Citat:
Ursprungligen postat av
stadatskrivbord
Jag brinner för narkotikapolitik och tycker att frågan är så viktigt, framförallt för alla som kämpar där ute men även gemene man.
Jag känner själv att jag inte vet bäst eftersom det ör obeprövad mark i ett land som Sverige men förhoppningsvis kommer våra grannländer visa på lite olika alternativ och dess resultat.
Det finns ju nämligen flera alternativ att välja på om en avkriminalisering skulle ske.
Ska det vara fritt fram för en 20 åring att inneha och berusa sig på alla för närvarande narkotikaklassade substanser? Eller ska polisen om de upptäcker narkotika över en viss mängd få beslagta den?
Jag är helt enkelt nyfiken på vad ni anser vore det bästa alternativet!
Även om du är emot att narkotika avkriminaliseras så är jag nyfiken på vad du anser vore bästa alternativet om det skulle ske.
Jag är 100% för en avkriminalisering av cannabis (etc.). Också för att man, som i en del andra länder, får odla några plantor på balkongen/i trädgårdstäppan för eget bruk. Jag anser detta vara helt logiskt av flera orsaker, framförallt nationalekonomiskt och ur demokratisk synvinkel.
Men. Samtidigt anser jag att det INTE är ok att vara påverkad på allmän plats, att köra påverkad borde automatiskt leda till fängelse (eller straffarbete, som borde återinföras) och att "röka på" i närheten av andra människor (som inte befinner sig på ett lagligt cannabis-hak) borde leda till offentlig prygling. Och samtidigt som man tillåter en laglig försäljning så borde straffen för olaglig försäljning (och "för stort" innehav) skärpas ordentligt.
Så myntet har två sidor. Vad man gör där hemma utan att störa nån annan ska staten undvika att lägga sig i, men fan må ta dem som brukar narkotika (också cannabis) så att det stör/påverkar andra. Morot och piska alltså, inga problem så länge man håller sig inom (den förnyade) lagstiftningens gränser, men om man inte gör det...