2025-08-30, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Man lånar pengar. När sedan räntan för lånet ska in, tar man ett nytt lån, och så vidare.

Får man verkligen ta lån så lätt o på det viset?
Minns när jag var vikarie för 20 år sen. Aldrig haft bet anmärkn men fick inte ens ta en soffa på avbetalning. Det var rätt knäckande.
Citera
2025-08-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jodå, det går alldeles utmärkt. Titta på Lyxfällan så får du se.

Ja det är verkligen konstigt tycker jag
Citera
2025-08-30, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Får man verkligen ta lån så lätt o på det viset?
Minns när jag var vikarie för 20 år sen. Aldrig haft bet anmärkn men fick inte ens ta en soffa på avbetalning. Det var rätt knäckande.
Förr så fick man stå med mössan i handen och tigga om lån. I dag är det betydligt enklare.

Det finns nästan alltid någon som vill låna ut, och ju sämre kreditvärdighet man har, desto högre ränta.

Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ja det är verkligen konstigt tycker jag
Håller med. Det borde finnas restriktioner så att folk inte allt för enkelt hamnar i skuldknipa.
Citera
2025-08-30, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har alltid undrat varför folk som "aldrig har några pengar" alltid konsumerar hela tiden?
Jag mötte en gammal vän som jag har känt sedan barndomen. Han är fortfarande sjukskriven sedan 7 år tillbaka på grund av att han fick diagnosen ADD eller liknande. Han säger att han ska bli frisk, för det har läkaren sagt.

Hur som helst så köpte han 3 flaskor sprit, 2 kartor öl och handlade mer mat än vad dumskallarna i Afrika någonsin är kapabel att äta.

Men detta är inte bara ett unikt tillfälle. Jag har även sett detta på t.ex. "lyxfällan". Skitserien som gick för 20 år sedan (kanske går nu också?). Där fanns det folk som inte hade pengar, men ändå shoppade dom jäveln. Till och med Warren Buffet såg fattig ut i jämförelse.

Så var får dom pengarna ifrån?

Har du hört talas om.kredit/lån? Lendo? De på Lyxfällan tar ju hundratusentals kronor i lån och krediter och har kreditkort maxat till 30 40 50k.

Sjukskrivna kan ha pengar för att dom har lägre kostnader, ingen bil som slukar inkomsten samt är bra på att hantera sin budget. Bara för att man har jobb betyder det inte att man har bra lön bra ekonomi eller sköter sin ekonomi överhuvudtaget. Faktum är att folk med lägre inkomster har bättre koll på sina utgifter så har de råd att köpa 5 plattor öl för att de har kanske planerat för det medans människor med arbete lever lön till lön.
Citera
2025-08-30, 14:13
Medlem
När folk drar kortet ”jag har inga pengar” så tar jag det med en stor nypa salt. Om man som vuxen inte lärt sig att anpassa sina utgifter efter sin inkomst så tycker inte jag man kan komma med den ursäkten. I varje fall inte med gott samvete. Det går att leva på lite pengar och för de som på riktigt är utsatta finns hjälp att få.
Sedan att den tillvaron är långt ifrån bekväm eller lyxig är en helt annan femma.

Självklart finns det undantag där människor förlorat allt eller lever på existensminimum pga långtidssjukskrivning, arbetslöshet osv. Jag säger givetvis inget om det.

Men detta att ”inte ha pengar” är helt urvattnat och man börjar allt oftare höra det även från folk som alla vet har bra karriär och inkomst, fint boende och investerade pengar.
Folk kan sitta med miljoner i fonder och aktier och ändå ha mage att sitta och gråta över vardagsutgifter och hundralappar hit och dit och att ”jag har inte råd”. Det är direkt osmakligt och skrattretande.
Senast redigerad av radiopanna 2025-08-30 kl. 14:16.
Citera
2025-08-30, 14:20
Medlem
Citat:
Jag har alltid undrat varför folk som "aldrig har några pengar" alltid konsumerar hela tiden?
Jag mötte en gammal vän som jag har känt sedan barndomen. Han är fortfarande sjukskriven sedan 7 år tillbaka på grund av att han fick diagnosen ADD eller liknande. Han säger att han ska bli frisk, för det har läkaren sagt.

Hur som helst så köpte han 3 flaskor sprit, 2 kartor öl och handlade mer mat än vad dumskallarna i Afrika någonsin är kapabel att äta.

Men detta är inte bara ett unikt tillfälle. Jag har även sett detta på t.ex. "lyxfällan". Skitserien som gick för 20 år sedan (kanske går nu också?). Där fanns det folk som inte hade pengar, men ändå shoppade dom jäveln. Till och med Warren Buffet såg fattig ut i jämförelse.

Så var får dom pengarna ifrån?
Gör bara saker dyrare för oss andra. Jävla idioter! Vore bättre om de fattiga hölls på mattan med tvång. Istället driver de på inflation med sitt idiotiska spenderande. Numera behöver man lägga minst en tusenlapp när man är ute och dricker. Har ju råd och så. Men hade gärna sparat undan mer
Citera
2025-08-30, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Folk kan sitta med miljoner i fonder och aktier och ändå ha mage att sitta och gråta över vardagsutgifter och hundralappar hit och dit och att ”jag har inte råd”. Det är direkt osmakligt och skrattretande.
Att "inte ha råd" är inte samma sak som att "det är för dyrt".

Jag med ett låglöneyrke måste tänka på vad jag betalar, det är inte detsamma som att jag inte har råd.

Kan utan problem köpa en ny premiumbil kontant i morgon om jag vill, så råd har jag, men det är för dyrt och för mig totalt onödigt.

Edit: Det kan ta ett par dagar att få ut pengarna till premiumbilen eftersom det är helg, men nästa vecka i alla fall.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-30 kl. 14:31.
Citera
2025-08-30, 14:26
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag är ingen babbe och har inte gjort politik av nåt. Jag får bara en icke smickrande bild av dig som medmänniska. Du är ett rövhål helt enkelt och bör verkligen inte utge dig för att vara den här personens vän.

Tala för dig själv. Du är ju den som vill minska på demokratiska fria rättigheter.
Du är egoist.
Citera
2025-08-30, 14:44
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Han köpte ett hus + en ny bil nyligen också. Fortfarande inget jobb sedan 2018.
Jag har också en sån granne som gör samma sak. För flera hundra miljarders miljoner faktiskt.

Ser du problemet med diskussionen?
Citera
2025-08-30, 14:48
Medlem
Longest-covids avatar
Klarna känns som gratis shopping för stunden.
Om fattig = lantisar som ser upp till Jocke och Jonna
Citera
2025-08-30, 14:49
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag har också en sån granne som gör samma sak. För flera hundra miljarders miljoner faktiskt.

Ser du problemet med diskussionen?

Dom bryr sig inte om skulder? Faller banken så har banken gjort fel.
Citera
2025-08-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Longest-covid
Klarna känns som gratis shopping för stunden.
Använder du Klarna vettigt, så är det en fantastisk tjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in