2025-08-29, 19:53
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Vad är "verkligt värde" menar du?

Vad är tex Benkovic värd?
Verkligt värde är ett intervall mellan nettoförsäljningspris (marknadsvärde minus försäljningskostnader) och det bokförda värdet. Det är ett värde som överstiger det bokförda värdet eftersom det bokförda värdet bygger på svensk försiktighetsprincip.
Citera
2025-08-29, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
https://www.youtube.com/watch?v=V48ngWTvxP0

Jeppe Okkels presenterad!

Klass!
En 30-miljonersvärvning? 20?

Konstigt att han väljer ett mittenlag i Allsvenskan som inte har Europa-fotboll. Kanske har flickvän i Stockholm.
Citera
2025-08-29, 19:57
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
vad jag inte förstår är varför aik inte värderar truppen till verkligt värde, fick lära mig att börsbolag skulle redovisa detta enligt k4 men kanske minns redovisningen lite luddigt. ek jämförelser är ändå rätt rimligt i och med att, som du beskriver, värdering av spelare kan slå åt bägge håll.

Ok - mer än vad jag känner till. Oavsett tillgångsslag? Fotbollsspelare ses väl tekniskt som en immateriell tillgång (likställt goodwill som exempel) så är ju självklart rimligt med en försiktighetsprincip.

Och såklart ja på del två. Vänder mig bara mot att alla listor som jämför ekonomisk styrka enbart utgår utifrån EK. Verkligheten såväl utifrån redovisningsprinciper som andra faktorer likt likviditet förbises. Men bättre än ingenting givetvis och helt klart en vettig barometer.

MFF etta och DIF tvåa även med mer komplexa analyser.
Citera
2025-08-29, 20:00
Medlem
Londons avatar
Citat:
Vad är "verkligt värde" menar du?

Vad är tex Benkovic värd?

Vad är din bostad värd (förutsatt att du inte bor i en hyresrätt)?

Förvärvskostnaden du betalde 2017 minus 8 års avskrivningar utifrån en 25-årsplan eller liknande eller vad motsvarande objekt går för på hemmet?

Var är min länk förresten?
Senast redigerad av London 2025-08-29 kl. 20:03.
Citera
2025-08-29, 20:02
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
https://www.youtube.com/watch?v=V48ngWTvxP0

Jeppe Okkels presenterad!

Klass!

Med dagens citat:

Citat:
Jag gillar ju att vinna titlar och Djurgården känns som helt rätt lag, säger Okkels i ett pressmeddelande.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/jQ4nVw/jeppe-okkels-ar-klar-for-djurgarden-allsvenskan
Citera
2025-08-29, 20:05
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Vad är din bostad värd (förutsatt att du inte bor inne hyresrätt)?

Förvärvskostnaden du betalde 2017 minus 8 års avskrivningar utifrån en 25-årsplan eller liknande eller vad motsvarande objekt går för på blocket?
Man kan räkna ut ungefärligt värde på min bostad baserat på vad likande bostäder i området kostar. Lånelöften kräver att en mäklare sätter detta värde.

Men vad hade det med saken att göra?

Citat:
Var är min länk förresten?
Används sökfunktionen.
Citera
2025-08-29, 20:06
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
Verkligt värde är ett intervall mellan nettoförsäljningspris (marknadsvärde minus försäljningskostnader) och det bokförda värdet. Det är ett värde som överstiger det bokförda värdet eftersom det bokförda värdet bygger på svensk försiktighetsprincip.
Så vad är värdet på Benkovic om du anammar denna metod?
Citera
2025-08-29, 20:09
Medlem
Londons avatar
Citat:
Man kan räkna ut ungefärligt värde på min bostad baserat på vad likande bostäder i området kostar. Lånelöften kräver att en mäklare sätter detta värde.

Men vad hade det med saken att göra?

Används sökfunktionen.

Skillnaden mellan verkligt värde (synonymt med marknadsvärde) och anskaffningskostnad - avskrivningar. Den borde du väl ändå greppa.

Yepp - hittade den. Och mycket riktigt var det sarkasm mot bajenmatten och bajenmiljoner.

(FB) Silly Season inför och under säsongen 2025 - Svensk fotboll
Citera
2025-08-29, 20:12
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Yepp - hittade den. Och mycket riktigt var det sarkasm mot bajenmatten och bajenmiljoner.

Så du menar nödvändigtvis inte det du faktiskt säger. Ska ha det i åtanke vid framtida meningsskiljaktigheter.

110-160 miljoner för Gulliksen är iaf att spänna bågen för högt, där är vi nog eniga nu iaf.
Citera
2025-08-29, 20:12
Medlem
Londons avatar
Citat:
Så vad är värdet på Benkovic om du anammar denna metod?

Varför ställer dumma frågor när du redan fått svar?

Verkligt värde på en kommersiell fastighet kan värderas av en värderingsman inriktad på fastigheter. Vad Benkovic är värd 2025-12-31 skulle kunna värderas av en värderingsman inriktad på fotbollspelare.

Nu är det konstaterat att så inte görs så varför tjatar du?
Citera
2025-08-29, 20:13
Medlem
Londons avatar
Citat:
Så du menar nödvändigtvis inte det du faktiskt säger. Ska ha det i åtanke vid framtida meningsskiljaktigheter.

110-160 miljoner för Gulliksen är iaf att spänna bågen för högt, där är vi nog eniga nu iaf.

Och jag ska minnas att du inte kan uttyda sarkasm.
Citera
2025-08-29, 20:20
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Varför ställer dumma frågor när du redan fått svar?

Verkligt värde på en kommersiell fastighet kan värderas av en värderingsman inriktad på fastigheter. Vad Benkovic är värd 2025-12-31 skulle kunna värderas av en värderingsman inriktad på fotbollspelare.

Nu är det konstaterat att så inte görs så varför tjatar du?

Om detta var vad girigfan menade så var det det nog dummaste jag hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in