2025-08-30, 08:19
Avslutad
On man infinner sig i tex Japan eller Sydkorea och de frågar er om du kan visa en bild på en typisk italienare och fransman vad hade du visar den?

Jag tycker spontant att en italienare har alltid bruna ögon. Paolo Roberto höll jag på att säga men han ger lite vibbar som engelsman. Prins Charles är.typisk engelsman.

Meloni ser mer ut som en typisk fransyska även fast hon är italienare. Något med.ögonen och känslan av att hon är fransyska.

En skillnad mellan Korean och Japan är.rätt enkelt nu då man har sett squid game. Rätt många koreanska män är långa. Mycket vanligt man kan se en koreansk man som är.190.cm.

Har ni några förslag på hur en typisk fransman och italienare?
Citera
2025-08-30, 08:25
Medlem
Idag är den typiska fransmannen en neger som tältar på gatan.
Ungefär där är vi idag.
Citera
2025-08-30, 08:42
Medlem
Merwinnas avatar
En typisk fransman har bruna ögon, mörkbrunt hår och förhållandevis ljus hud. Han eller hon har brett mellan ögonen. Jacqueline Kennedy Onassis kändes typisk.

En typisk italienare eller spanjor har olivfärgad hy, mörkbruna eller svarta ögon och svart hår, och han eller hon har inte det där breda mellan ögonen. Men i de norra delarna av Italien respektive Spanien kan de vara ljusare i färgerna av naturliga skäl (uppblandning).

Övrigt beror på stad/landsbygd samt samhällsklass. Folk i de högre samhällsklasserna är t.ex. längre och med smalare benstomme överallt på jorden.

...sedan är min erfarenhet också som du skriver, att de som man ser som "typiska" av någon viss nationalitet - faktiskt kan tillhöra någon annan nationalitet. T.ex. tycker jag att den här spanska prinsessan (i fiction) ser ut precis som man skulle tänka sig en spansk prinsessa - men skådespelerskan är turkiska:

https://images6.fanpop.com/image/photos/33100000/Princess-Isabella-Fortuna-muhtesem-yuzyil-magnificent-century-33133965-720-405.jpg
Senast redigerad av Merwinna 2025-08-30 kl. 08:46.
Citera
2025-08-30, 08:45
Medlem
Riksreptilens avatar
Klassisk bild är att oavsett kön att de är lite kortare än svenskar men bägge nationaliteter är betydligt mer välklädda än svenskarna.
.... gäller inte sopåkarna.
Citera
2025-08-30, 08:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Klassisk bild är att oavsett kön att de är lite kortare än svenskar men bägge nationaliteter är betydligt mer välklädda än svenskarna.
.... gäller inte sopåkarna.

Jo det är sant, de tycker att vi är "fritidsklädda" jämt!
Citera
2025-08-30, 09:04
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Integration och invandring --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2025-08-30, 09:16
Medlem
Masingas avatar
Medellångt hår, skäggig, uppknäppt vit skjorta.
Citera
2025-08-30, 09:23
Medlem
Anybodykillers avatar
När det kommer till Frankrike så beror de på vart i landet du befinner dig. De har ju haft en historia av olika stridande germanska stammar, invaderande romare och moorer, samt en efter kolonial invandring från Nord Afrika

Här är några stereotyper:

Franker: oftast blåögda, blonda eller ljusbrunt, hög panna, smart-snåla, kalkylerande, smal näsa, jobbar oftast inom finans eller politik, gillar lag och ordning. Nära germaner kulturellt. Tex Julien Doré, Léa Seydoux, Macron, Isabelle Carré, Marie Le Pen.

Galler: oftast blond, ljusbrunt eller rött hår, kraftiga kroppar, brokiga näsor, dumsnälla, lojala, älskar ost och vin samt att tillverka det, dominerar på landsbygden, de är lika snabba till en kram som till en rak höger. Gillar inte brott men gillar inte heller regler. Nära kelterna kulturellt. Tänk dig Gérard Depardieu, charles de gaulle, Emmanuelle Seigner, Isabelle Huppert, Marina Foïs.

Latin: oftast mörkbrunt eller svart hår, olivfärgade eller ljusbrun hud, charmiga och snabbtänkta, kryddar gärna historier, ljuger om det mesta, är kåtare än de andra, har mer temperament, smartare än galler men dummare än franker. Bor i de sydligaste delarna. Nära Syd spanjorerna och syd Italien kulturellt. Tex Romain Duris, Jean-Paul Belmondo, Nicolas Sarkozy, Julien Boisselier Audrey Tautou, Béatrice Dalle, Jacqueline Bisset.

Magreb: människor från Algeriet, Lybien, Marocko, Tunisien, Mauretanien. Gästvänliga, frispråkiga, kåta, hetlevrade, är alltid i strid mot hierarkier och lagar, gillar kryddor mer än alla de övriga ihop, de har oftast mer krulligt hår än "normala" araber, många har vackra grön-bruna ögon. Bor runt förorter och större städer. Tex Jean Reno , Reda Kateb, Isabelle Adjani.
Citera
2025-08-30, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En typisk fransman har bruna ögon, mörkbrunt hår och förhållandevis ljus hud. Han eller hon har brett mellan ögonen. Jacqueline Kennedy Onassis kändes typisk.

En typisk italienare eller spanjor har olivfärgad hy, mörkbruna eller svarta ögon och svart hår, och han eller hon har inte det där breda mellan ögonen. Men i de norra delarna av Italien respektive Spanien kan de vara ljusare i färgerna av naturliga skäl (uppblandning).

Övrigt beror på stad/landsbygd samt samhällsklass. Folk i de högre samhällsklasserna är t.ex. längre och med smalare benstomme överallt på jorden.

...sedan är min erfarenhet också som du skriver, att de som man ser som "typiska" av någon viss nationalitet - faktiskt kan tillhöra någon annan nationalitet. T.ex. tycker jag att den här spanska prinsessan (i fiction) ser ut precis som man skulle tänka sig en spansk prinsessa - men skådespelerskan är turkiska:

https://images6.fanpop.com/image/photos/33100000/Princess-Isabella-Fortuna-muhtesem-yuzyil-magnificent-century-33133965-720-405.jpg

Gerarad Depardeu eller vad han heter. Hur kan jag glömma bort honom. Han ser väldigt fransk ut.
Citera
2025-08-30, 09:38
Medlem
Mad monks avatar
Tänker på Al Capone av nån anledning. Fransmän tänker jag Napoleon. Liten men extremt kaxig.
Citera
2025-08-30, 09:51
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
On man infinner sig i tex Japan eller Sydkorea och de frågar er om du kan visa en bild på en typisk italienare och fransman vad hade du visar den?

Jag tycker spontant att en italienare har alltid bruna ögon. Paolo Roberto höll jag på att säga men han ger lite vibbar som engelsman. Prins Charles är.typisk engelsman.

Meloni ser mer ut som en typisk fransyska även fast hon är italienare. Något med.ögonen och känslan av att hon är fransyska.

En skillnad mellan Korean och Japan är.rätt enkelt nu då man har sett squid game. Rätt många koreanska män är långa. Mycket vanligt man kan se en koreansk man som är.190.cm.

Har ni några förslag på hur en typisk fransman och italienare?

Jag hade visat en på bild på deras manliga fotbollslandslag, finns det bättre representanter för ett land?
Så just en typisk fransman idag är svartmuskig.
Citera
2025-08-30, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller

Här är några stereotyper:

Franker: oftast blåögda, blonda eller ljusbrunt, hög panna, smart-snåla, kalkylerande, smal näsa, jobbar oftast inom finans eller politik, gillar lag och ordning. Nära germaner kulturellt. Tex Julien Doré, Léa Seydoux, Macron, Isabelle Carré, Marie Le Pen.

Galler: oftast blond, ljusbrunt eller rött hår, kraftiga kroppar, brokiga näsor, dumsnälla, lojala, älskar ost och vin samt att tillverka det, dominerar på landsbygden, de är lika snabba till en kram som till en rak höger. Gillar inte brott men gillar inte heller regler. Nära kelterna kulturellt. Tänk dig Gérard Depardieu, charles de gaulle, Emmanuelle Seigner, Isabelle Huppert, Marina Foïs.

Hmmd det var intressant. Du menar alltså att det finns två typer av vita folk i Frankrike? Det visste jag inte. Var kan jag få mer info om detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in