2025-08-30, 18:41
Avslutad
Du ska nog sluta kalla dig vän till personen om du inte kan stötta honom i den svåra tid han troligen går igenom just nu, Självklart har han inte bara ADD om han varit sjukskriven i så lång tid.
Han är ju uppenbart inte frisk om han dricker med den konsumtion du nämnde heller!
Om du nu ska kallas vän så börja med att fråga om du kan hjälpa din vän med något om du nu är så duktig själv. Man kan ta lån ganska länge innan fogden knackar på. Snubben har ett liv. Men bör se över sina vänner som har denna attityden. Jag hoppas att din så kallade "vän" slutat kalla dig hans "vän" för längesen.
Citera
2025-08-30, 18:51
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Man lånar pengar. När sedan räntan för lånet ska in, tar man ett nytt lån, och så vidare.
Precis. Gör som varenda Svensson, låna, inte en jävel klarar casha sitt boende
Citera
2025-08-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spittz
Jag kräver hyffsat mycket mer än ett aktivitetsstöd i månaden, även om det lyfter mig. Men för att bege mig utomlands för att träffa en kvinna i mitt liv? Nja. Då duger porr än så länge. Blir gärna GW eller Mannerström - men förstå vad ni förstör, inte bara för mig utan för er själva

Var hittar du porr med GW eller Mannerström? Frågar åt en kompis.
Citera
2025-08-30, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Är en premiumbil en vardagsutgift?
Är det någon som har sagt det?
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Precis. Gör som varenda Svensson, låna, inte en jävel klarar casha sitt boende
Tycker absolut att man ska låna till son bostad, även om man kan köpa det kontant. Anledningen är att det troligen är mer ekonomiskt.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-30 kl. 19:46.
Citera
2025-08-30, 20:51
Medlem
Dom har sjukersättning för någon påhittad grej.
Sen jobba lite svart på det så är det klart.
Citera
2025-08-30, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Hur som helst så köpte han 3 flaskor sprit, 2 kartor öl och handlade mer mat än vad dumskallarna i Afrika någonsin är kapabel att äta.

Fan va gött!
Klart han ska unna sig lite sprit och käk.

Dom gökarna jag känt som varit både fattiga och skuldsatta, dom har boostat sig själv med köpa massa skit.
Känna att dom har något, har pengar etc.
Citera
2025-08-30, 21:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
För det första uttrycker man sig inte såhär nedlåtande om en vän, en barndomsvän till och med, som TS gör. Om en vän blir sjukskriven på heltid av en läkare så gör man som vän förstås allt för att stötta personen. Men nej, TS ifrågasätter personens rätt till att ha ett hem, bil och ens att handla mat?!

Han kanske har blivit avvisad och vill hämnas för att den fd kompisen inte orkar umgås. Vanligt med sjukskrivning där den friske inte vill dra lite tyngre lass utan bara kastar bort den sjuke.

Han vill ju inte kompisen ska vara skuldfri, eller ha sprit och mat. Han vill att han ska leva på vatten och bröd för att han har "valt" att bli sjuk. Nu är TS avundsjuk för att han inte kan få "gratispengar" som han tycker han förtjänar mer för att han är frisk och "normal". Men han jobbar ju och har mer än den sjuke.

Den sjuke får dessutom inte ledighet och bara är sjuk 8 h om dagen, man får aldrig semester. Det är enklare att vara frisk och jobba och man får mer tid över.
Citera
2025-08-30, 22:21
Avstängd
Molekyl3ns avatar
De vill inte vara annorlunda utan ta plats i cirkeln. Mätta magen efter matsäcken gäller inte uppenbarligen - därav skuldsättningarnas skenande framfart.

När de lever över sina tillgångar och i kombination med noll ansvarskänsla och koll, prioriteringar samt hanteringar gällande kvarhankandet i luftslottets värld, så kommer smällen hårt inom kort.

För man vill ju inte vara "annorlunda" de övriga fåren (som mänga även där hamnar i rävsaxen så småningom).
Citera
2025-08-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är det någon som har sagt det?
Jag pratade om miljonärer som gnäller över vardagsutgifter och ”att inte ha råd” i mitt inlägg (som du citerade) och du började snacka om att köpa premiumbil.

Inget man gör varje dag, eller?
Citera
2025-08-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Jag pratade om miljonärer som gnäller över vardagsutgifter och ”att inte ha råd” i mitt inlägg (som du citerade) och du började snacka om att köpa premiumbil.

Inget man gör varje dag, eller?
Jag tog "premiumbil" som exempel för att visa att "inte ha råd" inte är detsamma som "för dyrt".

Om jag vill ha en kokt med bröd och den kostar tvåhundrafemtio spänn, så köper jag inte den trots att jag har råd, för att det är "för dyrt".

Att gnälla över vardagsutgifter kan man absolut göra även om man är rik. Man kan tycka att en meny på McDonalds kostar på tok för mycket, oavsett hur mycket pengar man har.
Citera
2025-08-30, 23:22
Medlem
Citat:
Jag har alltid undrat varför folk som "aldrig har några pengar" alltid konsumerar hela tiden?
Jag mötte en gammal vän som jag har känt sedan barndomen. Han är fortfarande sjukskriven sedan 7 år tillbaka på grund av att han fick diagnosen ADD eller liknande. Han säger att han ska bli frisk, för det har läkaren sagt.

Hur som helst så köpte han 3 flaskor sprit, 2 kartor öl och handlade mer mat än vad dumskallarna i Afrika någonsin är kapabel att äta.

Men detta är inte bara ett unikt tillfälle. Jag har även sett detta på t.ex. "lyxfällan". Skitserien som gick för 20 år sedan (kanske går nu också?). Där fanns det folk som inte hade pengar, men ändå shoppade dom jäveln. Till och med Warren Buffet såg fattig ut i jämförelse.

Så var får dom pengarna ifrån?
Personen kanske jobbar svart och uppbär sjukersättning samtidigt.
Citera
2025-08-31, 00:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jag har alltid undrat varför folk som "aldrig har några pengar" alltid konsumerar hela tiden?
Jag mötte en gammal vän som jag har känt sedan barndomen. Han är fortfarande sjukskriven sedan 7 år tillbaka på grund av att han fick diagnosen ADD eller liknande. Han säger att han ska bli frisk, för det har läkaren sagt.

Men detta är inte bara ett unikt tillfälle. Jag har även sett detta på t.ex. "lyxfällan". Skitserien som gick för 20 år sedan (kanske går nu också?). Där fanns det folk som inte hade pengar, men ändå shoppade dom jäveln. Till och med Warren Buffet såg fattig ut i jämförelse.

Så var får dom pengarna ifrån?
Låg hyra, inga lån, ingen bil, reser aldrig, köper inga kläder eller lyxprylar? Då räcker de nog till bira. Gäller inte de i lyxfällan då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in