldrig varit tal om att bilen skulle genomsökas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in