2025-08-30, 13:25
Medlem
Jag brinner för narkotikapolitik och tycker att frågan är så viktigt, framförallt för alla som kämpar där ute men även gemene man.

Jag känner själv att jag inte vet bäst eftersom det ör obeprövad mark i ett land som Sverige men förhoppningsvis kommer våra grannländer visa på lite olika alternativ och dess resultat.

Det finns ju nämligen flera alternativ att välja på om en avkriminalisering skulle ske.

Ska det vara fritt fram för en 20 åring att inneha och berusa sig på alla för närvarande narkotikaklassade substanser? Eller ska polisen om de upptäcker narkotika över en viss mängd få beslagta den?

Jag är helt enkelt nyfiken på vad ni anser vore det bästa alternativet!
Även om du är emot att narkotika avkriminaliseras så är jag nyfiken på vad du anser vore bästa alternativet om det skulle ske.
Citera
2025-08-30, 13:32
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stadatskrivbord
Jag brinner för narkotikapolitik och tycker att frågan är så viktigt, framförallt för alla som kämpar där ute men även gemene man.

Jag känner själv att jag inte vet bäst eftersom det ör obeprövad mark i ett land som Sverige men förhoppningsvis kommer våra grannländer visa på lite olika alternativ och dess resultat.

Det finns ju nämligen flera alternativ att välja på om en avkriminalisering skulle ske.

Ska det vara fritt fram för en 20 åring att inneha och berusa sig på alla för närvarande narkotikaklassade substanser? Eller ska polisen om de upptäcker narkotika över en viss mängd få beslagta den?

Även om du är emot att narkotika avkriminaliseras så är jag nyfiken på vad du anser vore bästa alternativet om det skulle ske.

Då hjärnan utvecklas fram till 25 års ålder så är det inte mer än riktigt att vi följer vetenskapen och sätter att det är avkriminaliserat från och med att du har fyllt 25.

När det kommer till mängd på sig offentligt så ska det vara rimligt till enskild förbrukning. Mer än 5g är inte för eget bruk, då är det för att dela eller sälja.
Man behöver inte mer än 5g ändå så alla andra som vill springa runt med mer vill bara showa eller så har de andra saker i åtanke.
Citera
2025-08-30, 13:33
Medlem
supremanics avatar
Jag tycker frågan går hand i hand med välfärdssystemet. Om en avkriminalisering eller total legalisering skulle införas så anser jag att även socialbidrag, gratis sjukvård etc inte ska gälla för dem som behöver nyttja det på grund utav missbruksproblematik.
Med andra ord, om du är en skötsam individ som har en egen inkomst och kan sköta dina åtaganden så ska du få röka på, trippa eller vad som helst du önskar. Men om du hellre vill sitta och lata dig och röka hasch dagarna i ända så ska inte andra behöva försörja dig.
Citera
2025-08-30, 13:50
Medlem
kalkryggars avatar
Det enda som borde vara lagligt i så fall skulle vara Cannabis. Det får bara säljas av återförsäljare som har en licens som de får efter att ha genomfört en utbildning.

De måste ha spårbarhet via dna som visar var det är odlat och endast hållbart odlad Cannabis ska vara godkänd. Kontroller ska göras ständigt.

Sen ska det ligga ett skattepåslag som gör att en "joint" kostar ca 1000 kr. Återförsäljaren ska förutom moms även ha en öronmärkt skatt på ca 20% av vinsten som ska gå oavkortat till statens utgifter över negativa effekter knarkeriet har.

När en köpare köper Cannabis så ska hen legitimera sig och varje köp registreras i en databas där arbetsgivare + organisationer, privatpersoner och egentligen vem som helst kan göra utdrag.

Det ska bara vara lagligt att köpa till sin egna konsumtion och överträdelser ska ha fängelse angivet som minimum. Återförsäljaren ska ha utökat ansvar att ta kunds legitimering så att angiven åldersgräns på 28-30 år kan garanteras. Bryter återförsäljaren mot detta så ska hen förlora licensen för alltid och även där ska fängelse vara minimum.

Varje person ska maximalt kunna köpa Cannabis i den mängd som motsvarar 1 st normal "joint" per månad.

Vid första köp så måste även varje person skriva under ett avtal att hen avsäger sig all subventionerad sjukvård som är narkotikarelaterad. Den kostnaden får hen stå för själv.

När en person inhandlat sin Cannabis så får de inte röka skiten där någon annan kan tänkas vara eller i framtiden kan tänkas vara.

I städer så är det med andra ord uteslutet att röka skiten. Ute på landet så måste man försäkra sig om att ingen kommer att befinna sig inom en radie av 1 km under kommande 5 timmar efter att man har rökt skiten.

Det här skulle jag kunna tänka mig att testa ett år (man vill ju inte vara onödigt svår). När ett år har gått så låter vi sjukvården, socialtjänsten och övriga intressanta samhällsaktörer få utreda "teståret" under 10 år.
Citera
2025-08-30, 13:51
Medlem
Jag anser själv att jag inte vet bäst utan hoppas att avkriminaliseringen utförs som ett försöka-baserat experiment som bygger på vetenskap och får det oönskad effekt ska det drastiskt på kort tid vara möjligt att ändra vår policy igen, men förhoppningvis tittar man på vad som gick fel och gör förändringar som förhindrar att just det problemet fortsätter.

Viktigast förut är att den som redan tar narkotika slipper straff, och att de som får problem snabbare ska kunna få hjälp.

Som systemet ser ut just nu är det de som sköter sig, som försörjer sig själva och har ett någorlunda normalt svensson-liv, som har allra mest att förlora.
Medan de som är kriminella (även bortsett från narkotikarelaterade brott) eller de som är de verkligt problematiska brukarna inte egentligen påverkas sv straffen som utdelas för narkotikabrott för eget bruk.

Det borde vara en fråga för sjukvården ifall någon har ett missbruk, problematiskt bruk eller riskbruk och dessa personer borde självklart få vård även för det som troligtvis ledde dem in i missbruket redan innan dem blivit fria från missbruket, då jag tror att det kommer motivera dem mer än någonting annat att kämpa för att ta sig ur det.

Men jag är övertygad om att de problematiska brukarna inte skulle öka mer än enstaka procent ifall bruket avkriminaliserades då de personerna som skulle kunna hamna där allra troligast redan befinner sig där!

Men allra viktigast kanske det är att folket utbildas i de verkligt farliga bruket med korrekt information. Så att folk direkt inser när deras bruk börjar bli problematiskt, istället för som nu prackas på massor falsk skrämselpropaganda som efter första jointen eller första silen heroin direkt inser det inte alls var så farligt och beroendeframkallande som man blivit itutad.
För mig tog det nästan 10 år att bli beroende av heroin och även nu efter jag är fri från det beroendet kan jag ta det bara en dag eller två, men jag måste passa mig jävligt noga såklart men andra typer av droger har jag inte problem med att bare använda en kväll för att förgylla livet lite och sedan sluta och hålla upp i månader eller år!
Citera
2025-08-30, 13:59
Medlem
25 års gräns bryr jag mig själv inte om direkt då jag är mycket äldre än så.

Men vi pratar om avkriminalisering här inte legalisering. (Även om jag kan se Cannabis legaliserat för att vi, svenska folket, via skatt ska få in pengar till vårt samhälle!)

Att inte ge folk som knarkar del av vår välfärd är jag kluven kring.
Jag tycker en arbetslös person som går på Soc ska minns få vissa krav ställda mot sig om man anser att drogerna är en del av problemet. Men jag har inget emot att betala för behandlingen till någon som är motiverad. Att helt överge personen lär bara leda till mer kriminalitet och otrygghet för oss andra. Men självklart vill jag inte arbeta och slita för att betala för att någon slacker vill sitta hemma och röka på eller dylikt.

Bra poänger i alla tidigare inlägg som borde diskuteras och redas ut innan en avkriminalisering sker!
Citera
2025-08-30, 14:09
Medlem
Graavargs avatar
Citat:

Jag är 100% för en avkriminalisering av cannabis (etc.). Också för att man, som i en del andra länder, får odla några plantor på balkongen/i trädgårdstäppan för eget bruk. Jag anser detta vara helt logiskt av flera orsaker, framförallt nationalekonomiskt och ur demokratisk synvinkel.

Men. Samtidigt anser jag att det INTE är ok att vara påverkad på allmän plats, att köra påverkad borde automatiskt leda till fängelse (eller straffarbete, som borde återinföras) och att "röka på" i närheten av andra människor (som inte befinner sig på ett lagligt cannabis-hak) borde leda till offentlig prygling. Och samtidigt som man tillåter en laglig försäljning så borde straffen för olaglig försäljning (och "för stort" innehav) skärpas ordentligt.

Så myntet har två sidor. Vad man gör där hemma utan att störa nån annan ska staten undvika att lägga sig i, men fan må ta dem som brukar narkotika (också cannabis) så att det stör/påverkar andra. Morot och piska alltså, inga problem så länge man håller sig inom (den förnyade) lagstiftningens gränser, men om man inte gör det...
Citera
2025-08-30, 14:15
Medlem
Citat:

Jag tycker att man enbart skall avklassificera cannabis som drog, likställ den med kaffe.
Citera
2025-08-30, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag är 100% för en avkriminalisering av cannabis (etc.). Också för att man, som i en del andra länder, får odla några plantor på balkongen/i trädgårdstäppan för eget bruk. Jag anser detta vara helt logiskt av flera orsaker, framförallt nationalekonomiskt och ur demokratisk synvinkel.

Men. Samtidigt anser jag att det INTE är ok att vara påverkad på allmän plats, att köra påverkad borde automatiskt leda till fängelse (eller straffarbete, som borde återinföras) och att "röka på" i närheten av andra människor (som inte befinner sig på ett lagligt cannabis-hak) borde leda till offentlig prygling. Och samtidigt som man tillåter en laglig försäljning så borde straffen för olaglig försäljning (och "för stort" innehav) skärpas ordentligt.

Så myntet har två sidor. Vad man gör där hemma utan att störa nån annan ska staten undvika att lägga sig i, men fan må ta dem som brukar narkotika (också cannabis) så att det stör/påverkar andra. Morot och piska alltså, inga problem så länge man håller sig inom (den förnyade) lagstiftningens gränser, men om man inte gör det...

Jag kan tycka du har en poäng. Då jag själv tycker ”knarkare” kan vara lite obehagliga eller oberäkneliga och därför har jag aldrig direkt umgåtts med sådana mer än i situationer där jag närmast varit tvungen. Men en kväll med goda vänner på E eller psykedelia är såklart en helt annan sak.

Jag skulle vilja utveckla din idé till att det inte ska vara tillåtet att vara märkbart påverkad på offentlig plats om det inte är en specifikt tillåten plats och skapar man trubbel kan man gott förtjäna dubbelt så hårt straff om det är någorlunda allvarligt.
Men att ta sig hem efter en festlig kväll på stan utan att man stör någon ser jag inga problem med.

Men absolut att alternativet att avkriminalisera eget bruk men behålla åsikten om att knarkar ör dåligt och enbart låta folk syssla med det bakom stängd dörrar hemma kan vare en väg att gå. Det skulle nog förhindra att gemene man får för sig att det är ofarligt och testar (vilket är min största oro kring avkriminalisering, att folk utan kunskap om substansen tror att avkriminalisering är en signal om att det är ofarligt och bara kör på. Men då bör personen redan vara ganska blåst som det är)
Senast redigerad av stadatskrivbord 2025-08-30 kl. 14:28.
Citera
2025-08-30, 14:29
Medlem
Det jag framförallt tycker är så tråkigt med droger när man är ung och frisk är att man verkligen bokstavligt talat misshandlar sin egen kropp och sin hjärna.

Vilket om man har otur eller drogar för mycket och för länge får negativa konsekvenser som varar hela livet.

Så därför ju yngre man är och det är droger inblandat desto värre. Mer att förlora helt enkelt i det långa loppet.

Jag tycker det är viktigt med en bra och effektiv anti-drog politik. Så kanske vi slipper att så många mår dåligt pga droger och att så många faktiskt dör i unga åldrar pga droger.

Ibland finns det orsaker till drogmissbruket och detta borde samhället och även familjer vara bättre på att se och hjälpa till med. Bland tjejer är det nästan alltid kompistrycket, men också att de i tidig ålder utsätts för vuxengrejer och inte klarar av att hantera det och då trillar ner i drogmissbruk. Bland killar är det lite andra saker som gör att man börjar, men gemensamt verkar vara att man vill fly verkligheten men också givetvis kompistryck och att det är nästan omöjligt att festa utan att supa-kulturen vilket gör att killar ganska hårt kan trilla ner i ett djupt drogmissbruk fast de från början inte hade några personliga problem som orsak.
Citera
2025-08-30, 14:34
Medlem
Eftersom vi typ blir sist i västvärlden med detta kan vi luta oss tillbaka, kolla vad som funkar bäst hos föregångarna och plocka de russin ur kakan som funkar bäst i svenska sammanhang.

Men personligen ser jag nog gärna en motsvarighet till Systembolaget med en åldersgräns på 25 år. Ingen anledning att låta privata aktörer tjäna pengar som kan gå in i statskassan.
Citera
2025-08-30, 14:38
Medlem
Citat:

Syftar inte avkriminalisering just mot att förändra samhällets syn på drogberoende. Och likställea substansberoenden för att kunna erbjuda vård?
På motsvarande sätt som idag sker vid alkoholberoende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in