2025-08-29, 12:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Allemansrätten ger en rätt att gå genom en hage med djur, men inte att störa betande djur. Naturvårdsverket skriver det tydligt och enkelt för alla att läsa. Nu störde uppenbarligen ballongen djuren så pass att de fick panik och dog och tog skada. Dessutom en planerad landning enligt piloten.

Det hela borde bli skadegörelse och då har man rätt till envarsgripande eftersom skadegörelse har fängelsestraff i straffskalan. Hon kvarhöll gärningsmannen tills polis kom till platsen eftersom den skyldige vägrade uppge sitt namn. Jag tycker att det var bra gjort.

Det är mycket tveksamt om det hade hållit. Ballongflygaren är inte åtalad för skadegörelse, vilket ger en fingervisning.

Det är ju också så att det är personer man kvarhåller vid envarsgripande. Dessa kunde ju ge sig av utan problem. De är inte envarsgripna av Jönsson. Det var istället deras egendom Jönsson i så fall kvarhöll, vilket alltså troligen är egenmäktigt förfarande.

Hade hon hållit kvar personerna hade hon troligen åtalats för olaga frihetsberövande.
Citera
2025-08-29, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
De skällde ordentligt på varandra och beskyller varandra för grova lögner, så det är prestige med i bilden. Hästägare verkar att med goda skäl vara oroliga för vad som kan orsaka panik hos hästarna medan det tycks finnas dålig förståelse för det hos ballongförare. Viss störning av hästar är nog oundviklig, men det är klart att flygarna måste ta stor hänsyn här.

Okej vet du mer om det finns förutom prestige och liknande i bakgrunden? Självklart ska i min åsikt alla ta hänsyn till varandra. Brukar dom landa i hästhagen eller var det en engångshändelse t.ex?
Jag är full av frågor då hela grejen låter som en kränkthedermänniska som kränker en annan kränkthedermänniska, men dom brukar knappast pyssla med ballongflygning och hästar??
Citera
2025-08-29, 14:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Du har fabulerat samma rader i flera inlägg nu helt utan belägg. Är du stjärtkompis med ballongbögarna?
Ge mig belägg för kopplingen mellan ballonglandningen och de 4 aborterade (aldrig hört talas om missfall uttryckas så!) alpacka-fostren!

Nej det är klart att jag inte känner dem. Jag har däremot ett intresse i luftballongflygning och har sett många landningar inkl nödlandning. Jag lovar er att det är en HÖGST ODRAMATISK affär. Skillnaden mellan nödlandning och landning är främst geografisk.
Citera
2025-08-29, 14:11
Medlem
Citat:
Det är mycket tveksamt om det hade hållit. Ballongflygaren är inte åtalad för skadegörelse, vilket ger en fingervisning.

Det är ju också så att det är personer man kvarhåller vid envarsgripande. Dessa kunde ju ge sig av utan problem. De är inte envarsgripna av Jönsson. Det var istället deras egendom Jönsson i så fall kvarhöll, vilket alltså troligen är egenmäktigt förfarande.

Hade hon hållit kvar personerna hade hon troligen åtalats för olaga frihetsberövande.

Nej jag vet inte om man kan åtalas för skadegörelse genom att skrämma någon annans djur till döds. Det var uppenbarligen en olycka att skrämma djuren även om man rimligen borde inse att hästar är lättskrämda och att man inte borde landa i en hage med flyktdjur, det vet nog alla att hästar lätt kan skena och skada både sig själv och andra. Men orsakar man en olycka så är man väl skyldig att kvarstanna på plats eller åtminstone kunna identifiera sig för framtida tvist. Hade samma sak skett så hade jag sett till att personerna kvarstannar för identifiering oavsett.
Citera
2025-08-29, 14:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cepel
Det bästa är väll att invänta Fupen så man oberoende kan ta del av båda sidor ... Jag är full av frågor ...
Vilken, den som levererades i tråden 11:02 igår? Bara läsa i lugn och ro, samt en del hintar strax här ovan. I den finns bilder på skadade djur, korrespondens om lagar, och bilder från landning (dock ej klickbar film, tyvärr).
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-08-29 kl. 14:17.
Citera
2025-08-29, 14:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Hade jag varit markägare och någon ballongdåre landade på min mark hade jag blivit galen.
Hade de dessutom ställt till skada hade jag blivit ännu galnare.

I normala fall bli det noll skador. Luftballong singlar ner som en fjäril... Bil+släp får naturligtvis bara köra på väg.
Detta var en nödlandning, och de HADE TILLSTÅND att landa på andra sidan skogen.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2025-08-29 kl. 14:21.
Citera
2025-08-29, 14:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Nej jag vet inte om man kan åtalas för skadegörelse genom att skrämma någon annans djur till döds. Det var uppenbarligen en olycka att skrämma djuren även om man rimligen borde inse att hästar är lättskrämda och att man inte borde landa i en hage med flyktdjur, det vet nog alla att hästar lätt kan skena och skada både sig själv och andra. Men orsakar man en olycka så är man väl skyldig att kvarstanna på plats eller åtminstone kunna identifiera sig för framtida tvist. Hade samma sak skett så hade jag sett till att personerna kvarstannar för identifiering oavsett.

Jag tror som sagt att det varit en dålig idé och att du blivit åtalad för olaga frihetsberövande. Jönsson kvarhöll inte personerna ifråga och kan inte åtalas för detta utan såg till att de fick svårt att hämta sin utrustning och åtalas då istället för egenmäktigt förfarande.

Det finns bilder på skadorna djuren fick enligt Jönsson i de handlingar som lagts fram här i tråden. De ser inte ut för en fåkunnig att med nödvändighet behöva leda till avlivning, men det kanske de gör.

Djuren skrämdes inte ihjäl direkt eller dog i anslutning till händelsen. Det sagt utan att förringa allvaret, ballongflygaren skall förstås låta bli att skada djur alls om de kan.
Citera
2025-08-29, 14:54
Medlem
Citat:
Gabrielle Jönsson vill ha det till en form av ett sk envarsgripande och du tycks här vara inne på samma sak.

Men det skall då handla om ett relativt allvarligt brott, vilket det inte gör här. Det är också brottslingen som skall kvarhållas - inte egendom - och skyndsamt överlämnas till polis. Jönsson blockerar vägen i fyra timmar. Det är klart man kan tänka sig att man får blockera vägar för att stoppa sådana som Malexanderrånarna, men normalt får man knappast göra så.

Så nej, det är vad jag förstår svårt att få det till ett envarsgripande
Blockerar och blockerar….
Enligt fup står traktorn tydligen på en väg med servitut och hindrar de att åka in längre på området. Det är väl aldrig servitut på allmän väg? De hindrar ju inte att åka därifrån. Bara att åka in längre för att slippa bära ballongen.

De har tydligen även låsbar bom in på vägen så vad hade hänt om den varit låst? Måste man låsa upp en enskild väg? Tror jag inte.

Hade ballongföretaget varit lite mer förstående om hästar hade det aldrig hänt. Hästar är notoriskt hispiga.
Citera
2025-08-29, 15:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Blockerar och blockerar….
Enligt fup står traktorn tydligen på en väg med servitut och hindrar de att åka in längre på området. Det är väl aldrig servitut på allmän väg? De hindrar ju inte att åka därifrån. Bara att åka in längre för att slippa bära ballongen.

De har tydligen även låsbar bom in på vägen så vad hade hänt om den varit låst? Måste man låsa upp en enskild väg? Tror jag inte.

Hade ballongföretaget varit lite mer förstående om hästar hade det aldrig hänt. Hästar är notoriskt hispiga.

Åklagaren anser att det är egenmäktigt förfarande. Vi får se vad domstolen säger.

Men i allmänhet fungerar inte dåliga bortförklaringar bättre i domstol än i verkligheten. Syftet är uppenbarligen att försvåra och förhindra ballongföretaget att få tillgång till sin utrustning som med stöd av allemansrätten finns i hästhagen. Det erkänner hästägarna när de uppger att de liknar det vid ett envarsgripande. Det spelar ingen roll att företaget inte får använda vägen och det spelar ingen roll att de har rätt att placera traktorn där. Den får inte placeras där i syfte att förhindra tillgång till utrustningen. Rättvisan ogillar den sortens egenskipad rättvisa.

Jag gissar att det är vad domstolen kommer fram till såsom åklagaren gjort det, men det återstår att se.
Citera
2025-08-29, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
I normala fall bli det noll skador. Luftballong singlar ner som en fjäril... Bil+släp får naturligtvis bara köra på väg.
Detta var en nödlandning, och de HADE TILLSTÅND att landa på andra sidan skogen.

Det var ingen nödlandning!
De hävdade de till polisen men när transportstyrelsen som har hand om luftfartslagen informerade de att de var en planerad landning utefter pilotens val. En särskild lämplig plats säger han t.o.m

Om de hade tillstånd att landa på andra sidan skogen varför gjorde de då inte det?

Hur många gånger ska ballongföretaget ändra version?
Citera
2025-08-29, 15:14
Medlem
Citat:
Åklagaren anser att det är egenmäktigt förfarande. Vi får se vad domstolen säger.

Men i allmänhet fungerar inte dåliga bortförklaringar bättre i domstol än i verkligheten. Syftet är uppenbarligen att försvåra och förhindra ballongföretaget att få tillgång till sin utrustning som med stöd av allemansrätten finns i hästhagen. Det erkänner hästägarna när de uppger att de liknar det vid ett envarsgripande. Det spelar ingen roll att företaget inte får använda vägen och det spelar ingen roll att de har rätt att placera traktorn där. Den får inte placeras där i syfte att förhindra tillgång till utrustningen. Rättvisan ogillar den sortens egenskipad rättvisa.

Jag gissar att det är vad domstolen kommer fram till såsom åklagaren gjort det, men det återstår att se.
Försvåra men inte förhindra. De kunde ju burit ut ballongen själva.
Men om det är ok att ställa traktorn där, vilket du ju säger själv, så är det ju inget brott att ställa den där?

Enligt krav från transportstyrelsen ska ballongföretag komma överens med markägare om ev skador. Det är inte bara att hänvisa till allemansrätten den gäller väl inte i en hästhage för ballong? Det verkar lite si och så med det. Ref till detta finns i fup.

Vad domstol kommer fram till blir intressant. Det är väl tingsrätt så det kan ju bli vad som helst där.
Nån aning om när det blir förhandling?
Citera
2025-08-29, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Enligt fup var det ingen nödlandning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in