2025-08-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Jag skulle nog också uppträda aggressivt om någon landade bland mina hästar

Enligt hästägaren var det ballongfolket som var oförskämda och otrevliga.

Citat:
Nu närmar sig ballongen på låg höjd. Personerna i korgen skrattar och hojtar på hästarna. Ballongen landar till slut i hagen längst bort och Gabrielle skyndar in i hagarna bara för att konstatera att flera hästar blöder och är halta efter tumultet. När hon går bort mot ballongen, beredd på att få höra en ursäkt och en förklaring till varför man landat i hennes hage blir hon förvånad. Istället för en ursäkt möts hon av arga människor som börjar med att säga att de får landa var de vill.

– Personalen i ballongen är helt ointresserade av skadorna de orsakat och riskerna de utsatt oss och hästarna för. De skriker mest fula ord till mig och andra vittnen som har anlänt. Sen kräver de att jag ska flytta traktorn och plocka ner mina staket så att de kan köra in med sin följebil i min hage och forsla bort ballongen, utan att identifiera sig eller uppge vem som är ansvarig pilot.

När Gabrielle säger att hon vill veta vem som är ansvarig blir männen aggressiva,
Citera
2025-08-29, 20:23
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Är det bara jag eller finns det fler som förstår att detta kunde ha slutar rejält illa?

Domen blir förhoppningsvis vägledande till framtida fall så kanske alla parter kan vara överens och undvika sådana här situationer.

Personligen hade jag gjort samma sak om mina djur blivit skadade om jag kunde förhindra för allt med hästar handlar om säkerhet och förebygga risker för olyckor för både häst & människa .

Intressant fall!

Uppenbarligen förstår inte den inkvoterade invandrar-polisen i Stockholm äganderätt.

Att ett ballongföretag har en verksamhet som bygger på att man utnyttjar markägares fält i grannskapet för sin inkomstbringande rörelse är stötande. Hoppas att de landar i en hage med 20 lösgående tjurar nästa gång, då jävlar skall vi se om de inte bönar och ber att markägaren skall rädda dem.

Hästar är flykt-djur. När de blir rädda springer de så långt det går för att komma undan. Då skadar de sig lätt.

Den invandrade polisen förstår inte att om en kommun äger en mark och en framfartsväg är inte samma sak som att det är ”allmän” väg. Vägen fram till kommunala fastigheter är inte allmän väg. Det är framfartsvägar som bara disponeras av fastighetens brukare.

De som egentligen skulle åtalas är ballongföretaget. De har gjort intrång och måste betala skadestånd. Du får inte använda andras åkrar för ballongverksamhet.

Men jag håller med slutorden i FUP:en av de åtalade. Detta fall gör att man tvivlar på svensk rättvisa. Min tolkning är att det är kanske en följd när vi har inkvoterade obegåvade invandrade poliser….

Detta åtal måste bli ett frikännande!
Citera
2025-08-29, 21:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Nån i tråden förutom de högljudda ömmande djurvännerna som faktiskt tror att hästar blev lämnade skadade och blödande efter att en luftballong landat likt en graciös fjäril på marken?

Ni hajar väl att detta är ett försök till money grab? Nästan utpressning imho.
Citera
2025-08-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nu är det nog så att du får ta och läsa på hur allemansrätten fungerar. Och var det verkligen så att det var djuren som betedde sig illa? Som jag tyckte det lät så var det markägaren som uppträdde hotfullt.
Tror du på allvar att allemansrätten ger dig rätt att landa en luftballong i en hästhage? :lol

Citat:
Så du får nog ta och skaffa lite bättre kännedom i ämnet (och gärna ge källa på det) ifall vi skall gå på din linje där om vad allemannsrätten säger.

Vad gäller hästarnas öde så gissar jag att det är lika mycket gissande från din sida där gällande hur de skadades, och vad eventuell ersättning som betalats för den skadan. Jag har rätt svårt att tro att balongfararen tänkte "titta! en häst, den skall jag försöka pricka. Bingo! Jag fick den och den skadades riktigt rejält. Hö-hö". Jag tror snarare att det inte var meningen att man skulle orsaka skada.

Oavsett om man lider skada av någon annans klanteri så betyder det inte att man får ta lagen i egna händer som verkar ha skett här.

Allemansrätten ger dig visserligen rätten att vistas i djurhagar, men det är på förutsättning att du inte stör djuren. Att landa en luftballong i en hage där ett flyktdjur som en häst vistas kan alltså omöjligt omfattas av allemansrätten.
Senast redigerad av MaskonJaskon 2025-08-29 kl. 21:20.
Citera
2025-08-29, 21:34
Medlem
karlsoons avatar
Hoppas nån skjuter ner ballongen nästa gång den inkräktar på någons mark.
Citera
2025-08-29, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nån i tråden förutom de högljudda ömmande djurvännerna som faktiskt tror att hästar blev lämnade skadade och blödande efter att en luftballong landat likt en graciös fjäril på marken?

Ni hajar väl att detta är ett försök till money grab? Nästan utpressning imho.

Vilka pengar? De är inte åtalade för några brott det är enbart hästägaren som är åtalad för egenmäktigt förfarande

Möjligen att de försöker separat göra en stämning i tingsrätten men inget som gäller i detta åtal.

Så vad är det för pengar du tror man ska få ut denna situation?
De är enbart ballongföretaget som vinner på detta åtal inte hästägaren. De har fått värre konsekvenser än det hade behövt bli.
Citera
2025-08-29, 21:49
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Från artikeln som länkas i trådstarten https://www.tidningenridsport.se/luftballong-landade-i-hasthage-hastagaren-atalas/

Hästar inte skulle reagera på att en luftballong landar i en hage?!

En annan citat

Bränslebrist, men sedan ändå inte bränslebrist.

Denna händelse verkar inte vara den enda incidenten med Peak Experience.

Är det han skådespelaren och komikern Peter Magnusson? Har han ett ballongföretag?
Citera
2025-08-29, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Är det bara jag eller finns det fler som förstår att detta kunde ha slutar rejält illa?

Domen blir förhoppningsvis vägledande till framtida fall så kanske alla parter kan vara överens och undvika sådana här situationer.

Personligen hade jag gjort samma sak om mina djur blivit skadade om jag kunde förhindra för allt med hästar handlar om säkerhet och förebygga risker för olyckor för både häst & människa .
Nej vi är fler som inser allvaret. Domen måste bli friande annars är något rejält fel.
Citera
2025-08-29, 22:11
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80
En häst som blivit utdömd betyder att den är permanent skadad. Ägare kan man välja att avliva den och få ut livbeloppet från försäkringsbolaget alt triangelmärka. Om du triangelmärker din häst får den ej användas som ridskolehäst eller tävlas. Den kan användas som promenadhäst, sällskapshäst eller i avel (om det är lämpligt).

Med andra ord. En häst avlivades, den andra är kaputt.

Har god kännedom om hästar men inte jätteinsatt i fallet här så kan mest spekulera här.

Har inte kunnat läsa vad som förorsakade skadorna, men att nått ramlar ner i hagen i sig själv är sällan ett problem, mest ett roligt spektakel för hästarna och något som roar. Problemen som kan uppstå är isf vad som kommit in, dvs de äter upp duken / fotogenvätskan eller nått annat olämpligt, eller kanske fastnade i trådarna och gjorde illa sig den vägen. Såvida de inte har landat på en micro-ruta där en eller två olyckliga stackare stod, men det lät mer som ett sommarbete vad jag förstod och då springer hästarna undan i god tid före landningen.

Verkade vara rätt kontrollerad landning, så ballongfolket borde kunnat samla ihop duken och trådar utan allt för lång tid. Jag ANTAR det är vad man gör när man nödlandar för att enkelt transportera sig vidare, vore märkligt annars.

Att hästmänniskorna blockerar vägen gör ju att balongen står längre tid än annars hade varit i hagen.
Man behöver inte blockera vägen för att dokumentera skada, hästägarnas intresse borde vara få ut de så snart som möjligt och dokumentera med en telefon för ev tvist eller försäkringsbolag.

En domstol kommer se vem som söker bråk och vem som söker lösning, och det är rätt självklart vem som står för de dåliga besluten på den fronten. Sen hästmänniskor altså.. det är möjlgit att två hästar som hade gjort sitt blev utvalda som slagplankor här för att få två flugor i en smäll, både pengar av försäkringsbolaget men också en höger till ballongföretaget. Jag skulle utreda noga om skadorna sitter ihop med det skälet eller om det är långsökta skäl. Det är inte första gången om vi säger som så.
Senast redigerad av frdk 2025-08-29 kl. 22:13.
Citera
2025-08-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Har god kännedom om hästar men inte jätteinsatt i fallet här så kan mest spekulera här.

Har inte kunnat läsa vad som förorsakade skadorna, men att nått ramlar ner i hagen i sig själv är sällan ett problem, mest ett roligt spektakel för hästarna och något som roar. Problemen som kan uppstå är isf vad som kommit in, dvs de äter upp duken / fotogenvätskan eller nått annat olämpligt, eller kanske fastnade i trådarna och gjorde illa sig den vägen. Såvida de inte har landat på en micro-ruta där en eller två olyckliga stackare stod, men det lät mer som ett sommarbete vad jag förstod och då springer hästarna undan i god tid före landningen.

Verkade vara rätt kontrollerad landning, så ballongfolket borde kunnat samla ihop duken och trådar utan allt för lång tid. Jag ANTAR det är vad man gör när man nödlandar för att enkelt transportera sig vidare, vore märkligt annars.

Att hästmänniskorna blockerar vägen gör ju att balongen står längre tid än annars hade varit i hagen.
Man behöver inte blockera vägen för att dokumentera skada, hästägarnas intresse borde vara få ut de så snart som möjligt och dokumentera med en telefon för ev tvist eller försäkringsbolag.

En domstol kommer se vem som söker bråk och vem som söker lösning, och det är rätt självklart vem som står för de dåliga besluten på den fronten. Sen hästmänniskor altså.. det är möjlgit att två hästar som hade gjort sitt blev utvalda som slagplankor här för att få två flugor i en smäll, både pengar av försäkringsbolaget men också en höger till ballongföretaget. Jag skulle utreda noga om skadorna sitter ihop med det skälet eller om det är långsökta skäl. Det är inte första gången om vi säger som så.

När ballongen kommer flygande lågt precis ovanför hästarna är det inte konstigt att de blir rädda. De kommer ovanför de, den låter och rör sig det räcker för att de ska bli rädda särkilt när den landar i närheten av hästarna. Stämmer utsagan att de faktiskt stod och tjoade och tyckte de var roligt när hästarna sprang om det nu stämmer men jag kan tänka mig hur det lät och såg ut men inget vi vet om de stämmer.

Samt de var ingen nödlandning de är deras påstående till polisen men till transportstyrelsen informerar de om att de valde ut platsen för den var särkilt lämplig av någon konstig anledning när de finns bra mycket bättre ställen dessutom så säger de ju emot hästägaren direkt när de ropar åt de att inte landa i hagen och svaret är jag får landa vart jag vill. Jag hoppas de finns med på film.
Citera
2025-08-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk

De ville ha identitet på de ansvariga , vilket är fullt rimligt vilket de vägrade uppge. Så om någon begår brott och drar då kan inte den anmälas eller hållas ansvarig för man vet inte vem det är

Min spekulation är

De ansåg att de kunde landa vart de vill då den attityden har jag hört om tidigare

Att när de landade ville de dra så fort som möjligt när hästägaren blev upprörd pga deras landning trots att de inte fick

De hade hoppats på att inte bli identifierade vilka de var men de är min spekulation efter erfarenhet av tidigare händelser i andra fall

Sedan just detta företag har landat vid en ridskola, i en villatomt trädgård i huddinge , vid Lännavägen, i Västerås hos en hästägare

Så det finns ett återupprepande mönster hos ballongföretaget
Citera
2025-08-29, 22:33
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Artikeln är inte bakom betalvägg.

Jo det är den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera