2025-08-29, 18:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Inte lyckades ta sig till den sidan, det låter också konstigt, bara för att det var tät vegetation där? Mycket märkligt hela den här historien och en skandal!!

Ja, det låter väldigt konstigt och som en otroligt svag efterkonstruktionsursäkt.

Vid vindsbränder och liknande i hus har man ju inga som helst problem med att såga upp yttertaket med motorsåg för att komma åt. Då ska banne mig inte lite sly utanför en husvägg behöva vålla minsta problem.
Citera
2025-08-29, 18:15
Medlem
C.H.Ts avatar
Efter att ha läst utredningen så kan man ju konstatera att media återigen valr att utelämna information som är relevant i händelseförloppet.

Fastigheten är grovt eftersatt med mängder av skrot i trädgården, till den milda grad att det faktiskt inte ens går att rulla ut brandslang efter ordning.

På flera av fastighetens sidor så har man dessutom låtit vegetationen anta sånna proportioner att det är rent av träd växande intill fasaden. Vi pratar inte enkel sly, utan vedartad växtlighet.

Det finns en del i räddningsinsatsen som kan kritiseras. Men inte utan att också kritisera fastighetsägarens skötsel av sin fastighet.

Har man 4 sidor på ett hus och själv bidrar till att knappt en av dessa kan fungera som angreppsväg för räddningstjänsten så utsätter man sig i en väldigt stor risk.
Framförallt om man fortsätter sin vård hemma sängbunden.

Om nu något media läser detta så bör ni ta till er av kritiken angående er ensidiga rapportering och upplysa om att man som medborgare inte bara har rättigheter, utan att man till en viss del även behöver säkra sin egen säkerhet.
Citera
2025-08-29, 18:26
Medlem
exoticspices avatar
Det första jag tänkte på när räddningstjänsten kom fram är varför de inte slog sönder ytterdörren och tog sig in i stället för att leta efter fönstret som stod öppet.

Var tanken att de skulle ta ut damen genom fönstret?
Citera
2025-08-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Efter att ha läst utredningen så kan man ju konstatera att media återigen valr att utelämna information som är relevant i händelseförloppet.

Fastigheten är grovt eftersatt med mängder av skrot i trädgården, till den milda grad att det faktiskt inte ens går att rulla ut brandslang efter ordning.

På flera av fastighetens sidor så har man dessutom låtit vegetationen anta sånna proportioner att det är rent av träd växande intill fasaden. Vi pratar inte enkel sly, utan vedartad växtlighet.

Det finns en del i räddningsinsatsen som kan kritiseras. Men inte utan att också kritisera fastighetsägarens skötsel av sin fastighet.

Har man 4 sidor på ett hus och själv bidrar till att knappt en av dessa kan fungera som angreppsväg för räddningstjänsten så utsätter man sig i en väldigt stor risk.

Om nu något media läser detta så bör ni ta till er av kritiken angående er ensidiga rapportering och upplysa om att man som medborgare inte bara har rättigheter, utan att man till en viss del även behöver säkra sin egen säkerhet.
Intressant, finns rapporten tillgänglig offentligt?
Citera
2025-08-29, 18:55
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det första jag tänkte på när räddningstjänsten kom fram är varför de inte slog sönder ytterdörren och tog sig in i stället för att leta efter fönstret som stod öppet.

För att det var fullt utvecklad brand där.
Citera
2025-08-29, 18:58
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hur kan dödsorsaken vara okänd när man vet att hon levde fram tills att hon brann upp?
Nä du vet det är svårt att säga exakt med sånt här. Det kan ha hänt mycket på den tiden. Hon var ju nyopererad också. Sånt är inte riskfritt. Komplikationer och så vidare. Tror inte vi ska lägga för mycket skuld på de eminenta brandmännen i det här fallet. De gjorde ju precis som de tränat. Inget alls alltså.
Citera
2025-08-29, 18:59
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T

Vilket kvalificerat bullshit.
Jag sätter en årslön på att om du ger mig en brandslang kan jag rulla ut den fram till huset. Det är inte någon Super Mario-bana med köttätande växter och djupa stup vi snackar om.
Citera
2025-08-29, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slush-puppie
Räddningstjänsten på Öland består av deltidsbrandhens.

En brokig samling där några använder det som ett extraknäck, andra är där för att de gillar att flexa anabolamusklerna och trycker upp egna klistermärken med "Brandman på väg!" att sätta på den privata bilen för att verkligen visa att man lyckats bli en riktig brandhulk. Några har sökt sig dit för att de är pyromaner och gillar att bränna upp saker.

https://www.sverigesradio.se/artikel/anlagd-brand-pa-brandstation-forblir-olost

https://www.youtube.com/watch?v=p-9qmU1SXdo

Det mesta i det här raserade landet kan skyllas på blattarna, men i detta fallet är det inte deras fel.
Haha 😆 häromdagen stannade ett gäng brandmän på uttryckning till en skogsbrand i Norra Stockholm till och grep en som enligt dem inte lät dem passera och som de tyckte måste sitta drogpåverkad bakom ratten. jag vet inte , men enligt mig , level pro av efterblivenhet eller i vart fall slöseri med skattemedel.
Citera
2025-08-29, 19:49
Medlem
RamsesXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice

För att det inte var aktuellt med rökdykning. Fattades folk. För att rökdykning ska genomföras krävs 2 rökdykare, 1 rökdykarledare, 1 pumpman och 1 befäl. 5 totalt i ett rökdykarlag. Som jag förstått det fanns inte det vid tillfället.

Läste detta från någon brandman i ett annat forum.

Är jag brandman? Nej. Men jag har relevant utbildning som rökdykare inom offshore, utbildad släckledare på fartyg och utbildad inom brandsläckning på helikopter. En jävla massa brandutbildning och praktiskt erfarenhet av rökdykning i "riktig brand"

Jävligt många abderiter i tråden som uttalar sig utan att egentligen veta hur man får ur sprinten ur en brandsläckare.
Citera
2025-08-29, 20:23
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamsesXX
För att det inte var aktuellt med rökdykning. Fattades folk. För att rökdykning ska genomföras krävs 2 rökdykare, 1 rökdykarledare, 1 pumpman och 1 befäl. 5 totalt i ett rökdykarlag. Som jag förstått det fanns inte det vid tillfället.

Läste detta från någon brandman i ett annat forum.

Är jag brandman? Nej. Men jag har relevant utbildning som rökdykare inom offshore, utbildad släckledare på fartyg och utbildad inom brandsläckning på helikopter. En jävla massa brandutbildning och praktiskt erfarenhet av rökdykning i "riktig brand"

Jävligt många abderiter i tråden som uttalar sig utan att egentligen veta hur man får ur sprinten ur en brandsläckare.
Tack för svar. Det var rökdykare jag tänkte på. Dessa ser man ju går in vid bränder men det var inte aktuellt här då p g a att det saknades folk. Jag har alltid trott att det finns rökdykare på varje station som är beredda att rycka ut. Det kan kanske bero att det inte finns utbildade rökdykare på den aktuella stationen.

Hennes liv hade kunnat räddats.
Citera
2025-08-29, 20:29
Medlem
Hur startade branden ?

Hur var denna äldre kvinna rent allmänt?
Senast redigerad av Halvtrasch 2025-08-29 kl. 20:35.
Citera
2025-08-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
.

Det är förstås lätt att sitta bakom tangentbordet och peka finger. Det är en helt annan sak att få räddningstjänsten i Sverige att fungera, som till största del består av deltidsbrandmän och faktiskt fungerar utmärkt i 99,9% av fallen. Detta trots att majoriteten av brandmännen inte har räddningstjänsten som sin primära sysselsättning.

Det är ju för att de flesta småstyrkor ute på landsbygden kan gå en hel ”karriär” utan att nånsin få ett ”skarpt” fall som detta. Så jag vet inte hur mycket det säger att det i övrigt sällan fallerar.

Men att man stått utanför så länge i detta fall utan att agera och utan (uppenbarligen) fungerande kommunikation med SOS så är det nära till hands att säga skandal, jo. Och att skylla på vegetation? Men för guds skull, på 30 minuter ska man väl kunna röja så att man åtminstone har nån form av access (för de ska ha en del grundläggande verktyg med sig). Frågan man undrar: försökte de ens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in