2025-06-22, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Citerar Tomas Ledin: Sommaren är kort, det mesta regnar bort.

Även folks minne är kort, verkar det som.

Det är sällan vi får uppleva riktiga vintrar och somrar numera, kontrasterna minskar mellan årstiderna för varje år som går. Det är bara korta perioder med värme och kyla och längre perioder med vår och höstlikt väder.
Citera
2025-06-22, 16:25
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Skit väder till 90%, dags att inse läget och packa väskan till varmare breddgrader, inom 5-10 år -MAX!
Citera
2025-06-24, 12:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Skit väder till 90%, dags att inse läget och packa väskan till varmare breddgrader, inom 5-10 år -MAX!

Skitsomrar och skitvintrar är väl framtiden i Sverige när klimatet förändras till det mildare, inte varmare eller kallare, utan mildare.

Kan det vara så att mycket av dom utsläpp som sker i centrala Europa drar norrut med vindarna och lägger sig som ett lock över Skandinavien.
Citera
2025-07-09, 10:06
Avstängd
Elm17s avatar
Förr var det 25-30 grader i juni/juli/augusti.

Numera är det 17-18 grader. Det är fan inte sommar längre utan vår.

I framtiden får man boka in semestern i oktober eller november då verkar det bli varmare breddgrader.
Citera
2025-07-09, 10:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Det är ju satan vad det blåser numera alltså? Spelar ingen roll om det är varmt eller kallt, sol eller regn så blåser det mindre storm konstant?

Japp. Mina växthus klarar inte riktigt vindarna nuförtiden.
Citera
2025-08-29, 13:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Förr var det 25-30 grader i juni/juli/augusti.

Numera är det 17-18 grader. Det är fan inte sommar längre utan vår.

I framtiden får man boka in semestern i oktober eller november då verkar det bli varmare breddgrader.

Det är höst redan i Augusti nu för tiden.
Historiskt sett är det nog inget konstigt med det, framförallt om du bor längre norrut i landet.

September är ofta en gränsmånad mellan höst och sommar, kan vara skönt väder ena dagen för att nästa dag kännas som att vintern kommer när som helst.
Citera
2025-08-29, 22:53
Medlem
tjobrushans avatar
Ord från någon från mellersta sverige: Jag tycker att förra årets sommar var strålande med soligt väder i flera månader, 6 månader gick jag det till.

Dock är sommarer 25 i mellersta sverige bläääh. Höstväder in till juli och åter höstväder i augusti med löv som faller.
Jag brukar vara ute i naturen för att koppla av i ledighet och jag måste erkänna att jag aldrig har upplevt så mycket blås som 25. Det kändes nästan som att Armageddon kolliderade med jorden, pulsen steg för fan. Tänk er att vara mitt ute i naturen och bli träffad av vindar som nästan knuffar ner en, och nu har jag erfarenhet i skogspromenader i snart 40 år.

Arbetet börjar nu för flera och snart är det mörkt när man går till jobbet och ifrån jobbet.

I värsta fall så kommer en del av folket bara ha upplevt solväder i 1 månad av 12. Hur blir konsekvenserna av 11 månader mörker och moln? Man måste fundera på att ha solterapi och ladda sig med D-vitaminpiller/injektioner för att inte bli självmordsbenägen.
Senast redigerad av tjobrushan 2025-08-29 kl. 22:57.
Citera
2025-09-06, 09:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjobrushan
Ord från någon från mellersta sverige: Jag tycker att förra årets sommar var strålande med soligt väder i flera månader, 6 månader gick jag det till.

Dock är sommarer 25 i mellersta sverige bläääh. Höstväder in till juli och åter höstväder i augusti med löv som faller.
Jag brukar vara ute i naturen för att koppla av i ledighet och jag måste erkänna att jag aldrig har upplevt så mycket blås som 25. Det kändes nästan som att Armageddon kolliderade med jorden, pulsen steg för fan. Tänk er att vara mitt ute i naturen och bli träffad av vindar som nästan knuffar ner en, och nu har jag erfarenhet i skogspromenader i snart 40 år.

Arbetet börjar nu för flera och snart är det mörkt när man går till jobbet och ifrån jobbet.

I värsta fall så kommer en del av folket bara ha upplevt solväder i 1 månad av 12. Hur blir konsekvenserna av 11 månader mörker och moln? Man måste fundera på att ha solterapi och ladda sig med D-vitaminpiller/injektioner för att inte bli självmordsbenägen.

Nu får vi hoppas det inte blir en gråväders höst med mulet väder i 2 månader.
Men ser ut som fukten kommer dominera resten av veckan.
Citera
2025-09-06, 09:19
Medlem
Somrarna nu, liknar somrarna på 70- 80-talet
Några dagar med hög värme och sen mest mulet och regn
Finns tom en låt med Tomas Ledin- "Sommaren är kort"

För några år sen, då vi hade skogsbränder, svår torka och höga temperaturer
Var däremot väldigt ovanliga

Vi har kanske vant oss med varmare somrar, sen ett par år tillbaka
Men det är absolut inte vanligt på våran del av jordklotet
Citera
2025-09-06, 09:29
Moderator
Sun Rulers avatar
Överlag tycker jag att sommaren bjöd på en hel del sol även om kvicksilvret inte kröp upp särskilt högt. Detta i Stockholmstrakten.

Jag har dock kommit till den insikten att det svenska klimatet likt Annika Strandhälls kunskaper om kärnkraft lämnar en del övrigt att önska. Det är dock tämligen futilt att beklaga sig över det.

Vi investerade i en fastighet på Solkusten just för att få garanterat soligt väder. Att bege sig dit 3-4x per år gör att det är lättare att hantera november-mars i Sverige med kyla och mörker som ständiga följeslagare.
Citera
2025-09-06, 18:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Överlag tycker jag att sommaren bjöd på en hel del sol även om kvicksilvret inte kröp upp särskilt högt. Detta i Stockholmstrakten.

Jag har dock kommit till den insikten att det svenska klimatet likt Annika Strandhälls kunskaper om kärnkraft lämnar en del övrigt att önska. Det är dock tämligen futilt att beklaga sig över det.

Vi investerade i en fastighet på Solkusten just för att få garanterat soligt väder. Att bege sig dit 3-4x per år gör att det är lättare att hantera november-mars i Sverige med kyla och mörker som ständiga följeslagare.

Ja har man råd är det väl ingen tvekan att Portugal eller Spanien är att föredra under vinterhalvåret.

Just December-Mars tycker jag kan vara rätt fint i Sverige, om det är snö och riktig vinter.
Jag tycker sämsta perioden är September till mitten på November, vissa år kan dock även Oktober bjuda på fint och friskt väder.

Blir det en slaskvinter som förra året så är jag hellre utomlands.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-09-06 kl. 18:51.
Citera
2025-09-08, 22:04
Medlem
Q6s avatar
Vet inte somrarna har blivit sämre eller om det bara är känsla som man får när man tittar i SMHIs app. Där är det regn i varenda 10 dagarsprognos även om det bara är 10% risk/chans att det blir regn.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in