2025-08-31, 12:01
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spittz
Vi har ett "ge"-tänk mer än att förvalta pengarna för oss själva för att se vart det leder oss.

Herregud. Tror inte jag någonsin har hört något mer oansvarigt från en vuxen person.
Lite som att "Jag hoppar ut för den här klippan för att se vart det leder mig".
Citera
2025-08-31, 12:02
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Hahaha jag är en av dessa människor mina anhöriga stressar upp sig på grund av detta hela tiden, men vad ska man göra, pengar är till för att användas

Nej, pengar är till för att skapa trygghet. Jag har hellre en miljon på banken (=börsen) som säkerhet (och som samtidigt växer) än att köpa bilar och massa junk. Skönt att veta att man har råd att lägga om taket, byta värmepump eller till och med vara arbetslös en tid.
Citera
2025-08-31, 12:42
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
En stor anledning till att vi har ett skattesystem i Sverige med sociala skyddsnät är väl antaligen för att folk har otur i livet, samt när de tänker.

Jo. Detta vet jag.
Jag tycker att dumma människor ska få reda på att dom har lägre IQ och det finns smartare människor.
Citera
2025-08-31, 12:58
Medlem
heliotrops avatar
Jag tror att många har högre krav idag. Man ska beställa hämtmat från Bolt el Foodora tre ggr i veckan. Det är inte bara fredagsmys med barnen utan tisdags, onsdags och lördagsmys också.
Man tycker att man ska ha råd att resa till Thailand hela familjen. Barnen ska ha en massa prylar. Man ska ha egentid också så då går man till en frisörsalong och pröjsar 2000 för färg och klipp. Man köper inte produkter från Apoteket utan det är hudkrämer för 900 spänn som utlovar en rynkfri framtid. TV-spel måste ju barnen också ha, helst det senaste...
Ja, det är ju inte så konstigt att pengarna inte räcker om man har 35 000 i månaden före skatt.
Det är dags för vissa att rätta mun efter matsäck.
Citera
2025-08-31, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag tog "premiumbil" som exempel för att visa att "inte ha råd" inte är detsamma som "för dyrt".

Om jag vill ha en kokt med bröd och den kostar tvåhundrafemtio spänn, så köper jag inte den trots att jag har råd, för att det är "för dyrt".

Att gnälla över vardagsutgifter kan man absolut göra även om man är rik. Man kan tycka att en meny på McDonalds kostar på tok för mycket, oavsett hur mycket pengar man har.
Man kan absolut böla över 250kr trots att man är miljonär men det är enligt mig ynkligt och smaklöst beteende att ge sken av att man inte har 250 spänn att spendera när man har det gott ställt. Då kan man hellre hålla käften och spendera pengarna på annat.
Att gå runt och leka fattiglapp är bara pinsamt.

Fattig som rik, svenskar älskar att prata om hur dyrt allt är och hur lite pengar de har. Men ingen vågar ens berätta vad de har i lön eller vad deras nya hus kostade. Pengar är så extremt känsligt att diskutera att man hellre låtsas vara låginkomsttagare än att betala fem kronor extra för något vid ett enstaka tillfälle.
Senast redigerad av radiopanna 2025-08-31 kl. 15:29.
Citera
2025-09-01, 03:53
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Nej, pengar är till för att skapa trygghet. Jag har hellre en miljon på banken (=börsen) som säkerhet (och som samtidigt växer) än att köpa bilar och massa junk. Skönt att veta att man har råd att lägga om taket, byta värmepump eller till och med vara arbetslös en tid.

Självklart, jag med. Jag har tyvärr aldrig haft en möjlighet att tjäna in en så stor summa pengar. Därför tänker jag att småpengar är skitsamma om jag gör av med dem på legitima saker, såsom mat, hyra, el, osv. Medan mina anhöriga stressar upp sig och tjatar på mig om att jag måste sluta konsumera. Men vad menar dem, ska jag äta damm och grus från vägen för att spara den ynka summan jag har? Det är löjligt.
Citera
2025-09-02, 20:20
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL

Har man väl fått ihop den summan så är det ju inga problem att handla sen, en frihet till är att får man en idiotisk chef eller dylikt så kan man gå hem på dagen mer eller mindre. Jag tycker såklart ska leva och köpa det man tycker är roligt, men de som hela tiden måste vända på varenda krona i slutet av månaden och oroa sig för räntor, elpris etc, tror jag inte mår så mycket bättre tack vare sina prylar.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in