2025-08-29, 20:25
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Om detta var vad girigfan menade så var det det nog dummaste jag hört.

Det dummaste jag någonsin hört är att du tycker att det är det dummaste du någonsin hört.

Iof rimligt från dig eftersom du nog förmodligen värderade Lucas till 7 mkr 2023-12-31 +/- ngn miljon och låtsas förstå dig på,ekonomi utan att ens känna till begreppet verkligt värde.
Senast redigerad av London 2025-08-29 kl. 20:27.
Citera
2025-08-29, 20:28
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Med dagens citat:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/jQ4nVw/jeppe-okkels-ar-klar-for-djurgarden-allsvenskan
En gloryhunter?
Citera
2025-08-29, 20:35
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Så vad är värdet på Benkovic om du anammar denna metod?
Det högsta värdet aik skulle få genom fsg minus agenturkostnader. Skulle nog avgöras med vad för bud klubben får av potentiella intressenter
Citera
2025-08-29, 20:41
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
Det högsta värdet aik skulle få genom fsg minus agenturkostnader. Skulle nog avgöras med vad för bud klubben får av potentiella intressenter
Ok, så det var alltså inte alls vad London sade. Kanske bäst att han inte stoppar ord i din mun framöver...

Om inga bud finns, så blir det ju väldigt subjektivt vad spelaren värderas till.

Det stora problemet med att göra på ditt sätt är att det kan framstå som man sitter på högre värderade tillgångar än man faktiskt gör, om det är så att ingen klubb är beredd att lägga dessa summor när det kommer till kritan. En spelare värde i början på året är ju dessutom ett helt annat värde i slutet mot slutet året, när kontraktet börjar gå ut.
Dessutom kan det ju lätt bli så att spelaren inte lever upp till värdet som sattes i början på året. Många värderade tex Gulliksen betydligt högre i februari än vad han nu verkar betinga för summor..

Därför vill man vara betydligt mer restriktiv när man sätter värdet på sin trupp, för det är bättre att ha fel "åt rätt håll" än vice versa, om du förstår.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-08-29 kl. 20:48.
Citera
2025-08-29, 20:43
Medlem
cokehyenas avatar
Blev riktigt sur nu! Okkels vill ju till oss för att vinna titlar!
Citera
2025-08-29, 20:48
Medlem
Londons avatar
Citat:

Ett tips i all välmening; enklare för dig att bara klippa in Googles (i detta fall utmärkta) AI-svar på definitionen.

Citat:
Verkligt värde (fair value) är den uppskattade ekonomiska ersättningen för en tillgång eller skuld vid tidpunkten för en transaktion mellan kunniga och villiga parter i en ordnad affär, till skillnad från det bokförda värdet eller anskaffningskostnaden. Det används för att ge en mer rättvisande bild i finansiell rapportering och för att analysera om en tillgång är undervärderad eller övervärderad

Q har lärt sig att likviditet är en faktor även för fotbollsklubbar senaste år (efter att Bajen inte låg runt nollan på saldot längre när JJ ville värva vänsterback) - det får man ge honom. Kommer säkert kunna ta till sig även vad verkligt värde innebär. Och att verkligt värde inte är ”verkligt värde” utan en faktisk redovisningsmässig term.
Citera
2025-08-29, 20:51
Medlem
QuantumQuills avatar
*edit*
Ska inte sänka mig till Londons nivå, iom att vinken om trams inte går fram
Mods får ta bort (allt) trams och off topic.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-08-29 kl. 21:27.
Citera
2025-08-29, 20:51
Medlem
Londons avatar
Citat:
Sluta bete dig som en butt hurt 5:åring.
Höj dig.

Backa två sidor, läs om och återkom.
Citera
2025-08-29, 20:55
Medlem
QuantumQuills avatar
Huggsexa om Hulken.

Marti Cifuentes Leicester have joined the race to sign Jusef Erabi
https://x.com/XtraLeicester/status/1961497924254187861

Silly season i sitt esse.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-08-29 kl. 20:58.
Citera
2025-08-29, 21:04
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ok, så det var alltså inte alls vad London sade. Kanske bäst att han inte stoppar ord i din mun framöver...

Om inga bud finns, så blir det ju väldigt subjektivt vad spelaren värderas till.

Det stora problemet med att göra på ditt sätt är att det kan framstå som man sitter på högre värderade tillgångar än man faktiskt gör, om det är så att ingen klubb är beredd att lägga dessa summor när det kommer till kritan. En spelare värde i början på året är ju dessutom ett helt annat värde i slutet mot slutet året, när kontraktet börjar gå ut.
Dessutom kan det ju lätt bli så att spelaren inte lever upp till värdet som sattes i början på året. Många värderade tex Gulliksen betydligt högre i februari än vad han nu verkar betinga för summor..

Därför vill man vara betydligt mer restriktiv när man sätter värdet på sin trupp, för det är bättre att ha fel "åt rätt håll" än vice versa, om du förstår.
med tanke på att du inte är skattskyldig i sverige först du säljer tillgången så spelar värderingen ingen roll. finns inget bud värderas spelaren i vanlig ordning till bokfört värde med avdrag för eventuella nedskrivningar. ekonomiska enheter släpper delårsrapporter när det kommer till börsbolag och således skulle spelaren värderas till verkligt värde 4 gånger per år. vet inte varför jag bemödar mig att försöka förklara för dig när man genom dina exempel snabbt förstår hur lite du begriper dig på ekonomi.
Citera
2025-08-29, 21:25
Medlem
Citat:
vad jag inte förstår är varför aik inte värderar truppen till verkligt värde, fick lära mig att börsbolag skulle redovisa detta enligt k4 men kanske minns redovisningen lite luddigt. ek jämförelser är ändå rätt rimligt i och med att, som du beskriver, värdering av spelare kan slå åt bägge håll.
Enligt god redovisningsed kan man
A. Det normala som de flesta klubbarna med nedvärderingar av inköpspriset relaterat till kontraktstid kvar.

B. Värdera upp till "rätt" värde, olagligt om man sätter för högt. MEN om man gör det blir det en VINST som beskattas (om inte det är en ideell förening som har undantag, men det tror jag ingen i Allsvenskan eller superettan har.) Alltså vore det dumt för Allsvenska klubbar att uppvärdera. Dessutom kan skador sänka värdet t o m till noll.
Citera
2025-08-29, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av London
*Okkels klar - ser för lite på andra lag i allsvenskan så svårt att ha en uppfattning. Vad säger de ”neutrala”?

*Haarala på lån - mycket bättre lösning än när vi sålde Ademi. Hoppas han flyger i degen.

*Hoppas mest på Islänningen även om klockan tickar. 11 mål på 15 matcher i norska huvudligan från en 24 åring striker skojar man inte bort

Om valet var mellan Tokmac och Jeppe så hade jag valt Tokmac vilken dag som helst. Men det är jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in