Citat:
Ursprungligen postat av
Filuren80
En häst som blivit utdömd betyder att den är permanent skadad. Ägare kan man välja att avliva den och få ut livbeloppet från försäkringsbolaget alt triangelmärka. Om du triangelmärker din häst får den ej användas som ridskolehäst eller tävlas. Den kan användas som promenadhäst, sällskapshäst eller i avel (om det är lämpligt).
Med andra ord. En häst avlivades, den andra är kaputt.
Har god kännedom om hästar men inte jätteinsatt i fallet här så kan mest spekulera här.
Har inte kunnat läsa vad som förorsakade skadorna, men att nått ramlar ner i hagen i sig själv är sällan ett problem, mest ett roligt spektakel för hästarna och något som roar. Problemen som kan uppstå är isf vad som kommit in, dvs de äter upp duken / fotogenvätskan eller nått annat olämpligt, eller kanske fastnade i trådarna och gjorde illa sig den vägen. Såvida de inte har landat på en micro-ruta där en eller två olyckliga stackare stod, men det lät mer som ett sommarbete vad jag förstod och då springer hästarna undan i god tid före landningen.
Verkade vara rätt kontrollerad landning, så ballongfolket borde kunnat samla ihop duken och trådar utan allt för lång tid. Jag ANTAR det är vad man gör när man nödlandar för att enkelt transportera sig vidare, vore märkligt annars.
Att hästmänniskorna blockerar vägen gör ju att balongen står längre tid än annars hade varit i hagen.
Man behöver inte blockera vägen för att dokumentera skada, hästägarnas intresse borde vara få ut de så snart som möjligt och dokumentera med en telefon för ev tvist eller försäkringsbolag.
En domstol kommer se vem som söker bråk och vem som söker lösning, och det är rätt självklart vem som står för de dåliga besluten på den fronten. Sen hästmänniskor altså.. det är möjlgit att två hästar som hade gjort sitt blev utvalda som slagplankor här för att få två flugor i en smäll, både pengar av försäkringsbolaget men också en höger till ballongföretaget. Jag skulle utreda noga om skadorna sitter ihop med det skälet eller om det är långsökta skäl. Det är inte första gången om vi säger som så.