2025-08-29, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hur kan dödsorsaken vara okänd när man vet att hon levde fram tills att hon brann upp?
Hon somnade förhoppningsvis in av gasen och röken
Men vilken ångest att ligga fast i sin säng och inte komma upp...
Citera
2025-08-29, 21:08
Medlem
Ken Drydens avatar
"Personalen på plats hade fastnat i en felaktig tankeloop och var oemottagliga för larmoperatörens uppgifter om att det fanns en levande människa i huset."
Citera
2025-08-29, 21:09
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vilket kvalificerat bullshit.
Jag sätter en årslön på att om du ger mig en brandslang kan jag rulla ut den fram till huset. Det är inte någon Super Mario-bana med köttätande växter och djupa stup vi snackar om.

Jag kan omöjligt få dig att förstå.
Du är för okunnig och dessutom ger du uttryck för att vara rakt av korkad.

Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av bränder eller livräddning i samband med brand.

Jag skriver inte att det är omöjligt, men det var en omständighet som gjorde att det tog extra tid. När man sedan började vattengjuta huset så hade det ingen effekt.
Branden var alltså så stor att den alstrade mer energi/värme än vad vattnet från brandbilen kunde kyla.
Citera
2025-08-29, 21:15
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Tack för svar. Det var rökdykare jag tänkte på. Dessa ser man ju går in vid bränder men det var inte aktuellt här då p g a att det saknades folk. Jag har alltid trott att det finns rökdykare på varje station som är beredda att rycka ut. Det kan kanske bero att det inte finns utbildade rökdykare på den aktuella stationen.

Hennes liv hade kunnat räddats.

Man påbörjade rökdykning men fick vända.
Till skillnad mot vad många tror så gör inte larmatällen att man kan gå i vilken hetta som helst.
Citera
2025-08-29, 21:23
Medlem
Uschiannemej! Det här var lite ledsamt. Vi får tro att våra tappra hjältar har återvunnit våra hjärtan när det blir dags för pridetåg igen.
Citera
2025-08-29, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellCAT85
Det är ju för att de flesta småstyrkor ute på landsbygden kan gå en hel ”karriär” utan att nånsin få ett ”skarpt” fall som detta. Så jag vet inte hur mycket det säger att det i övrigt sällan fallerar.

Men att man stått utanför så länge i detta fall utan att agera och utan (uppenbarligen) fungerande kommunikation med SOS så är det nära till hands att säga skandal, jo. Och att skylla på vegetation? Men för guds skull, på 30 minuter ska man väl kunna röja så att man åtminstone har nån form av access (för de ska ha en del grundläggande verktyg med sig). Frågan man undrar: försökte de ens?
Småstyrkor på landsbygden får kanske inte så många större bränder men de åker på desto fler trafikolyckor och andra typer av olyckor, vilket allt som oftast fungerar mycket bra. Man är fullständigt ute och cyklar om man inte tycker att räddningstjänsten fungerar väl i de allra flesta fall, sett till de ytterst modesta resurser som många har runt om i landet. Jag är inte säker på att man försökte sig på någon invändig rökdykarinsats i inledningsskedet i det här fallet, då många kommuner helt enkelt inte dimensionerar sina landsbygdsstyrkor för detta. Just den här insatsen kunde nog ändå gjorts betydligt bättre, men det är samtidigt inte så enkelt som man kan tro.
Senast redigerad av pf10 2025-08-29 kl. 21:57.
Citera
2025-08-29, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
"Personalen på plats hade fastnat i en felaktig tankeloop och var oemottagliga för larmoperatörens uppgifter om att det fanns en levande människa i huset."
Vad säger man? Är det arbetsvägran, eller? Brandmännen på plats hade bestämt sig för att det inte fanns någon levande människa inne i det brinnande huset trots mycket tydliga uppgifter i en halvtimmes tid på motsatsen. Detta kallas i efterhand för en "felaktig tankeloop".
Alltså, vad f- n??
Citera
2025-08-29, 22:00
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellCAT85
Det är ju för att de flesta småstyrkor ute på landsbygden kan gå en hel ”karriär” utan att nånsin få ett ”skarpt” fall som detta. Så jag vet inte hur mycket det säger att det i övrigt sällan fallerar.

Men att man stått utanför så länge i detta fall utan att agera och utan (uppenbarligen) fungerande kommunikation med SOS så är det nära till hands att säga skandal, jo. Och att skylla på vegetation? Men för guds skull, på 30 minuter ska man väl kunna röja så att man åtminstone har nån form av access (för de ska ha en del grundläggande verktyg med sig). Frågan man undrar: försökte de ens?

Vad menar du? De flesta deltidsbrandmän har varit på en hel del villabränder under en karriär. Jag var deltidsbrandman i 10 år och var på flera stycken.. säkert ett dussin om inte fler. Var rökdykare på de flesta.

Det mesta var dock bilolyckor och automatlarm.
Citera
2025-08-29, 22:13
Medlem
Studsbolls avatar
En massa jidder om vad brandmännen på plats hade och inte hade. Inte utrustning, inte rökdykare. Massa jidder om varför de inte gick in. Den väsentliga frågan är varför de totalt bortsåg från den information de fick om omständigheterna. Befälet säger själv att han inte trodde att någon kunde vara kvar, trots att kvinnan löpande gav sin position och belägenhet. Befälets chef talar om "fast i en tankeloop" som förklaring. Och det duger inte. Hade de sagt att de inte kunde gå in för att de saknade kompetens hade det varit acceptabelt. Hade de sagt att de inte kunde gå in för att de saknade materiel hade det varit ok. Hade de sagt att de inte kunde gå in på grund av säkerhetsskäl hade det varit ok. Men det säger de inte. De säger att de inte gick in för att den informationen de fick inte var trovärdig i deras ögon. Och det duger inte alls.
Citera
2025-08-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Småstyrkor på landsbygden får kanske inte så många större bränder men de åker på desto fler trafikolyckor och andra typer av olyckor, vilket allt som oftast fungerar mycket bra. Man är fullständigt ute och cyklar om man inte tycker att räddningstjänsten fungerar väl i de allra flesta fall, sett till de ytterst modesta resurser som många har runt om i landet. Jag är inte säker på att man försökte sig på någon invändig rökdykarinsats i inledningsskedet i det här fallet, då många kommuner helt enkelt inte dimensionerar sina landsbygdsstyrkor för detta. Just den här insatsen kunde nog ändå gjorts betydligt bättre, men det är samtidigt inte så enkelt som man kan tro.

Jag har ingen insyn, men media påstår att de citerar räddningstjänstens egen utredning där det ska då bland annat skrivits ”Befälen fastnade i en felaktig tankeloop om att det var omöjligt att en person kunde vara vid liv i villan. De blev inte mottagliga för informationen som delgavs”.

Det låter onekligen som att man tyvärr inte var redo för den här uppgiften och fick någon form av panik/stressreaktion som man inte klarade hantera (om nu detta stämmer). För det låter utifrån detta som att man varit för passiva i det skedet, eller? Vad gäller vegetationen runt huset har anhöriga uttalat sig med en väldigt annorlunda bild, så det får väl vara lite osagt exakt hur svårt det var med den biten.

Sen verkar det ju också som att anhöriga har först fått ta del av allting via media också, gör iaf inte saken bättre.

Så ja, utifrån de bilderna verkar det som att det fanns väldigt mycket mer att önska kring denna insatsen.
Citera
2025-08-29, 22:19
Medlem
Det verkar sprida sig. Det är inte längre bara den svenska polisen och tullen som är sämst i världen. Även räddningstjänsten verkar vara det.
Citera
2025-08-29, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag sätter en årslön på att om du ger mig en brandslang kan jag rulla ut den fram till huset. Det är inte någon Super Mario-bana med köttätande växter och djupa stup vi snackar om.

Det är klart att man kan få fram slangen till huset. Fast då kanske du p g a vildvuxenheten är tvungen att befinna dig alldeles intill fasaden för att kunna släcka, och är i riskzonen för rasande husdelar och övertändningar. Jag tycker det är väl mycket begärt att räddningstjänstpersonalen ska utsätta sig för den risken.

Jag har erfarenhet av brandträning inom flygvapnet. Det är mycket skrämmande att ge sig in riktigt nära elden, en erfarenhet som mina befäl ansåg ge nödvändig kunskap t ex för räddning av havererad flygförare. Nu var det där iofs på 1980-talet, och lite faror sågs då mest som karaktärsdanande och ytterst manligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in