2025-08-29, 15:56
Medlem
BlurryFace69s avatar
Har kollat runt lite på olika stiftelser och fonder man kan söka om man har det svårt att räcka till?

Idag är jag ensamstående med en katt som kostar ca 1000kr i månaden med mat o försäkring.

Har förr jobbat 35 år men är sjukskriven pga arbetsskada och får ut ca 12 000kr
Nu när allt blivit så dyrt är det knapert att få pengarna räcka till.
Vill egentligen få ett jobb men har svårt pga arbetsskadan.

Finns det några stifyelser o fonder som det kan gå att få ut nått från.

Det tar på ekonomin o ligga på 12 000kr jämfört när man jobbade o hade mer än det dubbla..

Har en bostadsrätt men hyran är så billig så jag skulle inte tjäna på att sälja den…

Finns det nått annat att få ut mer pengar??

Tips?
Citera
2025-08-29, 17:08
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
CSN och en YH-utbildning till något du kan utföra trots arbetsskada?

Tycker du det är ett rimligt förslag till nån som är sjukskriven och förmodligen närmare 60 år? (Vilket jag baserar på att TS jobbat i 35 år och har siffran 69 i sitt användarnamn.)

12'000 låter som alldeles för låg inkomst. Har du kollat upp alla möjligheter till bostadsbidrag/tillägg? Annars behöver du nog komplettera med försörjningsstöd.
Citera
2025-08-29, 17:13
Medlem
Sereenas avatar
1000kr mån för en katt?!?

12000 före eller efter hyra/avgift?
Vilken typ av ersättning har du, om sjukersättning har du sökt bostadstillägg?
Senast redigerad av Sereena 2025-08-29 kl. 17:16.
Citera
2025-08-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Tycker du det är ett rimligt förslag till nån som är sjukskriven och förmodligen närmare 60 år? (Vilket jag baserar på att TS jobbat i 35 år och har siffran 69 i sitt användarnamn.)
Personen skriver ju att hen vill jobba men inte kan inom sitt område pga skada. Då kan jag tycka att en ettårig utbildning som dessutom ger försörjning under tiden och sedan leder till ett jobb ts klarar av 4-5 år till pensionen är en vettig plan. Alternativet är att ha det som nu i 5-6 år till pensionen. För jag känner inte till några stiftelser eller fonder som betalar ut under så många år, eller så mkt att det på sikt skulle göra någon skillnad.

Sedan om 69 härrör till födelseår blir ts 56 i år. Tio år till pension alltså.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2025-08-29 kl. 17:18.
Citera
2025-08-29, 17:19
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Personen skriver ju att hen vill jobba men inte kan inom sitt område pga skada. Då kan jag tycka att en ettårig utbildning som dessutom ger försörjning under tiden och sedan leder till ett jobb ts klarar av 4-5 år till pensionen är en vettig plan. Alternativet är att ha det som nu i 5-6 år till pensionen. För jag känner inte till några stiftelser eller fonder som betalar ut under så många år, eller så mkt att det på sikt skulle göra någon skillnad.

Rätten till CSN begränsas kraftigt efter att man fyllt 51. Jag skulle absolut inte råda någon att skuldsätta sig med studielån så sent i livet. Som långtidsarbetslös får man studera (även på högskola) ett år med aktivitetsstöd, så möjligtvis om TS vill kolla upp om det finns möjligheter även för sjukskrivna. Men jag skulle ha full förståelse för att det inte finns nån studiemotivation så sent i livet.

Om inga andra bidrag kan stärka upp inkomsten, så tycker jag TS borde söka försörjningsstöd. Utgifterna för katten är nog bäst att hålla för sig själv.
Citera
2025-08-29, 17:23
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
1000kr mån för en katt?!?

Försäkring för katt blir dyrare ju äldre katten blir. Om katten även har nåt tillstånd som kräver specialfoder kan jag mycket väl tänka mig att det går på 1000 kr i månaden.
Citera
2025-08-29, 17:26
Medlem
Jag har 3509 kr månaden så det låter alldeles för mycke
Är du med i en sekt?

Men iaf nån stiftelse i din kommun.
Och en bra anledning .
Katten svälter plånboken tom.
Djur fonden eventuellt om det finns.
Djur och barn är det som säljer.

Du kan få ersättning om du håller djur av de svenska husdjursraser som är utrotningshotade. Det gäller dessa djurarter och raser: Nötkreatur: fjällko, rödkulla, väneko, ringamålako, bohuskulla och svensk låglandsboskap. Gris: linderödssvin.

Det enda är nog svenska kyrkan att man går till deras verksamhet och får billig mat.

Senast redigerad av troligengud 2025-08-29 kl. 17:55.
Citera
2025-08-29, 17:30
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Rätten till CSN begränsas kraftigt efter att man fyllt 51. Jag skulle absolut inte råda någon att skuldsätta sig med studielån så sent i livet. Som långtidsarbetslös får man studera (även på högskola) ett år med aktivitetsstöd, så möjligtvis om TS vill kolla upp om det finns möjligheter även för sjukskrivna. Men jag skulle ha full förståelse för att det inte finns nån studiemotivation så sent i livet.

Om inga andra bidrag kan stärka upp inkomsten, så tycker jag TS borde söka försörjningsstöd. Utgifterna för katten är nog bäst att hålla för sig själv.
Inget försörjningsstöd om man har en bostadsrätt, i så fall lär man sälja den, leva på pengarna och tre månader efter dom har tagit slut kan man söka försörjningsstöd.
Citera
2025-08-29, 17:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Inget försörjningsstöd om man har en bostadsrätt, i så fall lär man sälja den, leva på pengarna och tre månader efter dom har tagit slut kan man söka försörjningsstöd.

Om man inte spenderar mer än norm per månad så kan man söka direkt dom tar slut utan att behöva vänta 3 extra månader.
Citera
2025-08-29, 17:40
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka

Gör man inte enskilda bedömningar om vad som blir den billigaste bostadskostnaden? TS skrev att avgiften var låg. Då kanske förvaltningen anser att det är försvarbart att behålla den istället för att dra på sig en dyr hyresrätt.
Citera
2025-08-29, 17:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2025-08-29, 17:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Gör man inte enskilda bedömningar om vad som blir den billigaste bostadskostnaden? TS skrev att avgiften var låg. Då kanske förvaltningen anser att det är försvarbart att behålla den istället för att dra på sig en dyr hyresrätt.

Nej det gör dom inte.

Undantaget man kan få är om det tex finns barn och det bedöms att det skulle vara för svårt att sälja och få tag i en hyresbostad inom rimlig tid (ie utan att hinna bli hemlös).
Och även då så är det normalt att man får lite extra tid på sig så man inte behöver sälja omgående, men tanken är att man ska sälja och byta så snart som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in