Citat:
Nej, ingen egendom kvarhölls. Det stod ballongföretaget fritt att bära ballongen bort till bilen som befann sig på andra sidan traktorn. (En bil som olovandes kört på enskild väg.)
Det är mycket tveksamt om det hade hållit. Ballongflygaren är inte åtalad för skadegörelse, vilket ger en fingervisning.
Det är ju också så att det är personer man kvarhåller vid envarsgripande. Dessa kunde ju ge sig av utan problem. De är inte envarsgripna av Jönsson. Det var istället deras egendom Jönsson i så fall kvarhöll, vilket alltså troligen är egenmäktigt förfarande.
Hade hon hållit kvar personerna hade hon troligen åtalats för olaga frihetsberövande.
Det är ju också så att det är personer man kvarhåller vid envarsgripande. Dessa kunde ju ge sig av utan problem. De är inte envarsgripna av Jönsson. Det var istället deras egendom Jönsson i så fall kvarhöll, vilket alltså troligen är egenmäktigt förfarande.
Hade hon hållit kvar personerna hade hon troligen åtalats för olaga frihetsberövande.
Låt mig måla upp en parallell. Du har beställt ett lass med betongplintar, men när de levereras så inser du att du inte har ställt iordning någon lämplig plats på din egen tomt. Så du säger till leverantören att ställa av plintarna på min tomt istället. (Utan att be om lov.) Nästa vecka har du ordnat en plats på din egen tomt, så du beställer en lastbil som skall flytta plintarna från min tomt till din tomt. Men jag har låst grindarna, så lastbilen kan inte backa in. Jag förklarar att det står dig fritt att bära ut plintarna en och en, men jag tillåter inte att lastbilen backar in igen. Har jag då begått egenmäktigt förfarande? Jag tillåter dig ju faktiskt att hämta din egendom som du olovandes har placerat på min tomt.
Jag hävdar att det är samma sak med luftballongen. De får inte köra på enskild väg, och de får definitivt inte köra i terräng (vilket de planerar att göra). Men ingen hindrar dem från att hämta ballongen för hand. Om ballongföretaget inte har koll på vad som är allmän och vad som är enskild väg, så är de uppenbarligen inte tillräckligt kompetenta för att verka i sin bransch. Att de dessutom orsakar att en häst måste avlivas och försöker smita därifrån utan att legitimera sig, gör att jag vet var mina sympatier ligger i det här fallet.
Att spärra av enskild väg med låst bom är ganska vanligt och alldeles lagligt. Det är inte konstigare än en bom som hindrar bilar från att köra på cykelväg. De här har alltså kört på enskild väg och bråkar om att de är hindrade att köra vidare där de till att börja med inte får lov att köra. Vem fan tror de att de är? Själv hade jag gått och hämtat ett gevär om det vore på min egendom och de började bråka. (I självförsvar, eftersom jag hade känt mig hotad av främmande människor som trängt sig in på min privata mark och kräver att jag skall lyda deras kommandon.)