Citat:
Ursprungligen postat av Avslöjad
Om vi nu antar att han faktiskt är helt oskyldig, vad är det då som gör att han inte anmäler några av författarna/journalisterna för förtal? Detta är trots allt inte bara vanligt skvaller utan hans namn finns med som ett av namnen på listan i en affär av stor dignitet.
För det första ska vi komma ihåg rättsprincipen att en person ska betraktas som oskyldig tills den befunnits skyldig. Bevisbördan ligger alltså inte på OJ, utan snarare på hororna. Mot den bakgrunden är det givetvis djupt beklagligt att inte en polisanmälan gjordes innan preskriptionstiden gick ut. Jag är inte insatt i det juridiska vad gäller skadeståndsprocessen, men kanske har OJ möjlighet att bli friad där?
För det andra tar givetvis en förtalsprocess enormt mycket tid och energi. Man kan nog förvänta sig att både OJ och alla andra anklagade försöker undvika det så långt det är möjligt - och det oavsett om de är skyldiga eller inte. De har säkert gott om andra saker som de hellre ägnar sig åt. Sen har vi ytterligare en komplikation som tillstöter p.g.a. att detta skulle bli ett tryckfrihetsmål. Preskriptionstiden för sådana är ett år, så MMM kan inte fällas. Då återstår att processa mot diverse tidningar. Världen idag torde vara stalltipset i så fall. Jag har inte granskat deras artiklar, så jag kan vara ute på djupt vatten. Intressant nog fungerar inte följande länk längre:
Citat:
Ursprungligen postat av Avslöjad
Det i sig behöver inte vara någon stark indikation. Tvärtom så kan man tycka att en sådan tidning skulle kunna tjäna på en förtalsprocess. Då infinner sig frågan om man vill göra tidningen den tjänsten - eller om man hellre låter stormen bedarra.
För det tredje följer medialogiken vissa lagar som man gör klokt i att följa om man ska komma med en dementi - speciellt i sådana här infekterade fall. Till exempel ska dementins tajming vara väl genomtänkt och man ska gärna kunna nå en slutgiltig seger. OJ trodde nog att han vunnit en slutgiltig seger förra gången det begav sig, men det verkar ju inte vara fallet. Jag skulle tro att han - och övriga anklagade - även denna gång bidar sin tid och studerar vad hororna har att komma med. När de sedan har tillräckligt på fötterna för att avfärda hororna, så kommer dementin.
Med det här menar jag inte att OJ och de andra nödvändigtvis är oskyldiga. Jag har ingen åsikt i skuldfrågan. Däremot är det inte förvånande att de avvaktar i det här läget.